7 838 läst · 11 svar
8k läst
11 svar
Hur löser jag problem med EI30?
R
RtZ
Bannad
· Västra Götaland (Göteborg)
· 356 inlägg
RtZ
Bannad
- Västra Götaland (Göteborg)
- 356 inlägg
I mitt bygglov står det "Där avstånd till komplementbyggnad understiger 4 m ska brandskyddsklass EI30 utföras", och det är detta jag har lite funderingar på. Min tillbyggnad kommer att hamna inom 4 meter från friggeboden och jag vet inte riktigt hur jag skall göra.
Lite information om hur jag hade tänkt mig:
Tillbyggnaden på 20kvm är på källarplan och delvis under mark. Hade tänkt mig en gjuten isolerad platta på mark och bygga upp med lecablock. Det materialet kan inte brinna, men det går inte att isolera väggen utvändigt med cellplast och sedan ha puts på? Cellplast brinner ju ganska bra.. Å andra sidan finns det exempelvis Paroc Fas 2 och 3, som man kan använda utvändigt och sedan putsa, om jag förstod det rätt.
När det gäller taket hade jag tänkt mig att det skulle bäras upp av limträbalkar. Är det ok eller måste jag ha stålbalkar? Takbeklädnaden får bli i plåt, exempelvis Clix. Men vad ska jag ha mer? Hade tänkt mig råspont under takplåten. Men jag vet inte om jag får ha det så här eller om jag måste använda en annan teknik. Även råspont brinner ganska bra, men den kommer å andra sidan under skyddande takplåt..
När det gäller takisolering finns det material som stenull jag kan använda mig av och invändigt med brandskyddande gips.
Har ni några synpunkter och tips som kan hjälpa mig framåt i processen?
Lite information om hur jag hade tänkt mig:
Tillbyggnaden på 20kvm är på källarplan och delvis under mark. Hade tänkt mig en gjuten isolerad platta på mark och bygga upp med lecablock. Det materialet kan inte brinna, men det går inte att isolera väggen utvändigt med cellplast och sedan ha puts på? Cellplast brinner ju ganska bra.. Å andra sidan finns det exempelvis Paroc Fas 2 och 3, som man kan använda utvändigt och sedan putsa, om jag förstod det rätt.
När det gäller taket hade jag tänkt mig att det skulle bäras upp av limträbalkar. Är det ok eller måste jag ha stålbalkar? Takbeklädnaden får bli i plåt, exempelvis Clix. Men vad ska jag ha mer? Hade tänkt mig råspont under takplåten. Men jag vet inte om jag får ha det så här eller om jag måste använda en annan teknik. Även råspont brinner ganska bra, men den kommer å andra sidan under skyddande takplåt..
När det gäller takisolering finns det material som stenull jag kan använda mig av och invändigt med brandskyddande gips.
Har ni några synpunkter och tips som kan hjälpa mig framåt i processen?
Hej
Om du istället ser till funktionskravet EI30 och inte tänker brännbart / obrännbart. Kravet är att det på 30 minuter inte får passera värme, rök eller lågor genom EI30 gränsen. Kolla detta med en brandkonsult för säkerhets skull men jag tror tex att ett lager puts uppfyller det funktionskravet. Vad gäller stål kontra limträ så behåller limträ sin bärförmåga längre vid brandpåverkan än vad stål gör.
Mvh Wasa
Om du istället ser till funktionskravet EI30 och inte tänker brännbart / obrännbart. Kravet är att det på 30 minuter inte får passera värme, rök eller lågor genom EI30 gränsen. Kolla detta med en brandkonsult för säkerhets skull men jag tror tex att ett lager puts uppfyller det funktionskravet. Vad gäller stål kontra limträ så behåller limträ sin bärförmåga längre vid brandpåverkan än vad stål gör.
Mvh Wasa
R
RtZ
Bannad
· 356 inlägg
RtZ
Bannad
- 356 inlägg
Ja, det är inte så korrekt att tänka i brännbart/obrännbart... Kom på det i ditt inlägg.
Men vad kan jag ha under takplåten för att uppfylla kraven? Råspont eller någon form av skiva? Är dålig på sådant där
När jag funderat en stund känns det ändå mer rätt att använda exempelvis Paroc-skivor. Det är den känslan jag har.
Men vad kan jag ha under takplåten för att uppfylla kraven? Råspont eller någon form av skiva? Är dålig på sådant där
När jag funderat en stund känns det ändå mer rätt att använda exempelvis Paroc-skivor. Det är den känslan jag har.
