Jag tänkte bygga en husbåt att bo på i Mälaren. hitta ett skyddat ställe och förankra den i botten. sen när myndigheterna kommer så vill jag kunna flytta några km och förankra den igen. så nej det är inte för långfärder.
 
du bör lägga upp hur du tänkt att allt ska se ut så man kan bedöma helheten och dra nytta av resterande konstruktion för att få stabilitet i hela men du har bestämt dig att allt ska byggas av trä ?

Sen så är en till fråga om vart du ska bygga då det blir problem med att transportera då du som max kan göra 3,6m brett om du transporterar det på ett släpfordom och då måste du bygga ett släp enbart för transporten eller kan du bygga den nära vatten så du inte behöver frakta den på vägarna för att sjösätta den ??

och vatten och avlopp är en sak som du bör fundera närmare på då en riktning är att en genomsnitlig stadsbo förbrukar ca 190-230l om dag och person så säger vi att du inte tänkt att tömma septiktanken typ var 100e dag så ska du ha utrymme för 20kbm septiktank och lika stor färskvattentank så då ska du klara av att bygga de tankarna med eller köpa dom och det är mer tankvolym en en tankbil med släp har

så säger man att du ska kunna klara dig i en månad och har lika stor förbrukning som en stadsbo har så har du färdiga slutna 6kbm tankar och sen tillkommer att du måste balrasta för att kompensera för den viktförändring det blir när du har den ena tanken tom och andra full till när allt har bytt tank

men det är självklart att du kan minska åtgången på vatten till hälften om du vill men då pratar man ändå om ca 100liter om dagen och det låter på dig som du inte tänkt gå längre sträckor så du kan fylla på med vatten och tömma avfalls tanken så ofta eller ens alls och då blir det ju ännu större problem att klara av den biten

så skulle du bygga det som en båt iställe så kan du åka till hamnar och tömma och fylla på tankarna och ev ladda batteriena men då får du tänka om helt och hållet hur du ska bygga det hela och ändå kvarstår frågan om du har nånstans du kan hålla till under byggets gång och ev transport till mälaren
 
miry skrev:
du bör lägga upp hur du tänkt att allt ska se ut så man kan bedöma helheten och dra nytta av resterande konstruktion för att få stabilitet i hela men du har bestämt dig att allt ska byggas av trä ?

Sen så är en till fråga om vart du ska bygga då det blir problem med att transportera då du som max kan göra 3,6m brett om du transporterar det på ett släpfordom och då måste du bygga ett släp enbart för transporten eller kan du bygga den nära vatten så du inte behöver frakta den på vägarna för att sjösätta den ??

och vatten och avlopp är en sak som du bör fundera närmare på då en riktning är att en genomsnitlig stadsbo förbrukar ca 190-230l om dag och person så säger vi att du inte tänkt att tömma septiktanken typ var 100e dag så ska du ha utrymme för 20kbm septiktank och lika stor färskvattentank så då ska du klara av att bygga de tankarna med eller köpa dom och det är mer tankvolym en en tankbil med släp har

så säger man att du ska kunna klara dig i en månad och har lika stor förbrukning som en stadsbo har så har du färdiga slutna 6kbm tankar och sen tillkommer att du måste balrasta för att kompensera för den viktförändring det blir när du har den ena tanken tom och andra full till när allt har bytt tank

men det är självklart att du kan minska åtgången på vatten till hälften om du vill men då pratar man ändå om ca 100liter om dagen och det låter på dig som du inte tänkt gå längre sträckor så du kan fylla på med vatten och tömma avfalls tanken så ofta eller ens alls och då blir det ju ännu större problem att klara av den biten

så skulle du bygga det som en båt iställe så kan du åka till hamnar och tömma och fylla på tankarna och ev ladda batteriena men då får du tänka om helt och hållet hur du ska bygga det hela och ändå kvarstår frågan om du har nånstans du kan hålla till under byggets gång och ev transport till mälaren
jag letar efter plats nu på olika båtföreningar runt Mälaren, när de har sjösätt sina båtar så finns det alltid massor med plats och den ytan tänkte jag hyra och bygga på. för att lösa vatten problemet så tänkte jag ta upp sjövattnet direkt och rena det. man kommer troligen inte kunna dricka det men man kan tvätta sig i den iaf. systemet är inte speciellt stort eller dyrt.

allt gråvatten ska filterar genom hs bio-box (http://www.raita.com/HS_biologisk_renings_verk.pdf) Mått 370 bredd x 590 längd x 510 höjd så den är inte speciellt stor.

sen ha en Extremt snålspolande toalett som Aqua Magic Bravura som förbrukar ca 2-5 dl per gång beroende på vad man har gjort. med den lösningen så skulle jag förbruka ca 1-1.5liter per dag. plus avföringens volym så skulle en septittank på 500l räcka i ca 100 dagar. vilket räcker för mig.

Hur jag ska få el till min båt är genom att att använda en WhisperGen som har en effektivitet på 90%. vilket gör att varje liter diesel jag använder så för jag 90% av den energin till att värma vatten och ladda batterierna. det är med tanke på att vanlig generator har som bäst en verkningsgrad på 25%. min spis kommer också gå på gasol för en Phoenix Easy Plus klarar inte av en spis.

