Jag har ett projekt som jag har hållit på med ett par veckor nu. Det är massiv teak, vilket har sina sidor. Besvärligt att limma, vill gärna flisa ur, skämmer verktyg och jag har inte så mycket i virkesförrådet att jag kan kassera någon del. Därför har det blivit mycket mätande och funderande och testfräsningar på spillbitar osv osv. Gångjärn i mässing skulle monteras och det blev efter en del mätande och pyssel perfekta urtag för gångjärnen.

Sen kom ödesmomentet som jag bävade inför; att borra hålen till gångjärnens skruvar. Till slut tog jag mod till mig, borrade hålen och skruvade fast gångjärnen med försänkta skruvar. Mina farhågor besannades. Hålen hade inte blivit perfekt centrererade, och skruvarnas försänkta skallar flyttar gångjärnet så att de inte hamnar där det var tänkt. Skit!

Kan någon vara snäll att berätta för mig hur man lyckas centrera dessa förb--e hål, tack!

Finns det någon fungerade gadget som jag saknar?

Det finns "körnare" med en hylsa utanpå som är konad för att centrera i försänkningen.
Farsan fick med en sådan när han utbildade sig till byggnadssnickare men det är nog mer är 45 år sedan.

Kan finnas nu också, vem vet. Om urtagen blev perfekta, hur kunde det då gå snett?

Protte

Kom liksom bara på, svarva en hylsa som är konisk (45°) med ett hål lämpligt för borren.

Protte

Det är en del jag inte fattar. Vill du lägga ut en bild på detta?

Jag skall se om det går att få in mina bilder

• IMG_1668.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1669.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mattiasp skrev:
Jag har ett projekt som jag har hållit på med ett par veckor nu. Det är massiv teak, vilket har sina sidor. Besvärligt att limma, vill gärna flisa ur, skämmer verktyg och jag har inte så mycket i virkesförrådet att jag kan kassera någon del. Därför har det blivit mycket mätande och funderande och testfräsningar på spillbitar osv osv. Gångjärn i mässing skulle monteras och det blev efter en del mätande och pyssel perfekta urtag för gångjärnen.

Sen kom ödesmomentet som jag bävade inför; att borra hålen till gångjärnens skruvar. Till slut tog jag mod till mig, borrade hålen och skruvade fast gångjärnen med försänkta skruvar. Mina farhågor besannades. Hålen hade inte blivit perfekt centrererade, och skruvarnas försänkta skallar flyttar gångjärnet så att de inte hamnar där det var tänkt. Skit!

Kan någon vara snäll att berätta för mig hur man lyckas centrera dessa förb--e hål, tack!

Finns det någon fungerade gadget som jag saknar?
Centrera när man gör det i tid: Markera hålen med hjälp av ett "transfer punch set" (ett set med körnare med olika diametrar, så att man får hålmarkeringen för borren centrerad korrekt.

Centrera hålen när de redan är åt helsike: Det enda jag kan komma på är att fräsa ut ett hål, sätta i en hemmagjord plugg, och göra ett nytt hål i pluggen.

Få gångjärnen att hamna rätt nu: Ändra gångjärnets hål så att skruvskallen inte flyttar det. Med ett pelarborr och en bra hållare, men om du behöver fylla ut den del av hålet som är kvar vid sidan om skruvskallen, inga idéer.

Edit: Nu när bilden kommit upp ser jag att det är väldigt små grejer. Teorin är densamma, men storleken gör det svårt.

--- Mats ---

Redigerat:
Gamla skruvhål brukar jag plugga med en spetsad tändsticka med lite lim på. För hålen kan en träborr med spets fungera om man har en i samma dimesion som hålen i gångjärnen. Ett annat knep är att bara montera gångjärnet med en skruv tills det sitter perfekt. Då gör man hål och monterar det andra.
Snygg låda förresten! Hand eller maskinsinkat?
/B

Det verkar som om jag faktiskt får ordning på passningen genom att skruva fast gångjärnens skruvar i lite annan ordning. Det viktiga är ju att locket och själva lådan hamnar exakt i liv med varandra. När jag surfade på problemet nys så hittade jag den här typen av produkt:
http://www.westerntool.com/accessor...g/self-centering-hinge-drilling-vix-bits.html
Fungerar de eller är de skrivbordsprodukter?

