Läs gärna den här lilla skriften. Står en del om bränder i centraler.

O
Jag personligen tycker inte att man ska bygga in elcentralen, men det beror snarare på att jag tycker att den pryder sin plats.
Om det nu hade varit så stor risk att det börjar brinna i en elcentral, varför får man då göra dessa i plast?
Det är väldigt många som bygger in centralen jag har inte hört någon elektriker klaga på det, mer än att den är i vägen.

Men om vi bollar över frågan till våra experter på forumet, hur ofta har ni råkat ut för bränder i centralen som är ordentligt åt skruvad? Vad säger ni om att klä in centralen, säkerhetsmässigt?
Att det kan bli bökigare att fixa med centralen håller jag med om, så bortse från det och utgå enbart från säkerheten.

Odjuret skrev:
Jag personligen tycker inte att man ska bygga in elcentralen, men det beror snarare på att jag tycker att den pryder sin plats.
Om det nu hade varit så stor risk att det börjar brinna i en elcentral, varför får man då göra dessa i plast?
Det är väldigt många som bygger in centralen jag har inte hört någon elektriker klaga på det, mer än att den är i vägen.

Men om vi bollar över frågan till våra experter på forumet, hur ofta har ni råkat ut för bränder i centralen som är ordentligt åt skruvad? Vad säger ni om att klä in centralen, säkerhetsmässigt?
Att det kan bli bökigare att fixa med centralen håller jag med om, så bortse från det och utgå enbart från säkerheten.

Ja precis bra fråga :)

Mikael_L
Jag tycker du kan bygga in centralen med gott samvete. Kan du ordna någon liten liten luftspringa i över och underkant så gör gärna det, men det behöver inte vara någon jättestor.
Är allt som det ska, så blir det oerhört lite värme i centralen.

Men vad jag tycker har dock inte så jättestor relevans då jag saknar lite kunnande kring regler som omgärdar detta men framförallt praktisk erfarenhet kring elcentraler.
Men jag vet dock att säkringscentralerna rätt ofta blir täckta med diverse fantasifulla kreationer utan att det verkar öka brandrisken.

I dina kläder skulle jag inte byta centralen i alla fall. En gammal porslinsproppcentral i gott skick som inte är äldre än säg 60-talet har en jättelång livslängd kvar och har inte så speciellt många nackdelar, att det oftast inte är värt att byta för bytandets skull.

Hjälper en liten luftspringa alltså om det skulle bli något fel därinne? Vi har borrat två hål plus att väggen buktar lite så lådan sitter inte helt tätt mot väggen, skulle det räcka som "säkerhet" alltså?

Hjälper jordfelsbrytare om det skulle bli något fel i centralen och förhindrar eventuell brand där?

Och ja hur kommer det sig att nya centraler är gjorda i plast, är det inte också lika mkt brandrisk på de också i så fall om något blir fel därinne?

Skulle det hjälpa om man skulle klä insidan med något material som inte brinner?

Våran låda är alltså som en ram som sitter fastskruvad i väggen, sen frampå är det som en lucka man kan öppna för att komma åt propparna.

Mikael_L
matildan skrev:
Hjälper en liten luftspringa alltså om det skulle bli något fel därinne? Vi har borrat två hål plus att väggen buktar lite så lådan sitter inte helt tätt mot väggen, skulle det räcka som "säkerhet" alltså?
Jag skulle inte direkt se det som säkerhet.
En vanlig villa eller lägenhets-central utvecklar kanske lite värme, från någon tiondels watt till någon enstaka watt, även när allt är helt korrekt.
Det högre värdet avser om det finns någon värmealstrande utrustning, typ ringledningtrafo eller relä.

Det är främst för att släppa ut denna värme, när allt är OK, jag tänker på med förslaget på något litet ventilationshål.
Händer det något riktigt otrevligt i centralen hjälper det föga. Men då är det kanske inte så stor skillnad mot en ej inbyggd central heller. :|

En modern plastcentral består ju inte av vilken plast som helst. För CE-märkning och sånt krävs det självslocknande plast med flamskyddsmedel mm.
Det skiljer troligen en del mellan bästa och sämsta märket, men även sämsta måste ha ett visst grundskydd för att få säljas. Centralerna är inte tillverkade i frigolitplast. :)
Men plåtcentraler är ju definitivt obrännbara, och dom finns fortfarande att få tag på för den som vill ha.

