2 249 läst · 7 svar
2k läst
7 svar
Egentillverkad belysning
Vad finns det för lagar om att själv tillverka en lampa, dvs allt utom själva glödlampan?
"Får man lov" att tillverka en lampa tex av en gammal vas genom att dra sladdar igenom och hela köret?
"Får man lov" att tillverka en lampa tex av en gammal vas genom att dra sladdar igenom och hela köret?
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Såvitt jag förstår så får du det under förutsättning att du har "nödig" kännedom.
Ellagen som förbjuder hempulande gäller fasta installationer.
Ellagen som förbjuder hempulande gäller fasta installationer.
Du får tillverka en egen lampa och diverse andra elektriska föremål som är flyttbara, typ.
Du behöver inte CE-märka eller testa den på något vis.
(behöver inte, men får om du vill)
Du får inte serietillverka och sälja, egentligen tror jag nog att du inte ens du får sälja ditt enda exemplar heller. Skänka bort då ... hmm, kanske inte tillåtet, kanske en gråzon....
Men något åt det hållet är det.
Om någon skadas eller dör pga din lampa faller det under straffrättsliga lagar såsom framkallande av fara, dråp eller vad nu en åklagare tar till.
Skulle du låtit t.ex. semko testa din egenbyggda lampa (men det är givetvis för dyrt) så faller troligen ansvaret på semko istället för dig.
Du behöver inte CE-märka eller testa den på något vis.
(behöver inte, men får om du vill)
Du får inte serietillverka och sälja, egentligen tror jag nog att du inte ens du får sälja ditt enda exemplar heller. Skänka bort då ... hmm, kanske inte tillåtet, kanske en gråzon....
Men något åt det hållet är det.
Om någon skadas eller dör pga din lampa faller det under straffrättsliga lagar såsom framkallande av fara, dråp eller vad nu en åklagare tar till.
Skulle du låtit t.ex. semko testa din egenbyggda lampa (men det är givetvis för dyrt) så faller troligen ansvaret på semko istället för dig.
Det finns en eltråd om det där som behandlar ämnet ganska ingående.
Man får ju inte störa ut diverse utrustning bara för att man har hemmabyggda grejjor. Det finns ett flertal exempel på hemmabyggda utrustningar som stör där berörda myndigheter har gått in och rekommenderat privatpersonen att avbryta utnyttjandet, det finns till exempel ett gammalt fall där dåvarande televerket (har jag för mig) identifierade en hemmabyggd produkt som störde ut sjöfartens nödband.
Direktivens krav map EMC gäller alla så vitt jag har förstått de direktiv jag har kännedom utrustningar, CE märkningen gäller om man skall sätta produkt på marknaden. Sätter man dessutom grunkan på ett fordon händer det roliga saker, men det kan vi spara till ett annat forum.
Direktivens krav map EMC gäller alla så vitt jag har förstått de direktiv jag har kännedom utrustningar, CE märkningen gäller om man skall sätta produkt på marknaden. Sätter man dessutom grunkan på ett fordon händer det roliga saker, men det kan vi spara till ett annat forum.
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Du måste uppfylla kraven på EMC och säkerhet, men du behöver inte lämna in apparaten för testning.