Lådan är sinkad med Leigh D4R och den skall innehålla cigarrer. Inredningen blir i sydamerikansk mahogny. Den är faktiskt klar redan. Lite tillpassning saknas.

mattiasp skrev:
Lådan är sinkad med Leigh D4R och den skall innehålla cigarrer. Inredningen blir i sydamerikansk mahogny. Den är faktiskt klar redan. Lite tillpassning saknas.
Ser fram emot lite närbilder i skryttråden!
/B

Jag har testat massor av metoder, men bara två som funkar bra:

1) Gångjärnsborr som du länkade till. Bästa lösningen enligt min uppfattning.

2) Körnare med centrering - körnar ett hål med samma typ av centrering som borret. Också en bra lösning.

Allt annat jag har testat har varit en besvikelse.

För övrigt ser lådan verkligen fin ut. Synd att lägga cigarrer i den bara. :)

Festool har väl också en sådan centreringsborr om det skulle vara bättre ;)
http://www.festool.se/produkter/acc...me=centrotec-centreringsborr-zb-hs-d5-euro-ce
Men du skulle nog ha ett finare (tunnare) borr?

Annars är jag också intresserad av att veta var man kan hitta ett "transfer punch set". Vad kan de heta på svenska? Centreringsdorn är väl ett koniskt dorn för att centrera två hål i metall tex vid nitning. Centrerkörnare kanske? Det är alltså en sats med dorn med olika diameter men istället för en platt botten så finns där en liten spets i centrum.

Den engelska termen hjälpte mig lite:
http://www.harborfreight.com/28-piece-transfer-punch-set-3577.html
http://www.abellhobby.com/28-PC-TRANSFER-PUNCH-SET-p/28tps.htm

men är det någon som vet om detta finns på något av de "vanliga" ställena eller tom i butik?

jac skrev:
Festool har väl också en sådan centreringsborr om det skulle vara bättre ;)
[länk]
Men du skulle nog ha ett finare (tunnare) borr?

Annars är jag också intresserad av att veta var man kan hitta ett "transfer punch set". Vad kan de heta på svenska? Centreringsdorn är väl ett koniskt dorn för att centrera två hål i metall tex vid nitning. Centrerkörnare kanske? Det är alltså en sats med dorn med olika diameter men istället för en platt botten så finns där en liten spets i centrum.

Den engelska termen hjälpte mig lite:
[länk]
[länk]

men är det någon som vet om detta finns på något av de "vanliga" ställena eller tom i butik?

Jag har köpt mina från Lee Vallyey. Deras leveranser fungerar väldigt bra, men om de skickar med sin woodworkingmanual riskerar du väldigt mycket pengar och vånda. Deras minsta transfer punch i setet är 2.4 mm.

--- Mats ---

Redigerat:
OK, tack för alla goda råd! Jag inbillar mig att de där "transfer punch"-grejerna kräver pelarborr. Det finns inte i verkstaden. Då får det bli ett set såna där gångjärnsborrar. Någon som har koll på vika som är de bästa? 2-3,5 mm verkar vara lagom.

mattiasp skrev:
OK, tack för alla goda råd! Jag inbillar mig att de där "transfer punch"-grejerna kräver pelarborr. Det finns inte i verkstaden. Då får det bli ett set såna där gångjärnsborrar. Någon som har koll på vika som är de bästa? 2-3,5 mm verkar vara lagom.
Som vanligt blir det säkert bättre i en pelarborr, men jag har fått mkt bra resultat även med en vanlig skruvdragare. Dock är borren smidigare i vilket fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.