Hej på er.

Köpte nyligen ett radhus där en av de tidigare ägarna (ej den senaste) var elektriker och som gjort en massa skojsigheter i form av elinstallationer.

I källaren sitter vad som ser ut att vara ett kopplingsur med timer som vi inte kan se någon logik i, vi är helt säkra på att verandabelysningen är kopplad till den, men hur vi än gör lyckas vi inte slå av den eller ställa om timern (eller för den delen lista ut hur timern fungerar). För att göra illa värre står bara tillverkarnamnet Grässlin på enheten, inget modellnamn eller liknande finns.

Jag har letat på nätet efter någon instruktionsbok men har ej hittat ens rätt modell, enligt de bilder som finns tillgängliga - inte ens från tillverkarens egen websida.

Finns det någon som har information om enheten, modellbeteckning eller någon idé om hur den fungerar, så tas det tacksamt emot! Se bilder nedan. Observera att det står "made in West Germany" på den, så den har några år på nacken! :)

• IMG_0613.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0614.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopplingschemat står ju på sidan av burken. En växlande kontakt. Man sätter de röda och gröna mojängerna ("ryttare") på den tandade kransen, vid önskade klockslag, och när de passerar det lilla hjulet uppe till vänster växlar kontakten. Det går förmodligen bra att ta en skruvmejsel och vrida om i det lilla hjulets spår för att se att den fungerar.

vi har också ett liknande kopplingsur. Det som förvirrar mig är vad skiljer sig den gröna med den röda ryttaren? Jämför man med varandra så ser dem inte likadana ut. Jag antar att den ena stoppar och den andra startar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.