Håller på att inreda vinden och upptäckte att någon form av ventilationsrör går uppe på takstolarna. Diameter 100 mm. Jag vill nu ha undan dessa så att jag kan lägga golv. Vågar man sig på att borra ur de berörda takstolarna som är 45x220 mm i dimension?
Andra förslag välkomna.

marcus133 skrev:
Vågar man sig på att borra ur de berörda takstolarna som är 45x220 mm i dimension?
:surprised: Det skulle inte jag våga mig på. Kan du inte flytta rören istället? ??? Jag menar så att de hamnar där de är minst ivägen. ::) ;)

Du menar att göra ett 110 mm stort hål i en bärande konstruktion på 220 mm?

Utan att ha gjort några som helst beräkningar så får det sunda förnuftet tala: NEJ. Detta är helt förkastligt.

Hur lösa problemet? Det beror ju helt på förutsättningarna. Varför går röret över vinden? Ansluter det till något i andra änden?
Kan du lägga röret utmed tafoten?
Kan du lägga det vid nocken?
Kan du dra om röret så det går rakt upp genom yttertaket istället?
Kan du dra om röret i våningsplanet UNDER vinden?

Låter vettigt att inte borra i takstolarna ja, får nog försöka dra om dem och försöka lägga dem mellan takstolarna och dra dem bakom stödbenen på takstolarna så att de kommer ur vägen.
Vet ej exakt vad de gör för nytta. Går från frånluftvärmepumpen och ut i tex. en klädkammare. Eller tvärtom :) Men jag tycker att det blåser ur själva ventilen i klädkammaren.

Efter din beskrivning blir man ju OTROLIGT nyfiken på vad de där rören egentligen är till för. Kan du inte återkomma när du löst mysteriet med de "hemliga rören"...

Hmm.... Det ska nog inte blåsa från den ventilen i klädkammaren. Din värmepump tar luft från klädkammare, kök och badrum och återanvänder ju den värmen.

Är nog inga större problem att flytta ventialtionen Det är bara att kapa och flytta. Se bara till att rören sitter fast och inte börjar skramla. Det kommer du garanterat att irritrea dig på.

Har för mig att man dessutom måste kalibrera om själva systemet sedan så att pumpen suger lagom mycket luftmed tanke på rörens längd.

mvh Davbeu

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.