Hur mycket är det lämpligt att förådet rymmer? Kan man lasta hur mycket som helst på fjäderomrörare/skrapföråd?
Jag har egna traktorer så att lasta från ett ställe till ett föråd går ju oxå men som sagt när jag ska konstruera det från grunden nu så bygger jag gärna rätt från början.
 
RoTe
Flis är ju det självklara valet när vi pratar så stora anläggningar.
 
linken74 skrev:
Hur mycket är det lämpligt att förådet rymmer? Kan man lasta hur mycket som helst på fjäderomrörare/skrapföråd?
Jag har egna traktorer så att lasta från ett ställe till ett föråd går ju oxå men som sagt när jag ska konstruera det från grunden nu så bygger jag gärna rätt från början.
12 m3 flis är ca 1 m3 olja. Det är väl hur bekvämt man ha det med påfyllningarna. Har för mig att det går att ha 5-6m flis på höjden.
 
Det är nog ganska klart att det lutar åt en flisanläggning.
Jag har fått in ganska många infopapper och även offerter på olika flisanläggningar, nu när man sätter in ett helt nytt system så lutar det åt "färdiga" pannor men det finns ju även system med panna+brännare som inte är så tokiga. Det är otroligt svårt att jämföra, för hur det än är, så är ju priset tyvärr en stor faktor.
Jag var och tittade på en vedanläggning där man hade en veda 100kw och 10m3 ack, han värmde ca 500m2. Men vilken hantering! Det var skogsmaskiner, hemmabyggd kap från en gammal 2-grepps skördare. Han klyvde knappt veden, möjligvis om den var väldigt grov (över 40cm!!!).
Sedan var det rullbana till pannan, det var ju tvunget då det blev så tunga ved-klumpar.
Han hade det nästan som en hobby att hålla på hemma på gården och pula, så då går det väl an.
Men billigt??? Nej det tror jag inte med alla dom prylarna. Ska dit igen i ett annat ärende, ska nog fråga om man får ta några kort och lägga upp här.
 
linken74 skrev:
Ska dit igen i ett annat ärende, ska nog fråga om man får ta några kort och lägga upp här.
d^_^b
 
Nä, flis håller jag på.
Vilken jäkla vedhantering du skulle få.
 
Nej, ved är nog bara att lägga åt sidan för en annan som har familj, men kul ändå att se att det finns anläggningar även för ved som klarar hur stor uppvärmningsyta som helst!
För våra del lutar det som sagt åt flis.
Hade idag besök från en försäljare från ett märke som börjar tilltala mig mer o mer, men lite jobbigt är det när man börjar titta på priserna!
Det tar ett tag innan man räknar hem en sådan här anläggning, men lika är det med ved o även med bergvärme.....om man ställer krav på bergvärmeanläggningen!
Har fått 2 offerter från 2 olika märken.............OJ,vad dyrt det helt plötsligt blir om du ska ha ett system som klarar sig utan eltillskott!!!!!!!!!!
Nej, vi fortsätter på flis.......
Fler offerter på ingående!
 
det verkar som du defenitivt är på rätt väg. tänk på tio år kostar elen 8 kr. då tjänar du igen vilken biovärme anläggning som helst på nolltid. o med din yta ganska lik min egen är det jäkligt bekvämt med flis. jag tycker inte att det är värt det att köpa hugg direkt så det är bra om du har nån som kan flisa åt dig eller att du kan köpa hem ett lass ifall det kniper sig nån gång. samma sak gäller iförsig ved men värt att tänka på kanske.
 
Redigerat:
Svårt att räkna hem en flisanläggning?

Tillochmed om du jämför med värmepump, så kommer det du tjänar i mellanskillnad mellan vad flisen kostar och vad det kostar att driva en värmepump att betala flispannan innan den är utsliten. Och detta med dagens elpriser! d^_^b
 
Matss skrev:
Flis, eller en riktig vedpanna, tremeters och en fet tank, ingen liten 10m3-termos
"Hardcore" vedeldning :D

Långved direkt i pannan & 10m3 + acktank....

Fjärrvämeverk !!1:wow:
 
I väntan på alla offertrer har jag börjat leta och "bunkrat" saker som behövs till bygget.
Det blir ett bygge med trästomme som ska plåtkläs, nu hade jag en jädra tur och kom över röd tp20, 600m2 för 5000kr:D!
Jag kommer nog att dela upp bygget i 2 etapper, först gjuten platta 10x10 meter som ska inefatta pannrum+verkstad. Man blir nog lätt opptimist när man tänker på hur lång tid saker tar att genomföra. Ska jag ha en möjlighet att hinna med allt som ska göras så är jag nog tvungen att dela upp det lite.....
Kom även över 2 st oisolerade acktankar till skapligt pris+2 st verkstadsportar som tyvärr var lite för små men jag kan nog använda den ena till flisförådet.
Ska bli roligt att se om ett par år vad ett sådant här projekt kostar,även om man letar efter beg matriel så kommer det nog att bli en ganska rejäl plusksmäll.
 
Tycker personligen du gör helt rätt som går över till fliseldning, men snåla inte då du väljer panna. Köp en helautomatiks panna även om dom är dyra, det är helt klart värt den extra kostnaden.

Jag har tidigare värmt min föräldra fastighet till 100% med ved, 1800 talshus om ca 400m2 med bra golv ventilation.
Jag skulle egentligen "bara" byta till en effektivare vedpanna i sommras men det slutade med att jag flyttade pannrummet, la ner ca 80 meter kulver till huset, köpte en helautomatisk flispanna och byggde ett nytt flisförråd i stället.

Under byggets gång hann flertalet av byns medlemmar förklarat att jag nog inte var 100%igt klar i huvudet som installerar fliseldning. Flertalet av grannarna hade detta på 80 talet men kastade ut anläggningarna då bakbränder och flislunga fick lite väl negativa effekter på deras hälsa.

Så det känns makalöst skönt att nu kunna sitta inne även då det är svinkallt ute utan att behöva göra något åt eldningen.
Bara fylla förrådet ungefär var 3e vecka och tömma askan samtidigt.
 
Jonte76 skrev:
Jag skulle egentligen "bara" byta till en effektivare vedpanna i sommras men det slutade med att jag flyttade pannrummet, la ner ca 80 meter kulver till huset, köpte en helautomatisk flispanna och byggde ett nytt flisförråd i stället.

Bara fylla förrådet ungefär var 3e vecka och tömma askan samtidigt.

Kan du inte berätta lite om det här i en egen tråd för oss flisfunderare.:D
 
Jonte76.
Jag håller med föregående talare. Vore riktigt intressant att höra om ditt projekt, vilken panna, kulvert, byggnader etc. Bilder är ju alltid roligt att se om du har några:).
 
Klart jag kan skriva lite om den panninstallationen om det finns intresse, såg i går att det redan fanns en tråd med namnet ETA 50kw så jag lägger in lite info där under kvällen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.