1 700 läst · 11 svar
2k läst
11 svar
Bygga förråd / teaterscen
som topic lyder så är det en gammal f.d teaterscen som nu har fungerat som förråd i många år som jag har fått av min granne. nu är det så att jag undrar om jag måste har byggnadslov på den för att kunna bygga upp den igen på min tomt.
byggnaden är på 30kvm och ska utökas med ytterligare 12 kvm. jag har dock c:a 15 - 20 meter till tomtgräns till mina båda grannar. och i heby kommun är det lag på att det ska vara minst 4.5 m till rå gräns hos varje granne.
vore tacksam för svar.
byggnaden är på 30kvm och ska utökas med ytterligare 12 kvm. jag har dock c:a 15 - 20 meter till tomtgräns till mina båda grannar. och i heby kommun är det lag på att det ska vara minst 4.5 m till rå gräns hos varje granne.
vore tacksam för svar.
En Detaljplanerad har vissa bestämmelser som man skall hålla sig till, och är din tomt detaljplanerad (det kollar du hos kommunen) så behöver du med största sannolikhet bygglov, och det komemr ställas vissa krav på utseende och placering av den nya byggnaden.S.Wiklund skrev:
Bor du utanför detaljplanerat område ("på landet" långt ifrån tätare bebyggelse eller fritishusområden etc vanligtvis) så finns det generella regler och då torde du kunna uppföra bygganden utan bygglov om du håller dig inom >4.5m från tomtgränsen. Vissa kommuner har dock generella bestämmelser även för icke detaljplanerade områden dock...
/K
jag bor nästan 6km utanför tättbebyggdt område så med andra ord så långt ute på landet som mna kan ta sig. vet att när jag kollade med kommunen om jag behövede bygglov för endast de 30kvm så tyckte han på kommunen att jag bode så långt bort från tättbebyggt omåde så det behövdes inte.
byggnaden är på 30kvm och ska utökas med ytterligare 12 kvm. jag har dock c:a 15 - 20 meter till tomtgräns till mina båda grannar. och i heby kommun är det lag på att det ska vara minst 4.5 m till rå gräns hos varje granne
byggnaden är på 30kvm och ska utökas med ytterligare 12 kvm. jag har dock c:a 15 - 20 meter till tomtgräns till mina båda grannar. och i heby kommun är det lag på att det ska vara minst 4.5 m till rå gräns hos varje granne
Hur stort är ditt hus?S.Wiklund skrev:jag bor nästan 6km utanför tättbebyggdt område så med andra ord så långt ute på landet som mna kan ta sig. vet att när jag kollade med kommunen om jag behövede bygglov för endast de 30kvm så tyckte han på kommunen att jag bode så långt bort från tättbebyggt omåde så det behövdes inte.
Den del av det som du har bygglov på?
Hur många hus skulle du säga att det finns runt dig på en radie av 300m?
tjena rickenRicken skrev:
mitt hus är på 172 kvm + 52 kvm i biarea som är garaget
det finns 4 hus på en radie av 300m runt omkring mig.
har ej ännu fått tag på den handläggare på sala kommun som har hand om bygglovs frågor. ska ringa igen på måndag
Klippt från Sala kommuns hemsida: http://www.sala.se/Om-kommunen/Forv...ala-Heby/byggeneheten/Bygga/Bygg-och-marklov/
Bygglov
I bygglovet granskas de bestämmelser som gäller för den aktuella fastigheten. Om fastigheten är belägen inom detaljplan, äldre planområden såsom stads- eller byggnadsplaner eller inom område med områdesbestämmelser prövas om det du planerar stämmer med bestämmelserna.
Bygglovsprövningen kan således kontrollera form, färg, storlek och materialval m.m gentemot bestämmelserna i planen.
Om fastigheten är belägen utom planlagt område granskas om det du planerar passar in i området rörande byggnadsstil och omfattning jämfört med den bebyggelse som finns i närheten.
Bygglov krävs för att (se PBL 8 kap, speciellt §§ 1-12):
Det verkar alltså som om bygglov krävs, både för flytten och tillbyggnaden. Dock borde det kanske inte vara några problem om byggnaden redan finns på granntomten och den bara ska flyttas.
Bygglov
I bygglovet granskas de bestämmelser som gäller för den aktuella fastigheten. Om fastigheten är belägen inom detaljplan, äldre planområden såsom stads- eller byggnadsplaner eller inom område med områdesbestämmelser prövas om det du planerar stämmer med bestämmelserna.
Bygglovsprövningen kan således kontrollera form, färg, storlek och materialval m.m gentemot bestämmelserna i planen.
Om fastigheten är belägen utom planlagt område granskas om det du planerar passar in i området rörande byggnadsstil och omfattning jämfört med den bebyggelse som finns i närheten.
Bygglov krävs för att (se PBL 8 kap, speciellt §§ 1-12):
- Bygga nya byggnader
- Bygga till befintliga byggnader
- Ändra användning än tidigare, t.ex. garage till verkstad, vind till bostadslägenhet
- Inreda en ytterligare bostad eller lokal
- Anordna eller väsentligt ändra följande anläggningar: nöjesparker, djurparker, idrottsplatser, skidbackar med liftar, kabinbanor, campingplatser, skjutbanor, småbåtshamnar, friluftsbad, motorbanor, upplag, materialgårdar, tunnlar eller bergrum för annat än tunnelbana eller gruvdrift, fasta cisterner eller anläggningar för kemiska produkter, radio- eller telemaster eller torn, vindkraftverk, murar, plank, parkeringsplatser, begravningsplatser.
Det verkar alltså som om bygglov krävs, både för flytten och tillbyggnaden. Dock borde det kanske inte vara några problem om byggnaden redan finns på granntomten och den bara ska flyttas.
Liknande trådar
-
Hur skulle ni bygga denna trall med kommande förrådsdel?
Altan & Uteplats -
Bygga garage/förråd mot stödmur
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga garage av gammalt förråd
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur bygga golv i kallförråd?
Frågor och svar om byggnation -
Får man bygga till ett förråd intill garage (attefall)
Bygglov