Du skulle kunna klä insidan på din inbyggnad med gipsskiva eller mineritskiva, men jag tycker det verkar overkill med tveksamt värde.

Jag är fortfarande nyfiken på vad för svar som rinner in på Odjuret's fråga.
Att det inte finns några direkta regler som förbjuder inbyggnad verkar nästan troligt, för finns det paragrafer brukar dom poppa upp snabbt här.
Men erfarenheter är mycket värda också, många gånger är erfarenhet mer värt än paragrafer. :)

Mikael_L skrev:
Jag är fortfarande nyfiken på vad för svar som rinner in på Odjuret's fråga.
Att det inte finns några direkta regler som förbjuder inbyggnad verkar nästan troligt, för finns det paragrafer brukar dom poppa upp snabbt här.
Men erfarenheter är mycket värda också, många gånger är erfarenhet mer värt än paragrafer. :)
Ja det skulle jag också vilja veta

Jag har inga siffror för Sverige, men i USA startar omkring 4% (ca 1000 st) av alla elbränder centralerna.

Överför detta till Svenska förhållanden så torde det handla om ca 30 bränder per år här hemma.

Plast är inget lämpligt material ur brandsäkerhetssynpunkt och är uttryckligen förbjudet i exempelvis ladugårdar.

Jag har svårt att se att locket skulle vara skillnad mellan brand och inte.
Blir det så varmt så skulle det börja brinna förr eller senare ändå. Och då kanske det hade varit bättre med ett helt tätslutande lock som stoppade syretillförseln så branden hade svårare att ta sig och säkringar hinner lösa ut istället för ventilationshål som fungerade som någon form av skorsten....

Sen tycker jag att det här borde vara en av de säkrare platserna i ett hem vad gäller el.

Finns betydligt farligare apparater som man borde ängna större tanke till än det här...

Rätta mig om jag har fel... :)

lillePer skrev:
Jag har svårt att se att locket skulle vara skillnad mellan brand och inte.
Blir det så varmt så skulle det börja brinna förr eller senare ändå. Och då kanske det hade varit bättre med ett helt tätslutande lock som stoppade syretillförseln så branden hade svårare att ta sig och säkringar hinner lösa ut istället för ventilationshål som fungerade som någon form av skorsten....

Sen tycker jag att det här borde vara en av de säkrare platserna i ett hem vad gäller el.

Finns betydligt farligare apparater som man borde ängna större tanke till än det här...

Rätta mig om jag har fel... :)
Jasså är det så? Vilka apparater tänker du på då?

O
Tja, tv, spis, strykjärn....
Finns många brandfaror i ett hem...

Som sagt tidigare, bygg in skåpet om du vill, tror inte att du behöver oroa dig. Men se till att lämna plats runt centralen så att man kan komma åt och jobba ordentligt. eller se till att hela skåpet går att lyfta av enkelt.

Torktumlare, kyl/frys,, tvättmaskiner, värmefläktar är betydligt farligare och nej det finns inget förbud eller begränsningar gällande inbyggnad av elcentraler. Enda kravet är väl att dom ska vara "service vänliga" man ska kunna jobba i dom

matildan skrev:
För att det ska kunna brinna, så krävs syre... Om syret hindras från att komma in, så kan det inte brinna. Vidare krävs även värme och brännbart material. Utan alla dessa tre, -ingen brand....

mycke_nu skrev:
Plast är inget lämpligt material ur brandsäkerhetssynpunkt och är uttryckligen förbjudet i exempelvis ladugårdar.
Det finns flertalet produkter i plast som är godkända i ladugårdar, bland annat vissa centralkapslingar, vägguttag, strömbrytare etc.

Rikard Ågren skrev:
Det finns flertalet produkter i plast som är godkända i ladugårdar, bland annat vissa centralkapslingar, vägguttag, strömbrytare etc.
Uttryckte mej slarvigt där. Avsåg krav från vissa försäkringsbolag på just centraler.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.