3 683 läst · 4 svar
4k läst
4 svar
Ecogrund vs EnergySmartSystem?
Hej är nyfiken om nån byggt med ecogrund och vad tror ni om den....
Vi har kollat på modulenthus och hjältevadshus finndomo grund som är byggd som en krypgrund fast med 3 skikt av isolering och sen betylgummi matta spänd över hela grunden.
Det lämnar en 2.5cm lutftspalt endast.
http://www.finndomo.se/index.php?id=479
Sen nu har vi kollat på ecogrunden som är en krypgrund där man isolerar krypgrunden.
I botten lägger man cellplast och sen en del lös ull.
Efter det lägger man en tjock radon matta på det
Sen isolerar man inte bottenbjälklaget utan man värmer upp hela grunden istället och låter värmen stiga upp mot golvet så det blir som golvvärme.
Sen har man som en liten glippa på 1cm runt hela huset på insidan.
Så man höjer alltså golvlisterna med 1cm.
Här kommer värmen också strömma in, på så sätt behöver man heller inga radiatorer.
Allt sköts av en Nibe fighter 750. Når synpunkter på det hela?
Detta är en förfining av deras ecogrund väldigt nytt altt står inte ens med på hemsidan än . http://www.ecogrund.se/funk.html
Vi vet riskerna med krypgrunder och att detta är alt på det men vill man bygga modulhus så finns det inga alternativ. Men vilken tror ni mest på av dom två för nackdelar osv ....
Vi har kollat på modulenthus och hjältevadshus finndomo grund som är byggd som en krypgrund fast med 3 skikt av isolering och sen betylgummi matta spänd över hela grunden.
Det lämnar en 2.5cm lutftspalt endast.
http://www.finndomo.se/index.php?id=479
Sen nu har vi kollat på ecogrunden som är en krypgrund där man isolerar krypgrunden.
I botten lägger man cellplast och sen en del lös ull.
Efter det lägger man en tjock radon matta på det
Sen isolerar man inte bottenbjälklaget utan man värmer upp hela grunden istället och låter värmen stiga upp mot golvet så det blir som golvvärme.
Sen har man som en liten glippa på 1cm runt hela huset på insidan.
Så man höjer alltså golvlisterna med 1cm.
Här kommer värmen också strömma in, på så sätt behöver man heller inga radiatorer.
Allt sköts av en Nibe fighter 750. Når synpunkter på det hela?
Detta är en förfining av deras ecogrund väldigt nytt altt står inte ens med på hemsidan än . http://www.ecogrund.se/funk.html
Vi vet riskerna med krypgrunder och att detta är alt på det men vill man bygga modulhus så finns det inga alternativ. Men vilken tror ni mest på av dom två för nackdelar osv ....
Hur tänker dom sig att man ska reglera temperaturen i de olika rummen?
Du kommer ju att få samma temperatur på alla golv i hela huset.
Ska man ventilera bort den varmare luften i något utrymme som man vill ha svalare? Ex vis sovrum på natten som man vill ha svalt men badrum vill du ju ha komfortabel värme i.
Jag tittade på ecogrund men det föll bort ganska snart eftersom jag inte tyckte om problemen med tvåvåningshus och olika temperaturer i rummen.
Däremot gillar jag att man gömmer elcentral och centraldammsugare och andra stora o störande detaljer där nere.
Ska man ventilera bort den varmare luften i något utrymme som man vill ha svalare? Ex vis sovrum på natten som man vill ha svalt men badrum vill du ju ha komfortabel värme i.
Jag tittade på ecogrund men det föll bort ganska snart eftersom jag inte tyckte om problemen med tvåvåningshus och olika temperaturer i rummen.
Däremot gillar jag att man gömmer elcentral och centraldammsugare och andra stora o störande detaljer där nere.
Ja det var ju faktiskt en tanke det har vi inte tänkt på hmmm.Lindhult skrev:Hur tänker dom sig att man ska reglera temperaturen i de olika rummen?
Fast samtidigt har vi nästan så nu värmer upp nuvarande hus med endast en luft/luft värmepump vilket gör att vi får samma tempratur i nästan hela huset vilket funkar bra.
Men som du säger skulle väl vara sovrummet då som man kanske vill sänka tempraturen. Ska höra med husfirman vad dom anser man kan göra åt det problemet dom kanske har en lösning d^_^b....