Redigerat:
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Att uppnå en avskiljning med EI30 går att göra på många olika sätt, dubbla gipsskivor är ett sätt. Lite grand kan detta också beror på avståndet det blir i praktiken? Ett sätt är att inte ha fönster i den riktning som kravet ska uppfyllas i.
Men har du funderat (eller frågat din byggnadsinspektör) om du inte lika gärna kan lägga energi på att "fixa EI30" på friggebodan? Det skulle kunna
Men har du funderat (eller frågat din byggnadsinspektör) om du inte lika gärna kan lägga energi på att "fixa EI30" på friggebodan? Det skulle kunna
Hur stor är friggeboden?
Jag är nästan säker på att friggebodar på max 10 kvm inte har några brandskyddskrav mot närliggande byggnader, men större friggebodar har det.
EI30 fixar du lätt, förutom fönster.
Fönsterarea på upp till en kvm (totalt i brandskyddsriktningen) har jag för mig inte behöver klassas, sen måste dom brandklassas och det blir dyrt.
Sätter du stenullsisolering i väggen och gips på insida så har du uppnått EI30.
Även friggeboden ska nog ha EI30 om allt ska vara korrekt.
Jag är nästan säker på att friggebodar på max 10 kvm inte har några brandskyddskrav mot närliggande byggnader, men större friggebodar har det.
EI30 fixar du lätt, förutom fönster.
Fönsterarea på upp till en kvm (totalt i brandskyddsriktningen) har jag för mig inte behöver klassas, sen måste dom brandklassas och det blir dyrt.
Sätter du stenullsisolering i väggen och gips på insida så har du uppnått EI30.
Även friggeboden ska nog ha EI30 om allt ska vara korrekt.
Det räcker att en av byggnaderna håller EI 30, men jag tror också det är andra regler om friggeboden är under 10 kvm . Jag tror det är 0,25 kvm som är max fönsterstorlek utan att det måste brandklassas. (Någon sa att brandsäkrade fönster kostar 9000 exstra/kvm)
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
För att fönstrena ska behöva vara brandklassade så krävs det att dessa hamnar närmare än 2,5 meter mot det nerliggande har jag för mig att det står i nån regelsamling om brand mm...
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Se BBR kap 5:721
"Bostadslägenheter i småhus, som är belägna mindre än 4,0 meter från kom-
plementbyggnader större än 10 m2, ska avskiljas från dessa så att spridning av
brand till eller från småhuset förhindras i minst 30 minuter.
Allmänt råd
Föreskriftens krav kan uppfyllas, om endera byggnadens, mot varandra
vettande, väggar utförs i lägst brandteknisk klass EI 30. Om någon av
byggnadernas ytterväggar har delar av lägre eller ingen brandteknisk klass,
bör skyddsavståndet inte understiga 2,0 meter och strålning mot intillig-
gande byggnaders yta begränsas till acceptabel nivå. "
"Bostadslägenheter i småhus, som är belägna mindre än 4,0 meter från kom-
plementbyggnader större än 10 m2, ska avskiljas från dessa så att spridning av
brand till eller från småhuset förhindras i minst 30 minuter.
Allmänt råd
Föreskriftens krav kan uppfyllas, om endera byggnadens, mot varandra
vettande, väggar utförs i lägst brandteknisk klass EI 30. Om någon av
byggnadernas ytterväggar har delar av lägre eller ingen brandteknisk klass,
bör skyddsavståndet inte understiga 2,0 meter och strålning mot intillig-
gande byggnaders yta begränsas till acceptabel nivå. "
R
RtZ
Bannad
· 356 inlägg
RtZ
Bannad
- 356 inlägg
Tack för tipsen!
Friggeboden är på 12kvm enligt "pappren". Väggarna är klädda med plåt och taket är belagt med papp och därunder trä. Men den har en trädörr i riktning mot min tilltänkta tillbyggnad.
Jag funderar på sikt att ta ner friggeboden, men det sker antagligen inte i år. Den är i dåligt skick.. Men ändå står den nära.
Är det bara väggen som ska brandklassas på tillbyggnaden, eller även taket tro? Både utvändigt och invändigt?
Friggeboden är på 12kvm enligt "pappren". Väggarna är klädda med plåt och taket är belagt med papp och därunder trä. Men den har en trädörr i riktning mot min tilltänkta tillbyggnad.
Jag funderar på sikt att ta ner friggeboden, men det sker antagligen inte i år. Den är i dåligt skick.. Men ändå står den nära.
Är det bara väggen som ska brandklassas på tillbyggnaden, eller även taket tro? Både utvändigt och invändigt?