8 160 läst · 23 svar
8k läst
23 svar
Laborera med eggvinkel på hyvelkutter
Jag kom även på ett till alternativ och det är en valsputs allra helst en jet 22-44 osc.
Sen jag köpte den så är det aldrig några problem och jag tror att en helical kostar nästan lika mycket.
Hoppas det fungerar bra för det tar ju inte så lång tid att posta in ett par stål om man har en besvärlig planka som måste hyvlas för trots allt så går det fortare att hyvla än att putsa bort 2mm.
Mvh Pär H
Pär H
Sen jag köpte den så är det aldrig några problem och jag tror att en helical kostar nästan lika mycket.
Hoppas det fungerar bra för det tar ju inte så lång tid att posta in ett par stål om man har en besvärlig planka som måste hyvlas för trots allt så går det fortare att hyvla än att putsa bort 2mm.
Mvh Pär H
Pär H
Vi har också haft problem med små urslag i mahogny med knepig ådring. Efter att ha experimenterat lite kom vi fram till att det blir mycket bättre med minskad matningshastighet. Det innebär att man antingen få köra det sista på rikthyveln (svårt med precision) eller pötta igenom det manuellt i planhyveln (kan stänga av matningsvalsarna). Båda sätten är jobbiga.
Vi hade också funderingar på att slänga dit en separat motor till matningen, med frekvensomriktare. Men det projektet riskerar att stanna på idéstadiet...
Vad är nackdelen med ökad eggvinkel? Man orkar ju inte hålla på och byta skär mellan olika träslag t.ex. (har 3-skärig kutter)
Vi hade också funderingar på att slänga dit en separat motor till matningen, med frekvensomriktare. Men det projektet riskerar att stanna på idéstadiet...
Vad är nackdelen med ökad eggvinkel? Man orkar ju inte hålla på och byta skär mellan olika träslag t.ex. (har 3-skärig kutter)
Jag har faktiskt genomfört det projektet med matningshastigheten. Jag matade med ca 2 m/min, men fick ändå dålig yta på sina håll. Den enda nackdelen jag kan se är att maskinen kommer att kräva mer effekt. Om det inte vore så att det satt en linjärlägesgivare i vägen, så skulle det utan vidare få plats en större motor på, kanske 3-4 kW.nomis skrev:
Nu har jag räknat lite mer. Om jag kör med maximal matning på 8,7 m/min, blir matningen per egg ca 0,82 mm med en kutterhastighet av 5335 rpm. Om man antar att man tar max 3 mm i varje pass, blir då maximal spåntjocklek lite mindre än 0,16 mm med lite förenklade beräkningar. Mina förenklade beräkningar har varit åt de konservativa hållet. Det korrekta värdet är mindre än 0,16 mm. En back bevel behöver alltså inte vara bredare än 0,2 mm. Det skall man nog kunna åstadkomma ganska lätt.
Jag kan tänka mig att det går att använda ett fint diamantbryne i en jig som du refererar från inmatningsbordet i rikthyvlen. Kila fast kuttern i rätt position först bara och räkna antalet tag så att du bryner lika mycket på alla knivar.mattiasp skrev:
/B
tittade idag på min falsfräs och mätte vinkeln till 70 grader och den fräser fint, blir väldigt sugen på att prova slipa om då både rikt och planhyvel har 45 grader
Jag har kört en del teak den senaste tiden i hyveln. Därför har jag haft hårdmetallskär monterade. De håller skärpan extremt bra. Eftersom alla vet hur kul det är att skifta och posta stål, har hårdmetallen blivit kvar i hyveln. Finishen blir riktigt bra även i andra träslag. Idag skulle jag rikta en hel del bonnsågad och krokig björk. När jag var klar med alla bitarna kom jag på att jag hade två bitar kvar i gömman. Lika bra att rikta allt när jag ändå håller på. När jag hade ungefär 35 ca kvar på den sista brädan lät det mycket konstigt. En fyrtumsspik och ett ordentligt hack i varje egg. På stål som kostar 2600 per par. Skitkul.
