Har börjat bygga ett badrum i källaren och behöver råd kring hur jag bäst bör göra med väggen mot ytterväggen.Huset är från 20-talet, och källaren renoverades för ca 12-15 år sedan. Vi planerar att bygga badrum i en tidigare klädkammare med en vägg mot källarytterväggen, som är ca 50 cm sten. När jag rev ner den gamla innerväggen väggen som bestod av gips med träreglar, mineral ull isolering och plastmatta innanför så var det ganska blött.
Det som komplicerar är att det går både el och vatten/avlopp i väggen,
Hur bör vi nu bygga upp väggen för att undvika fukt och kondens problem. Vi kommer att kakla hela badrummet.
Bifogar några bilder:
Det som komplicerar är att det går både el och vatten/avlopp i väggen,
Hur bör vi nu bygga upp väggen för att undvika fukt och kondens problem. Vi kommer att kakla hela badrummet.
Bifogar några bilder:
Varför var det blött? Det kan ju komma utifrån. Har grunden dränerats på sistone? Jag tycker det ser ut som platonmatta på väggen. Den är väl gjord för att sitta på utsidan av huset? Hade jag haft liknande förutsättningar hade jag putsat och kaklat utan tätskikt och snyggat upp i största allmänhet. Sen hade jag skaffat en bra duschkabin. Då slipper man eventuella problem med fukt i framtiden.
Använder Du träreglar igen i en källare som haft fuktproblem? där Du tänker ha kakel? Låter bakvänt i mina öron. Jag skulle ha murat upp väggarna med leca lr nåt och sen putsat, om det krävs reglar nånstans så är plåtreglar att föredra i så fall.
Jag var tydligen lite oklar. Bilderna visar hur väggen såg ut initialt när vi tog ner gipsskivorna och upptäckte fukt i den gamla isoleringen. Jag har nu tagit bort träreglarna, isoleringen och platonmattan och tänkte regla upp en ny vägg med hjälp åv stålreglar. På stålreglarna hade jag tänkt sätta våtrumsgips, som vi kaklar på. Ingen isolering i luftutrymmet. Låter det okay?
Helt okej på många sätt. Vad jag förstår ska du bygga ett vanligt badrum. Jag tror att stålreglar och våtrumsgips tillsammans funkar fint. Hur har du gjort med golvet? Om man sätter tätskikt på ett gammalt betonggolv KAN det bli problem med fukt underifrån om det inte är isolerat. Att isolera innebär bilning, grävning, lägga ut kappilärbrytade lager grus, 30cm isolering och sedan gjuta ny betong. I stora drag ganska jobbigt med andra ord. Mitt tips är att putsa väggarna med putsbruk C och sedan kakla. Sen skulle jag ställa dit en snofsig duschkabin. Bra mycket enklare och säkrare ur fuktsynpunkt. Om du tänkt ha ett badkar så kan det räcka med att tätskikta under det och på de väggar som är intilliggande.
Nu skall jag börja med att erkänna att jag inte vet något om källare, men jag håller med föregående inlägg.
Varför inte bara behålla murarna och putsa dem. Ev kan man bygga på med 100 mm lättbetongblock på insidan om det behövs isolering.
Vårt nya badrum (på bottenplanet) har betonggolv med stenplattor och fyra putsade stenväggar. Ingen fuktspärr behövs, det finns inget som kan ruttna eller korrodera.
Varför inte bara behålla murarna och putsa dem. Ev kan man bygga på med 100 mm lättbetongblock på insidan om det behövs isolering.
Vårt nya badrum (på bottenplanet) har betonggolv med stenplattor och fyra putsade stenväggar. Ingen fuktspärr behövs, det finns inget som kan ruttna eller korrodera.
Jag har gjort exakt samma sak, ungefär samma förutsättningar, källare i 20-talshus, odränerat. Ytterkällarväggen putsades om och målades med silikatfärg, inga reglar/tätskikt/kakel eller liknande. Målet är dock att isolera/dränera grundmuren från utsidan (förhoppningsvis till sommaren) för att slippa massa onödigt värmeläckage, att isolera på insidan är oftast en nödlösning (verkar vara svaret på alla liknande trådar)
I mitt källarbadrum (6 kvm) så har det efter många egna funderingar, mycket läsande här, och minst lika många åsikter från olika "kunniga" resulterat i följande lösning:
- Ytterväggarna (betonghålsten) är omdränerade och isolerade på utsidan med Pordrän.
- Golvet är uppbilat och utgrävt, sedan ersatt med (underifrån) 10 cm makadam, 20 cm cellplastisolering (med radonspärrande plast mellan skikten), 10 cm ny betongplatta med armering och ingjuten vattenburen golvvärme. Dessutom är elslinga ingjuten i flytpackelskiktet, för varma golv även sommartid.
- Innerväggarna är av putsad betonghålsten resp. putsad tegel.
På detta har det lagts tätskikt på hela golvet (och ca 10 cm upp på väggarna), samt på väggarna runt duschhörna och badkar. I övrigt har väggarna fått vara utan tätskikt (det är ju bara puts och stenmaterial åt alla håll).
Som ytskikt är det klinker och kakel.
- Ytterväggarna (betonghålsten) är omdränerade och isolerade på utsidan med Pordrän.
- Golvet är uppbilat och utgrävt, sedan ersatt med (underifrån) 10 cm makadam, 20 cm cellplastisolering (med radonspärrande plast mellan skikten), 10 cm ny betongplatta med armering och ingjuten vattenburen golvvärme. Dessutom är elslinga ingjuten i flytpackelskiktet, för varma golv även sommartid.
