Hej,

Jag är på gång och river ut hela källaren, med en stor gillestuga. Konstruktionen som är idag ligger direkt mot betongplattan. Tänkte riva upp den och lägga nytt.
Tanken finns att bygga ett badrum i gillestugan, så man slipper springa upp till nästa våning när naturen gör sig påmind.
Tänkte bygga upp rummet med lecablock, så blir hela källarplanet i antingen betong eller leca.
I gillstugan ska jag lägga en matta mot betongen, sedan platon, cellplast med frästa spår, golvvärmeslang, golvgips och sedan en matta.
Men hur ska jag göra i badrummet? I gillestugan kommer golvet bygga upp runt 18 cm, jag vill inte ha en nivåskillnad in i badrummet.
Vill att golvärmen fortsätter in i badrummet.

Kan jag bygga upp på samma sätt i badrummet? Med platon, cellplast osv? Eller ska jag bygga ett trappsteg mot gillestugan, från badrummet sätt, så det blir som en gjutform i badrummet, och hälla på betong upp till rätt nivå? För att sedan flytspackla in golvvärmerören och klinkra?

Hur hade ni gjort?

Jag kommer bara göra grundjobbet själv, allt med tätskikt osv lämnar jag till proffsen.

Mvh

Stefan
 
  • Untitled.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom det är klinkers du ska ha så känns inte cellplast som ett bra grundmaterial. Då borde idén med att gjuta upp med betong fungera bättre.

Om du ska gjuta upp med betong så kan du innan gjutningen tänka på om du vill ha något nersänkt, t.ex. ett badkar, det blir oftast riktigt snyggt och lite lyxigt. Bygg till en liten kant upp mot badkarskanten som även den kaklas. Dock ska inte själva badkaret gjutas in, det kan bli väldigt jobbigt.

Passa även på att gjuta in avlopp i betongen så slipper du bila.
 
jarlen84 skrev:
Eftersom det är klinkers du ska ha så känns inte cellplast som ett bra grundmaterial. Då borde idén med att gjuta upp med betong fungera bättre.

Om du ska gjuta upp med betong så kan du innan gjutningen tänka på om du vill ha något nersänkt, t.ex. ett badkar, det blir oftast riktigt snyggt och lite lyxigt. Bygg till en liten kant upp mot badkarskanten som även den kaklas. Dock ska inte själva badkaret gjutas in, det kan bli väldigt jobbigt.

Passa även på att gjuta in avlopp i betongen så slipper du bila.
Det var så jag tänkte också. Finns det några bättre alternativ?

ANgående nedsänkt badkar, lät som en bra ide. Hur gör jag rent konkret, jag vill ha badkaret i nästan golvnivå då. Bila upp betongen och gräva ur grus. Isolera med cellplast? Sedan får hantverkarren fixa tätskikt + kakel, men hur funderar det i "gropen", finns det ingen risk att det blir fuktigt där och börjar lukta illa? Eller lägger man silikon mellan badkarskant - kakel, så det blir heltätt?
 
En fråga till,

Avloppet i ett nedsänkt badkar hamnar väl under marknivån, och den nivå där vår avloppstam finns. Hur får jag ut vattnet ur badkaret? Installera en pump?
 
Du ska ändå ha olika slingor i golvvärmen i badrum och gillestuga, förmodligen fler ändå så de rummen behöver inte hänga ihop i höjd utifrån just det.
Jag har gjort dusch/toa i källaren i ett rum som tidigare var förråd.
Jag bilade ur plattan och efter att det nya avloppet var draget göt jag igen med EPS-bruk som isolerar, flytspacklade ett tunt lager som jag la golvvärmeslangen på och flytspacklade igen. Duschutrymmet flöt jag separat med lite tjockare blandat spackel som gick att lägga fallet med.
Klinkers ovanpå detta.
Fungerar utmärkt. Man kan lägga annan typ av markisolering istället för EPS typ frigolit men jag hade för mycket rör, ojämnheter och höjdskillnader så det var enklare med EPS.

Ett nedsänkt badkar skulle jag aldrig ha :) men om jag skulle planera för det så skulle jag bygga upp en plattform och sänka det i så avloppsvattnet rinner naturligt ner i avloppet hellre än att installera nån slags pump.
 
stew skrev:
En fråga till,

Avloppet i ett nedsänkt badkar hamnar väl under marknivån, och den nivå där vår avloppstam finns. Hur får jag ut vattnet ur badkaret? Installera en pump?
Jo, man får skapa en upphöjning i nedsänkningen så att golvbrunn etc får naturligt fall.
Badkaret silikonas mot kanten, men ändå. Det kanske inte blir så nedsänkt ändå....
 
Halloj, ny på tråden... En fråga angående EPS´n: Vilka är riktlinjerna för tjocklek kontra isolerande förmåga? Har läst mig till at K-värdet är bramen hur bra?? Jag planerar lägga 100mm tjockt på betongplatta på mark, ovanpå det elslinga, 20mm armerat flytspackel och sist klinker. Vill inte ha för stora värmeförluster och riskera omvänd fukttransport...