Fram med Tormeken och montera Blackstone-stenen. Det visade sig att den faktiskt kan avverka hårdmetall. Men stenen blir snabbt blank och slutar skära. Den är för övrigt lika kass på snabbstål.
Nåja, tillslut fick jag bort tillräckligt mycket av hacken för att kunna parallellförskjuta stålen så mycket att hacken inte skulle överlappa varandra. Precis innan jag skulle återmontera stålen kom jag att tänka på att man kanske skulle testa det där med en liten back bevel på 10 grader. Sagt och gjort, monterat, postat och testkört kan jag konstatera att det inte är värt bekymret. Ytan blir märkbart sämre, urslagen miskar inte nämnvärt, hyvlingen låter illa och dessutom stämmer inte mina två hundradelar över utmatningsbordet som jag brukar få bra resultat med när jag postar. Jag får en aning konkavitet, vilket skulle tyda på att jag ligger högt (?)
Högst upp på inköpslistan finns nu en diamantsten till Tormeken. Sa jag att Blackstone-stenen är kass?
Fram med Tormeken och montera Blackstone-stenen. Det visade sig att den faktiskt kan avverka hårdmetall. Men stenen blir snabbt blank och slutar skära. Den är för övrigt lika kass på snabbstål.
Nåja, tillslut fick jag bort tillräckligt mycket av hacken för att kunna parallellförskjuta stålen så mycket att hacken inte skulle överlappa varandra. Precis innan jag skulle återmontera stålen kom jag att tänka på att man kanske skulle testa det där med en liten back bevel på 10 grader. Sagt och gjort, monterat, postat och testkört kan jag konstatera att det inte är värt bekymret. Ytan blir märkbart sämre, urslagen miskar inte nämnvärt, hyvlingen låter illa och dessutom stämmer inte mina två hundradelar över utmatningsbordet som jag brukar få bra resultat med när jag postar. Jag får en aning konkavitet, vilket skulle tyda på att jag ligger högt (?)
Högst upp på inköpslistan finns nu en diamantsten till Tormeken. Sa jag att Blackstone-stenen är kass?
Redigerat:
Jag hade bekymmer med min hammer innan. Kom framt ill att konkavitet i längsled=högt utmatningsbord kontra hyvelstålet. Konkavitet i sidled finns egentligen inte, men om den inte planar i sidled har du sneda bord (sidled) i förhållande till stålen.mattiasp skrev:Jag har kört en del teak den senaste tiden i hyveln. Därför har jag haft hårdmetallskär monterade. De håller skärpan extremt bra. Eftersom alla vet hur kul det är att skifta och posta stål, har hårdmetallen blivit kvar i hyveln. Finishen blir riktigt bra även i andra träslag. Idag skulle jag rikta en hel del bonnsågad och krokig björk. När jag var klar med alla bitarna kom jag på att jag hade två bitar kvar i gömman. Lika bra att rikta allt när jag ändå håller på. När jag hade ungefär 35 ca kvar på den sista brädan lät det mycket konstigt. En fyrtumsspik och ett ordentligt hack i varje egg. På stål som kostar 2600 per par. Skitkul.
Fram med Tormeken och montera Blackstone-stenen. Det visade sig att den faktiskt kan avverka hårdmetall. Men stenen blir snabbt blank och slutar skära. Den är för övrigt lika kass på snabbstål.
Nåja, tillslut fick jag bort tillräckligt mycket av hacken för att kunna parallellförskjuta stålen så mycket att hacken inte skulle överlappa varandra. Precis innan jag skulle återmontera stålen kom jag att tänka på att man kanske skulle testa det där med en liten back bevel på 10 grader. Sagt och gjort, monterat, postat och testkört kan jag konstatera att det inte är värt bekymret. Ytan blir märkbart sämre, urslagen miskar inte nämnvärt, hyvlingen låter illa och dessutom stämmer inte mina två hundradelar över utmatningsbordet som jag brukar få bra resultat med när jag postar. Jag får en aning konkavitet, vilket skulle tyda på att jag ligger högt (?)
Högst upp på inköpslistan finns nu en diamantsten till Tormeken. Sa jag att Blackstone-stenen är kass?
--- Mats ---