- Innerväggarna är av putsad betonghålsten resp. putsad tegel.
På detta har det lagts tätskikt på hela golvet (och ca 10 cm upp på väggarna), samt på väggarna runt duschhörna och badkar. I övrigt har väggarna fått vara utan tätskikt (det är ju bara puts och stenmaterial åt alla håll).
Som ytskikt är det klinker och kakel.
Kan ju nämna at övriga väggar kaklades. De som är i direkt anslutning till duschen (varav en byggdes ny med plåtreglar/våtrumsskiva) tätskiktades, resten utan tätskikt. Jag orkade inte bila ur golvet så det fick räcka med att lägga ner nya rör + golvbrunn. Tätskikt på golvet endast i duschen. Elgolvvärme i fixet för komfort (kommer ju kosta lite mer eftersom det är oisolerat men jag tror ändå det tar ett tag ett räkna hem den extra kostnaden + arbetsinsatsen att bila ur och gjuta om hela golvet inkl vattenburen värme. Men det är ju lite OT.
Hej
Att lägga golvvärme i/på en oisolerad platta är inte helt okomplicerat.
Det som kan hända är att det blir torrt och fint i badrummet men att det börjar suga upp fukt kapilärt i angränsande rum.
Jag står precis i begrepp att börja planera för ett badrum i källaren och har tittat på Isolas lösning där man lägger en platonmatta på befintlig platta. Platonmattan ventilerar man mekaniskt och på mattan gjuter man en kaka med golvvärme i.
På detta sätt står inte värmeslingorna i direkt kontakt med den gamla plattan och värme läckaget neråt borde bli nästan försumbart och ev markfukt åker ut genom ventilationen.
Visst kan man sätta platonmatta på insidan av en källarvägg men inte på det sättet som det sitter på bilderna.Varje våd måste tätas mot nästa våd.Samma sak i kanterna. se bif länk: http://www.isola.se/products/platon_kaellarvaeggsprodukter/platon_multi_foer_kaellarvaeggens_insida
Fredrik
Att lägga golvvärme i/på en oisolerad platta är inte helt okomplicerat.
Det som kan hända är att det blir torrt och fint i badrummet men att det börjar suga upp fukt kapilärt i angränsande rum.
Jag står precis i begrepp att börja planera för ett badrum i källaren och har tittat på Isolas lösning där man lägger en platonmatta på befintlig platta. Platonmattan ventilerar man mekaniskt och på mattan gjuter man en kaka med golvvärme i.
På detta sätt står inte värmeslingorna i direkt kontakt med den gamla plattan och värme läckaget neråt borde bli nästan försumbart och ev markfukt åker ut genom ventilationen.
Visst kan man sätta platonmatta på insidan av en källarvägg men inte på det sättet som det sitter på bilderna.Varje våd måste tätas mot nästa våd.Samma sak i kanterna. se bif länk: http://www.isola.se/products/platon_kaellarvaeggsprodukter/platon_multi_foer_kaellarvaeggens_insida
Fredrik
Redigerat:
Japp, åtminstone att lägga "fullvärme" har jag förstått kan skapa problem med fuktvandring och liknande, framförallt om man tillämpar att slå av/på golvvärmen under perioder (ex. sommar/vinter) då man drastiskt påverkar klimatet i marken. För egen del så har jag lagt en lågvoltskabel som ligger direkt under plattorna och enligt min "research" föreligger det ingen större risk att påverka marken då effekten är så pass låg
vi har golvvärme på isolerad platt i källaren i vårt badrum. Den är på året runt och vi har inte märkt några problem i resterande del av källaren.
Naturligtvis kan det bli problem med kartonger som står på golvet under en längre tid men det hade vi innan också.
Naturligtvis kan det bli problem med kartonger som står på golvet under en längre tid men det hade vi innan också.
Hej
På en isolerad platta är det inget problem med golvvärme.
Det är så många parametrar så ingen kan säga med säkerhet vad som kommer att hända eller inte hända.Det enda man kan göra är att bygga konstruktioner som minimerar risken.
Fredrik
På en isolerad platta är det inget problem med golvvärme.
Det är så många parametrar så ingen kan säga med säkerhet vad som kommer att hända eller inte hända.Det enda man kan göra är att bygga konstruktioner som minimerar risken.
Fredrik
Intressant, men hur kommer du göra där golv möter vägg? Hittade inte riktigt det i beskrivningen.Fredrik Å skrev:Hej
Att lägga golvvärme i/på en oisolerad platta är inte helt okomplicerat.
Det som kan hända är att det blir torrt och fint i badrummet men att det börjar suga upp fukt kapilärt i angränsande rum.
Jag står precis i begrepp att börja planera för ett badrum i källaren och har tittat på Isolas lösning där man lägger en platonmatta på befintlig platta. Platonmattan ventilerar man mekaniskt och på mattan gjuter man en kaka med golvvärme i.
På detta sätt står inte värmeslingorna i direkt kontakt med den gamla plattan och värme läckaget neråt borde bli nästan försumbart och ev markfukt åker ut genom ventilationen.
Visst kan man sätta platonmatta på insidan av en källarvägg men inte på det sättet som det sitter på bilderna.Varje våd måste tätas mot nästa våd.Samma sak i kanterna. se bif länk: [länk]
Fredrik
Jag har mekanisk frånluft idag så borde kanske kunna ansluta ventilationen där?