Phoenix Easy Plus är en fantastisk lösning som löser alla el problem, man kan läsa mer här http://www.storebroes.se/-produkter/-elsystem/phoenix-easy-plus/D7B4210D674444A6AD47F463B78C4B0A
 
Jag tror inte att vare sig du eller någon annan vinner något på att du försöker luras med siffror. Whispergen har under optimala förutsättningar den verkningsgrad du talar om. Optimala förutsättningar innebär att du behöver minst 6 gånger så mycket värme som el. Det kanske du gör en kall vinterdag. Verkningsgraden sjunker när du skall mellanlagra energin i batterier. Det finns även förluster i invertern. Om du har 90% verkningsgrad en kall vinterdag och 9% verkningsgrad en varm sommardag blir den genomsnittliga verkningsgraden under ett år inte på långa vägar i närheten av 90%.

Skall du ligga med båten på platser dit en slamsugningsbil kan komma inom 30m så blir det inga problem med din avloppstank. Dock kommer det att kosta dig 4000 kr om året. Om du ligger utom räckhåll för slamsugaren är det tråkigt om du ligger fastfrusen i isen när tanken är full.

Du spottar fram ganska många dyra apparater som du skall ha ombord. Jag är övertygad om att det blir billigare inom överskådlig tid att ligga vid kaj och betala kajhyra och vara ansluten till vatten, el och avlopp från land, men dina drömmar kanske inte har med ekonomi att göra.

Även om min skepsis kanske antyder motsatsen så önskar jag dig lycka till i ditt projekt, men som sagt tror jag att du för din egen skull bör kritiskt granska dina beräkningar.

Erik
 
Avemo skrev:
Skall du ligga med båten på platser dit en slamsugningsbil kan komma inom 30m så blir det inga problem med din avloppstank. Dock kommer det att kosta dig 4000 kr om året.
Kan man hyra en sån plats för 4000 kr per år? I så fall ska jag också bygga en husbåt. :)
 
Jag syftade på vad slamsugningen kostar. Det kostar per gång c:a 1100 kr om volymen är upp till 3000 l. Så fungerar det i alla fall i Nykvarns kommun.

Erik
 
tänkte höra vad du har din budget på och jag tror det skulle vara billigare att köpa en färdig husbåt på blocket än att bygga den själv med de dyra saker du radar upp att du ska ha
(finns en katamaran som ligger på blocket som finns i uppsala men annonsen är från gävle men du får upp det när du söker på husbåt och den har varit till salu i över ett år som jag sett den där så den kanske går att få ner priset lite mer än de 300kkr som de vill ha )

sen så skrev du att du skulle ha en vindsnurra som är ändå tämligen dyr jämfört med att du inte får ut mer än några Watt när det blåser normalt vid land på den höjden då du har ofta vindskydd som dämpar hastigheten på vinden och med det tar ner energin radikalt så den tror jag inte kommer ge dig märkbar energitillskott och den anlägningen du hänvisa till har så som jag tolkar det inte så bra energiutbyte i form av el och då skulle du lika gärna kunna skaffa dig ett diselkraftverk som är vattenkylt och sen koppla på en värmeväxlare eller ok det rätter med att du tar avgasröret och lägger det i ett annat rör som du har vatten i och sen till en ack.tank och samma sak med kylvätskan från motorn och kopplar in kylaren mellan den tankens bottenanslutning och motorn och lägger den kylaren i en vattentät låda som du kan pumpa in havsvattnet i om det behövs kylas men jag tror inte det kommer behövas så mycke kylning så men för att inte överkoka tanken och en bra diselgenerator kan du få ut ca 3-4kWh/liter diesel och säger vi att det är optimalt så får du ut ca 35% av energin i el och tar du tillvara på värmen så får du ut ungefär 90% på den lösningen också men med mer el jämfört med värme men då ska du också hitta en lagom diselgenerator som är vattenkyld eller ta en diselmotor från en bil och växla om den så det blir rätt med den generatorn du kopplar på då traktorgeneratorer är relativ billiga för sin effekt men då är de också gjorda för runt 300-400rpm då de kopplas på kraftutaget på en traktor och sen ska du ha en motor till det som du använder sen blir det en lite bullrig lösning men inte så farligt ändå och då kan du få ut långt mer el om du vill och kan även koppla på fler bilgeneratorer så du kan ladda batterina fort med och då har du uppvärmningen fixad och så fort du behöver värma så får du gratis ström på köpet och så dyrt är det inte heller med diesel som värme då du får betala under 2kr/kWh värme och runt 3-4kr/kWh el så får du nästan mer energi/kr än du får med landel om du skulle ha direktverkande värme men det är också i optimala förhållanden så det blir lite sämre när man inte tar ut fullt men det kan vara ett alternativ

sen skulle allt sådant underlättas om det var en riktig båt med maskinrum jämfört med det du tycks fastnat för
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.