alternativet att kortla och sedan 22 mm spårade golvsspånskivor funkar det? fast det borde ju vara samma som att lägga gles uppe på? alternativet att kortla på cc30 mellan golvreglar då?
Många frågor :)

men detta är ju uppe på golvbjälkarna och ger då en extra bygghöjd på 22mm vad som också blir problemet då (och detta har jag erfarenhet av då jag tidigare har lagt flooré golvvärme) det är att om inte slangen kommer ner tillräckligt i "kanalen" och golvet läggs på samma sätt som slangen så kommer golvet att "väga/vippa" på slangen.

andi_j skrev:
alternativet att kortla och sedan 22 mm spårade golvsspånskivor funkar det? fast det borde ju vara samma som att lägga gles uppe på? alternativet att kortla på cc30 mellan golvreglar då?
Många frågor :)
Det finns många förläggningssätt. Att lägga en spårad golvskiva har många fördelar,den läggs i prinip som vanligt spångolv (att kortla skall inte vara nödvändigt). Slangen blir mer lättillgänglig vid ev läckage (vilket är extremt sällsynt). Värmen kommer närmare ytan. Nackdel är att dessa skivor är ganska dyra.

Snikvarianten är att läga slang och plåt i gles som tänkt och sedan vanligt golvspån. Men om det bara är 195 reglar så blir det lite isolering under om det är grund under.
Har man plats uppåt så läggs glesen på och inte emellan golvreglarna och sedan golvspån (helst den där kortändarna inte behöver skarvas på kortändarna). Men då bygger det 21+22mm över golvregel.

Glesen ersätter inte på något sätt golvspån, vill man lägga parkett direkt på glesen är det en speciell typ som är gjord för detta och den är ca 22mm tjock.

Det finns en del trådar med bilder med lösningar kring golvvärme och gles. Tror också någon spårade skivorna själv.

Själv har jag gles både emellan och på golvreglar med vanligt spån. Kan inte säga att värmen blir mindre eller ojämt fördelat. Golvvärme i träkonstruktioner är en ganska värmetrög konstruktion. Har man väl ställt in det så sköter den sig själv.

ok
i mitt fall så har jag källare under så isolering är ju inte det primära problemet (kommer att behöva stegljudsisolering bara)
Men du menar alltså att man inte bara kan glesa 28x70 med cc 20 på slangen (mellan reglarna eller över reglarna) och sedan lägga laminat 14mm?

Kolla med golvtillverkaren om deras golv funkar direkt på gles. Rent generellt tror jag de flesta 14 mm laminat inte bör läggas direkt på gles. Utan snarare självbärande golv. Du kan ju lägga golvgips om du vill bygga mindre än med spån...

Lättast i ditt fall kanske är spån med spår i + plåtar + laminat. Så slipper du "ner å krångla" mellan reglarna. :) Det bygger ju lite mer dock.

Edit såg att du byggt så tidigare och inte blivit nöjd. Men gles mellan reglar och sedan gips bygger ju lite mindre i så fall.

får ju helt enkelt sänka golvreglarna i sådana fall :(

håller det med 28x70 gles, 13 golvgips och 9mm pergo på det eller "måste" jag lägga 22mm spån istället för gips? kommer gipas att "svickta"

glesen ligger tvärs golvregeln

Tacksam för snabbt svar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.