Hej, väljer mellan 2 grovdammsugare där den ena har fördröjt stop för verktygsuttaget den andra har elektronisk variabel motoreffekt.

Vilket anser ni viktigast?

Den kommer mest gå som grovdammsugare och ibland kopplas till gersågen/sticksågen.

Tackar på förhand

Även om fördröjt stopp är fint så säger jag variabel sugstyrka. Det senare finns det inga bra alternativ till, det fördröjda stoppet kan ju faktiskt ersättas med att man slår på och av dammsugaren manuellt om det kniper. Är du helt säker på att där inte är fördröjt stopp i maskinen med variabel sugstyrka? Känns konstigt att en tillverkare skulle utrusta en maskin med variabel sugstyrka och i samma veva inte lägga till fördröjd stopp.

Shop Vac Ultra 30 SXI, enligt generalagenten har den inte det.

Nu är det 3 st (4 med Shop-Vac plast eller rostfri) jag väljer mellan har inte sett någon live.

Shop-Vac Ultra 30 SX / SXI 1795 kr / 2095 kr plast / rostfri

+ variabelt sug
+ inbyggd sladdvinda
+ stora hjul, ännu större på SXI, ser stabil ut
- inte fördröjt stopp
- påsar och filter måste köpas på nätet
shop-vac.jpg

-----------------------------------------------------------
Kärcher WD 5.600 MP 2290 kr
+ tillbehör finns överallt
+ variabelt sug
- inte fördröjt stopp
- ingen sladdvinda
- små hjul, ser lättippad ut
karcher.jpg

-----------------------------------------------------------
Einhell RT-VC 1630 SA 1695 kr
+ fördröjt stopp
+ energieffektiv
+ teleskoprör
+ billigast
+ stora hjul och handtag
- inte variabelt sug
- tillbehör inte lätt att hitta lokalt
- ingen sladdvinda
einhell.jpg

Kan varmt rekomendera Kärcher 35/1 ECO TE. Beställde min från Tyskland för typ 3000:-. Den har både variabel sugstyrka och fördröjt stopp. Sen att dammet stannar i dammsugaren är ju också en trevlig funktion, till skillnad från billigare jag testat.

Verkar vara helt OK, men jag hittar den inte för mindre än € 395 = 3500 kr inkl. frakt och då har det börjat dra iväg :)

Jag köpte min på Yatego.com tog däremot ganska lång tid att få den. Lite över en vecka om jag minns rätt, har fått saker från Australien snabbare.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.