7 158 läst · 24 svar
7k läst
24 svar
Renoveringslån?
Sida 1 av 2
Hej!
Jag funderar nu på att flytta till Stockholm och köpa en lägenhet där. har gjort en lånelöfte prövning och fått den godkänt på 1,1 miljon med en kontantinsats på 15% , vilket är allt jag har sparat under alla dessa år.
frågan är om man köper en lägenhet för 900 000tkr kan man ta ut resten som ett renoveringslån dvs 200 000tkr? ifall man måste renovera nånting på lägenheten. Renoveringslånet tänkte jag även utnyttja för att köpa nya möbler och betala av resterande kredit jag har på bilen.
Hur brukar man gå till väga med renoveringslånet igentligen?
MVH
Jag funderar nu på att flytta till Stockholm och köpa en lägenhet där. har gjort en lånelöfte prövning och fått den godkänt på 1,1 miljon med en kontantinsats på 15% , vilket är allt jag har sparat under alla dessa år.
frågan är om man köper en lägenhet för 900 000tkr kan man ta ut resten som ett renoveringslån dvs 200 000tkr? ifall man måste renovera nånting på lägenheten. Renoveringslånet tänkte jag även utnyttja för att köpa nya möbler och betala av resterande kredit jag har på bilen.
Hur brukar man gå till väga med renoveringslånet igentligen?
MVH
Det hänger nog på din relation med din bank. Förr hade det gått bra, men nu går det mot riktlinjerna. Fokusera på att hitta en lägenhet först som din ekonomi klarar. 1.1 är inte så mycket som man kunde tro och önska i huvudstaden.MLAN skrev:
denna summa räcker nog till en 1:a eller 2:a, jag tänker inte köpa en stor lägenhet mitt i stan.fredl skrev:
min relation till banken, jag tror att bankarna har blivit stränga på sistone när det gäller lån och sånt
finns det risk att man inte få renoveringslån efter renoveringen? om jag tar då ett vanligt lån för att utföra jobbet.FredrikR skrev:
Då betyder följande alltså: "Får jag låna 200.000 kr av banken om jag har köpt lägenheten jag bor i?". TS: Det beror helt på så många faktorer att du nog får ett snabbare svar på banken.FredrikR skrev:
MLAN skrev: