Har skrotat parbolen men har kvar kablar i väggarna. Nu har jag Telia digitaltv i en tv apparat men vill ha en med marksänd signal. Kan man inte koppla en vanlig koaxkabel ihop med den gamla satkabeln som går i väggarna? När jag kör provisoriskt med vanlig koaxkabeln från antennen hela vägen till tv så fungerar det.

Janne

Det går alldeles utmärkt att använda sat-kabeln till vanlig terrest TV.

Är ju samma sorts kabel så det är klart att det går.

Nej, är inte samma sorts kabel, ser lika dan ut men är märkt SAT med en del siffror och bokstäver. Nu har jag en vanlig koaxial från antennen ner till vinden som sen är sammankopplad med befintlig kabel i väggen som varit kopplad till parabolen.

Vad står det för siffror och bokstäver? Typ RG59 eller nåt i den stilen? Annars får du väl pröva dig fram, har man inte alltför dålig signal brukar det inte vara så kinkigt.

Janne 42 skrev:
Nej, är inte samma sorts kabel, ser lika dan ut men är märkt SAT med en del siffror och bokstäver. Nu har jag en vanlig koaxial från antennen ner till vinden som sen är sammankopplad med befintlig kabel i väggen som varit kopplad till parabolen.
Fortfarande en koaxialkabel oavsett vad det står för siffror och bokstäver. :)

Som Thomas Lindgren skriver, såvida du inte har något "special special special" så är det samma typ av kabel.

SAT-kabeln är ju ett strå vassare eftersom den har mindre förluster vid högre frekvenser. För terrestisk signal är den närmast "överkvalificerad", då de ligger på lägre frekvenser. Nej, men den är helt rätt skulle jag vilja säga. För bra kan det inte bli.

Nu har jag fixat det. Drog vanlig koax-kabel 75 ohm hela vägen från antennen då fungerar det. Något märkligt att det inte gick att koppla samman koax-kabeln med sat-kabeln men så var det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.