Jan-Å skrev:
Du ska ändå ha olika slingor i golvvärmen i badrum och gillestuga, förmodligen fler ändå så de rummen behöver inte hänga ihop i höjd utifrån just det.
Jag har gjort dusch/toa i källaren i ett rum som tidigare var förråd.
Jag bilade ur plattan och efter att det nya avloppet var draget göt jag igen med EPS-bruk som isolerar, flytspacklade ett tunt lager som jag la golvvärmeslangen på och flytspacklade igen. Duschutrymmet flöt jag separat med lite tjockare blandat spackel som gick att lägga fallet med.
Klinkers ovanpå detta.
Fungerar utmärkt. Man kan lägga annan typ av markisolering istället för EPS typ frigolit men jag hade för mycket rör, ojämnheter och höjdskillnader så det var enklare med EPS.

Ett nedsänkt badkar skulle jag aldrig ha :) men om jag skulle planera för det så skulle jag bygga upp en plattform och sänka det i så avloppsvattnet rinner naturligt ner i avloppet hellre än att installera nån slags pump.
 
jimlin skrev:
Halloj, ny på tråden... En fråga angående EPS´n: Vilka är riktlinjerna för tjocklek kontra isolerande förmåga? Har läst mig till at K-värdet är bramen hur bra?? Jag planerar lägga 100mm tjockt på betongplatta på mark, ovanpå det elslinga, 20mm armerat flytspackel och sist klinker. Vill inte ha för stora värmeförluster och riskera omvänd fukttransport...
Jag är ingen expert, har använt det en gång men det är inte den bästa isoleringen om jag förstod det rätt. Jag använde det eftersom jag hade en väldigt ojämn yta med grävda diken i makadamen för avlopp, den undre delen av betongplattan var kvar på vissa ställen + betong kvar längs med väggarna så rummet hade en grop i mitten.

Har Du en betongplatta som grund skulle jag nog rekommendera att kolla om det inte är bättre med vanlig isolering i skivor som läggs på betongen? Det blir förmodligen både bättre, enklare och billigare.

Men det fungerar väldigt bra med EPS i vårt hus, badrummet i källaren är husets varmaste rum :p
 
100 mm EPS cement = 50 mm markskiva/frigolit
 
Tackar för era kommentarer! Googlade och hittade dessa lambda-värden: 0.08 (EPS) jämfört med 0.037 (cellplast). Stämmer med vad du säger swemax.

EPS eler Cellplast? Detta tål att tänkas på med tanke på att bygghöjden kan bli ett problem för mig... men hur är det med cellplastens bärighet är det risk för sprickbildning? Borde vara ok om jag använder armerat flytspackel ovanpå eller hur...?

Jag är fortfarande intresserad av att veta hur stora värmeförlusterna blir - Jag tycker det verkar orimligt att behöva ha 300mm isolering vilket är boverkets rekommendationer för golvvärme? Skulle innebära att hela plattan behövs bilas bort alt. ha kryphöjd...
 
jimlin skrev:
Jag är fortfarande intresserad av att veta hur stora värmeförlusterna blir - Jag tycker det verkar orimligt att behöva ha 300mm isolering vilket är boverkets rekommendationer för golvvärme? Skulle innebära att hela plattan behövs bilas bort alt. ha kryphöjd...
Tyvärr är det nog så att det är dom rekommendationerna, jag har läst 400 mm också. EPS-bruket hos oss varierar i tjocklek mellan ca 150 ovanför avloppsrören och 300 där det var som djupast, ut mot väggarna även ytterväggen är det mindre eftersom jag inte bilade bort plattan under väggarna,

Men som sagt, bilade bort plattan gjorde jag :p

I bostadsrummen i källaren la vi platonmatta med frigolitskivor ovanpå, frigoliten hade frästa spår för värmeslangen och kombinerades med spridningsplåtar som las i spåren, den frigoliten var max 25 mm men det blir varmt i dom rummen ändå,
Där har vi laminatgolv.
 
jimlin: du ska inte flytspackla på markisoleringen, gjut med betong istället alt ROTbruk
På EPS kan du dock flyta, då behöver du inget arm.nät
Är det källare så ska du använda utomhusprodukter pga markfukt, kan funka med plast, 20cm EPS, och flyt med fråga flyttillverkaren
 
nino skrev:
jimlin: du ska inte flytspackla på markisoleringen, gjut med betong istället alt ROTbruk
På EPS kan du dock flyta, då behöver du inget arm.nät
Är det källare så ska du använda utomhusprodukter pga markfukt, kan funka med plast, 20cm EPS, och flyt med fråga flyttillverkaren
Tack nino. Ja projektet gäller hall samt toa i källaren, nuvarande golvkonstruktion är 5cm cellplast+golvspån+laminat och inga fuktskador vad jag sett hittills. Men som sagt, jag vill minimera risken för omvändfukttransport från mark till golv... När du säger utomhus produkter menar du då platonmatta alternativt plast under EPS'n? Tror du jag kan klara mig med 10cm EPS, bilar helst inte upp plattan pga osäker dragning av vattenlednigar...? Om inte kan man lägga EBECO Cabelboard e.dyl. på EPS'n för extra isolering?
I ett tidigare projekt (badrum på övervåningen) använde jag 8cm EPS ovanpå det el-slinga ingjuten i ca 2cm fiberarmerat flytspackel (har gjutet betongvalv mellan våningsplanen). Ingen risk för fuktproblem från mark i det fallet...
 
Nej jag menade att det finns spackel och bruk som är speciellt framtaget för utomhusbruk/tillskjutande fukt
Man kan nog inte svara på om det funkar utan att ha sett rummen "live"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.