Ska starta renovering av tvättstuga/badrum i källaren. Det är nyligen dränerat och isolerat utvändigt. Som du ser på bilden har det varit en del fuktskador. Ytterväggen (bilden) ska få en tvättpelare och vikbänk och kristallmosaik ovanför. I och med att mosaiken är delvis genomskinlig gäller det att väggen ser bra ut när kaklingen startar.

1. Vad bör jag göra innan jag sätter igång med kakling?

2. Måste all den gamla färgen bort (troligtvis plastfärg då det målades -69 förra gången)?

3. En del av murbruket mellan väggblocken har vittrat, hur får man bort allt löst material på bästa sätt?

4. Bör man spackla (med vad?) och måla innan mosaiken sätts upp?

Tacksam för alla råd!

cellarwall.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej

Jag håller som bäst på med ett likadant projekt. Det ser ut som att din väg också är gjord av lättbetong.
Allt ytskickt måste bort om det inte är ren puts. Du får bort det med en betong giraff.
Ett tips är att även hyra en "dammätare" och dammsugare på samma gång då det dammar nått grymt.

Väggen ska helspacklas med betongspackel eller putsas innan man sätter kakel.
läs den här brochyren innan så får du mer info.
http://www.bkr.se/fileArchive/branschregler/Branschregler_web_2010.pdf

Fredrik

Väggslip för betong hade nog varit en bra maskin att få bort allt skröfs med. Giraffslip likaså. Kan bara backa upp föregående talare om dammandet. Försök jobba med stängd dörr. Glöm inte andningsmasken med partikelfilter. Bäst hade varit om du hyr en övertrycksmask eftersom den även skyddar ögonen som annars kommer lida.

Hade jag byggt tvättstuga och bad i en källare som din hade jag starkt övervägt att inte fuktspärra. Stänga inne fukt är aldrig bra. Satsa på någon värmekälla och ordentlig ventilation istället.

Jag har flyttat den här tråden från grund och markarbeten.

Hej,

En tanke bara,
1. där ser ut att vara rör o liknande på väggen.
2. var ska ni dra el o rör o annat?

Skulle man inte kunna regla upp väggen (stålreglar) och sedan en våtrums/cementskiva på de.

Man får en spalt att lägga el mm i + man får en helt rak vägg..enkelt och man slippar allt slipande o dammande!

Detta förutsätter att man kan undvara ca 50mm

/Joakim

Har gjort ett liknande arbete precis i vårt badrum. Det jag gjorde vara att räta upp och jämna till väggen med LIP-byggskivor. Jag använde mig av 20mm skivor och dessa fästes med fix direkt på, i mitt fall, tegelväggen. Fungerade mycket smidigt och ytan är redo att kakla på direkt.

http://www.lip.dk

sponken skrev:
Har gjort ett liknande arbete precis i vårt badrum. Det jag gjorde vara att räta upp och jämna till väggen med LIP-byggskivor. Jag använde mig av 20mm skivor och dessa fästes med fix direkt på, i mitt fall, tegelväggen. Fungerade mycket smidigt och ytan är redo att kakla på direkt.

[länk]

Är i tagen att bygga om badrum i ett siporex-hus, och känns lite fel att sätta upp skivor och på det sättet få ett mindre stabilt underlag än det som finns där. Fast min oro kanske är obefogad?

Vi har lättbetongväggar blandat siporex och blåbetong men satte skivor ändå, är ju enkelt och snabbt gjort. Blir tillräckligt stabilt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.