1 519 läst · 8 svar
2k läst
8 svar
Orimlig offert på källartoa?
Hej! Jag har fått en offert på renovering av en liten gästtoa i källaren (oisolerad platta), ca 1,5 kvm. Det som ska göras är rivning av väv/matta och befintlig WC+handfat, nytt kakel/klinker (bara halvkaklat) och montering av ny WC + handfat/blandare. Dessutom behöver man snygga till några fula rördragningar och montera ett kallrasskydd på ventilen. Det finns ingen golvbrunn och underlaget är oisolerad betongplatta = inga tätskikt, som jag har förstått det. Den offert jag har fått på detta ligger på 60-70 000 (före rotavdrag); kostnad för WC + handfat/blandare tillkommer. Låter inte det orimligt högt? (Ja, jag ska ta in fler offerter, men av andra skäl skulle vi helst anlita denne hantverkare.)
Det låter häftigt, borde väl inte ta mer än en vecka... Om det är gipsväggar kanske han räknar med att riva gipset, förstärka och gipsa om, men det borde ju inte ta mer än ngn dag.
Om man räknar med väl tilltagen tid:
1 dag rivning och spackling av underlag
1 dag målning ( & tapetsering?)
1 dag kakling
1 dag fogning
1 dag mjukfog och montering av inredning
Då borde väl arbetskostnaden hamna under 25.000. Sen vet jag ju inte vilket material som han räknat med ingår...
Om man räknar med väl tilltagen tid:
1 dag rivning och spackling av underlag
1 dag målning ( & tapetsering?)
1 dag kakling
1 dag fogning
1 dag mjukfog och montering av inredning
Då borde väl arbetskostnaden hamna under 25.000. Sen vet jag ju inte vilket material som han räknat med ingår...
Min syster och hennes kille har renoverat sina badrum precis, båda helkaklade med klinker på golvet och golvvärme. Allt är vitt och naturligtvis med rotavdrag. Vill minnas att båda har slutat på ca 60-70kkr/st allt som allt. Det inkluderar badkar, toalettstolar, blandare m.m.
Vårat som vi gjort 90% själva på har nog landat på ca 45kkr.
Vårat som vi gjort 90% själva på har nog landat på ca 45kkr.
Antagligen bara det att det är ett oattraktivt jobb som de inte vill ha. Då tas det i för att slippa göra det eller tjäna en hacka. Sannolikt kostar inte en och en halv kvadrat toalett 70000... Slarvigt räknat kostar iså fall sex kvadrat 280000 om vill räkna på det humöret.
Tack, då är det inte mina begrepp om vad saker kostar som är uppåt väggarna. Jag ska hårdförhandla och annars gå till någon annan. Grejen är att samma hantverkare ska göra en del andra saker hos oss (till rimligare kostnad) och att det skulle vara praktiskt (för oss, men rimligen också för honom) att lägga med denna grej i paketet. Jag undrar lite om han har missat att det inte är våtrum och tänkt med golvbrunn och tätskikt i priset. Eller om rotavdrag bara gör hantverkare allmänt benägna att salta fakturorna.