3 629 läst · 10 svar
4k läst
10 svar
www.supergrund.se funkar inte...
Jodå, www.supergrund.se funkar visst, däremot inte bara www.supergrund som du skrev inne i ditt inlägg. Jag har för övrigt en reklambanner för Supergrund överst på sidan medan jag skriver detta, så nog finns de kvar.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
De här finns också. Jag har använt deras element:
http://www.jackon.se/eway/default.a...ent_5692=5694:0:&MainPage_5694=5759:0:10,1913
//KoW
http://www.jackon.se/eway/default.a...ent_5692=5694:0:&MainPage_5694=5759:0:10,1913
//KoW
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Om jag nu minns rätt:Bebbianos skrev:
På supergrund bryter man bort cellplasten från utsidan av kantbalken efter gjutning,
på Jackson sitter den kvar (med sin fibercementyta).
Tyckte att det skulle vara bra med lite isolering där också.
//KoW
Detta kanske supergrund snart eller redan nu kan erbjuda ...KnockOnWood skrev:
Jag pratade med dom för ett knappt år sedan och då hade dom något på gång för att erbjuda lösningen att man inte tar bort den utvändiga isoleringen.
Det har för övrigt alltid gått, men förut var man tvungen att själv limma på fibercementskivor efteråt i så fall.
Men kolla med SG om dom har en lösning framme idag.
Rapportera gärna hit sen också ...
Det är ju själva grejen med Supergrund.
Att man har en kall kantbalk som inte behöver vara isolerad på utsidan.
Därmed slipper man ytskikt på utsidan. Man kan borra in bärlina för altan direkt i kantbalken utan att man får ut någon mer värme, tex.
Vill man ha fiberskiva på utsidan ska man välja billigare L-element tycker jag.
Jag har kvar frigoliten på de ställen där jag har plattan under marknivån.
Det blir mindre fyll och det blir mindre tjäle precis emot betongen tror jag. (egen tanke o inte alls provat i någon kunnig instans)
Att man har en kall kantbalk som inte behöver vara isolerad på utsidan.
Därmed slipper man ytskikt på utsidan. Man kan borra in bärlina för altan direkt i kantbalken utan att man får ut någon mer värme, tex.
Vill man ha fiberskiva på utsidan ska man välja billigare L-element tycker jag.
Jag har kvar frigoliten på de ställen där jag har plattan under marknivån.
Det blir mindre fyll och det blir mindre tjäle precis emot betongen tror jag. (egen tanke o inte alls provat i någon kunnig instans)
Såvitt jag förstått är supergrund inte svårare att lägga ut än en grund med L-kantelement.
Dvs en normalhändig och noggrann hempulare med lagom med tid fixar det.
edit:
Det svåra enligt mig med grundbygge är dels att avgöra undergrundens (dvs marken) beskaffenhet och veta vad för åtgärder som ev behöver vidtagas där.
Dels själva gjutningen, inte för att gjutning är sådär jättejättesvårt. Men tidspressen ger en väldigt små marginaler att göra fel och göra om. Och det är mycket jobbigt att rätta till ev fel efteråt.
Dvs en normalhändig och noggrann hempulare med lagom med tid fixar det.
edit:
Det svåra enligt mig med grundbygge är dels att avgöra undergrundens (dvs marken) beskaffenhet och veta vad för åtgärder som ev behöver vidtagas där.
Dels själva gjutningen, inte för att gjutning är sådär jättejättesvårt. Men tidspressen ger en väldigt små marginaler att göra fel och göra om. Och det är mycket jobbigt att rätta till ev fel efteråt.
Redigerat:
Håller med Mikael L där.
Jag fick hjälp av en erfaren snickare till husgrunden.
Sedan gjorde jag garagegrunden själv.
Pysslet är ju att få ut alla genomföringar för rör o sånt.
Armering är inte heller svårt. Bara tungt o lite bökigt.
Detta är ju inte heller något som är speciellt för Supergrund.
Supergrund är ju om möjligt enklare eftersom man i princip ska fylla allt innanför kantbalken med isolering. Sedan är det även mindre risk att kantbalken flyttar sig iom att man får en egenvikt i cellplasten som gör att den inte rör sig lika lätt som L-block.
Någon som förstår :S.
Nåväl, allt står i handledningarna som man kan hitta på hemsidan. Det är bara att läsa även om det är mycket.
Jag fick hjälp av en erfaren snickare till husgrunden.
Sedan gjorde jag garagegrunden själv.
Pysslet är ju att få ut alla genomföringar för rör o sånt.
Armering är inte heller svårt. Bara tungt o lite bökigt.
Detta är ju inte heller något som är speciellt för Supergrund.
Supergrund är ju om möjligt enklare eftersom man i princip ska fylla allt innanför kantbalken med isolering. Sedan är det även mindre risk att kantbalken flyttar sig iom att man får en egenvikt i cellplasten som gör att den inte rör sig lika lätt som L-block.
Någon som förstår :S.
Nåväl, allt står i handledningarna som man kan hitta på hemsidan. Det är bara att läsa även om det är mycket.
Mikael: Hittade detta på Supergrunds hemsida.
"Passivhusgrund är vår mest isolerade grund, den bygger på U-min balken med
400mm EPS. Den yttre skänkeln behålls och levereras oftast färdigputsad. Denna typ av grund bygger på att lasten från väggen kommer ned centriskt på balken, därför måste väggen vara ganska bred för att vi fortfarande skall kunna ta en last mellan de bägge skänklarna på U-min balken."
"Passivhusgrund är vår mest isolerade grund, den bygger på U-min balken med
400mm EPS. Den yttre skänkeln behålls och levereras oftast färdigputsad. Denna typ av grund bygger på att lasten från väggen kommer ned centriskt på balken, därför måste väggen vara ganska bred för att vi fortfarande skall kunna ta en last mellan de bägge skänklarna på U-min balken."