11 913 läst · 35 svar
12k läst
35 svar
Kondens i tak isoleringen igen..
Tyskarna bygger ju med all isolering på utsidan. Den varma sidan lider då varken av fukt- eller mögelproblem. Kondenserar det någonstans så gör det det under takpannorna (plåten i ditt fall). Hur du gör i ditt fall är ju upp till dig, men skall man enbart se till att minska risken för kondensering på undertakets insida, så kan det räcka med relativ lite isolering på utsidan. Det där bör dock någon expert räkna på.Roine skrev:Har börjat kolla över ventilationen nu.. har haft själv drag ut. men jag tror att jag har fördålig tilluft. ska sätta in fler ventiler i rummen och se ifall det blir någon skillnad..
ang. de olika hemsidorna du nämner, menar du att man skulle ta av plåten, bort med pappen, råsponten och sedan isolera med cellplast?? sedan bygga igen hela kalaset igen? blev ju lite jobb de
Ska visa denna tråden för svärfar... han envisas med att vi kan lösa mögelproblemen på vinden genom att isolera väggar och tak på kallvinden, med luftspalt mot råsponten och nockventilation. Jag försöker förklara att vi bara flyttar ut problemet till luftspalten som blir ny "kallvind" men tappar möjligheten att inspektera. Suck.
BiFuel skrev:Ska visa denna tråden för svärfar... han envisas med att vi kan lösa mögelproblemen på vinden genom att isolera väggar och tak på kallvinden, med luftspalt mot råsponten och nockventilation. Jag försöker förklara att vi bara flyttar ut problemet till luftspalten som blir ny "kallvind" men tappar möjligheten att inspektera. Suck.
Grattis... 1-0 Till dig d^_^b
LIte OT: De där svärföräldrarna har för sig ganska mkt ibland. Jag satt i en diskussion med svärmor, som är en mkt envis kvinna som med bestämdhet vet hur både det ena och det andra fungerar här i världen, angående badrum och då i synnerhet kakel och tätskikt. Hon var helt säker på att kakel och fogarna emellan var det faktiska tätskiktet, att fogarna var helt täta.
Vi har också diskuterat ventilation flera gånger. I Tyskland, där hon bor, verkar man inte vara så brydd i det där med ventilation. I de hus jag varit så har jag aldrig sett ngn ventilation, och de bygger bastanta, täta, stenhus. Hennes lösning är att man emellanåt öppnar upp fönster och byter ut luften i ett svep liksom. Om man ska köra med spisfläkten öppnar man ett fönster. Jag vet att det finns rekomendationer att vädra på det sättet, och jag lägger mig inte i hur hon gör. Men när hon kommer hem till oss och ställer upp dörren i -20 grader blir iaf inte jag särskilt glad. Vi har ett så otätt hus så luften cirkulerar fint hemma ändå, utan öppna dörrar.
Vi har också diskuterat ventilation flera gånger. I Tyskland, där hon bor, verkar man inte vara så brydd i det där med ventilation. I de hus jag varit så har jag aldrig sett ngn ventilation, och de bygger bastanta, täta, stenhus. Hennes lösning är att man emellanåt öppnar upp fönster och byter ut luften i ett svep liksom. Om man ska köra med spisfläkten öppnar man ett fönster. Jag vet att det finns rekomendationer att vädra på det sättet, och jag lägger mig inte i hur hon gör. Men när hon kommer hem till oss och ställer upp dörren i -20 grader blir iaf inte jag särskilt glad. Vi har ett så otätt hus så luften cirkulerar fint hemma ändå, utan öppna dörrar.
Ha ha, här hemma gjorde svärfar samma sak i -10 men det var helt OK för han höll på att bära saker ut de saker han haft när han satte upp vår kakelugn. Det är bara det att innegivaren till bergvärmen sitter i hallen. Det blev VARMT en stund sencederbusch skrev:
för mycket att läsa..... luftspalten måste vara genomluftad. Kan det vara så att isoleringen trycker mot råsponten. Normalt får man spika en regel i vinkeln mellan råspont och takstol för att inte isoleringen skall trycka mot råsponten. Jag har själv pulpettak, och i varje fack (20 st) har jag fört upp en 5.4 m råspont, från båda hållen i mitten av varje fack, och sedan vridit denna så den står på högkant, för att på så vis hålla luftspalten öppen. Isoleringen närmast råsponten/översta laget skall vara 50mm med vindpapp.
Många gånger funkar dessa bra, när man får problem med fukt
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=1457
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=1457
Gör de verkligen det? Jag har inte dykt så djupt i ämnet, men det jag läst här verkar inte ge sken av att de skulle vara ngt mirakelmedel mot möglet.
Ja visst gör dom det, dom är faktiskt nödvändiga för vissa tak, t ex valmade som saknar ventilation upptill. Ta bort pannan i andra raden uppifrån, kör hål med ett dosborr (något mindre) och sätt den i silicon, men har man bubbelplast till undertak, blir det probem att fästa den. Har man långt pulpettak, kan man sätta en sådan i vart fack. Luft är viktigti tak, där isoleringen ligger nära yttertak.cederbusch skrev:
Det är nog så viktigt, att man känner till hur man skall bygga, för att inte skada huset, och kanske sin egen hälsa. Denna isolering är ett led i rätt riktning http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListingFlera.aspx?id=65762
gör man det rätt, behöver man inte ha det så proppfullt med isolering. Isoleringen med pappen på skall fästas på ytterväggen, helst med en regel/list i hela sin bredd, för att det inte skall blåsa in i isoleringen
gör man det rätt, behöver man inte ha det så proppfullt med isolering. Isoleringen med pappen på skall fästas på ytterväggen, helst med en regel/list i hela sin bredd, för att det inte skall blåsa in i isoleringen
Redigerat:
Kan du visa fakta på att ökad ventilation, tex genom sk "Mögelstoppers", minskar risken för kondensering på undertakets insida, instäng fukt, osv?saturnus skrev:Ja visst gör dom det, dom är faktiskt nödvändiga för vissa tak, t ex valmade som saknar ventilation upptill. Ta bort pannan i andra raden uppifrån, kör hål med ett dosborr (något mindre) och sätt den i silicon, men har man bubbelplast till undertak, blir det probem att fästa den. Har man långt pulpettak, kan man sätta en sådan i vart fack. Luft är viktigti tak, där isoleringen ligger nära yttertak.
Kalla undertak är en riskkonstruktion i sig och det finns tyvärr ingen mirakelmedicin som löser alla dess problem. Vad som tycks fungera i en byggnad kan ställa till katastrof i en annan.
mycket tipps å knåp blir det men jag tror fortfarande inte att någon lösning är 100%ig. ska ta hit en kille som ritar hus m.m och se ifall han har några bra tipps. är ju lite blött nu när det av någon konstig anledning är +2 i februari när det ska vara -20 å myggfritt..
Vi har oljehärdad masonit spikad på takstolarna, därefter 2" luftning och sedan råspont. Ev. kondens på undersida råspont rinner ut på masoniten. Nu är inte kondens anledningen till masoniten (tror jag, far min som är snickare som står för tänkandet), utan ett extra skydd om både pannor och takpapp fallerar. Att det skulle bli kondens i luftspalten har jag inte ens funderat över faktiskt, är bra drag där.
Läs här --> http://www.lfs-web.se/Vind.htm
Berätta sedan varför bra drag ger mindre kondensutfällning....
Berätta sedan varför bra drag ger mindre kondensutfällning....