Status
Inte öppen för fler kommentarer.
S
Henri skrev:
Grunden till hela historien är fuskbygda golv i våtutrymmen. Järntorget måste naturligtvis ansvara fullt ut för sina underentreprenörer. Är dessa fuskare så klassas Järntorget som fuskare. Vilka underentreprenörer som har jobb kvar hos Järntorget vet vi inget om.
Det finns ingen dom på några fuskbyggda golv! Att dom inte följer BKR krav är en sak. Men dom följer BBR i stort sett.
Det som inte följts rättades till ekonomiskt i domen.
I avtalet fanns inget krav på BKR eller GVK.
Klart att Järntorget ska ta ansvar för UE och se till att deras krav följs.

Redigerat:
Nåt som jag reagerade på var att Tingsrätten fastslog (om jag inte missuppfattade) att man inte behöver riva hela badrummet för att åtgärda felaktigt fall men i varenda badrumstråd här så gastas det om att allt annat än en totalutrivning är fel och inte en godkänd åtgärd...

Det var väl för att inom normal duschzon är det fall, det är längre ut på golvet det är antingen bakfall eller plant fall, beroende på vem man lyssnar på.

Detta i kombination med duschväggar som inte går ner mot golvet och ett avlopp som inte sväljer vatten fort nog gör att hela golvet kan bli blött.

Med duschväggar som sluter tätt mot golvet skulle det inte längre finnas något problem.

Eller har jag missuppfattat?

Swedberg skrev:
Det låter ju jävligt korkat helt enkelt och det får man hoppas att du hittar på.
Nope, berättat av ägaren själv

Swedberg skrev:
Det finns ingen dom på några fuskbyggda golv!

Klart att Järntorget ska ta ansvar för UE och se till att deras krav följs.
Nej, det blev ingen dom på fuskbygge. Det beror på följande, som jag också skrev: Att under en pågående tvist själva försöka åtgärda felaktigheter, som paret gjorde med det fellutande badrumsgolvet, är ju helt fel.

Men Järntorget tar ju inte ansvar för sina UE! Därför blev det ett TV-program.

S
Henri skrev:
Nej, det blev ingen dom på fuskbygge. Det beror på följande, som jag också skrev: Att under en pågående tvist själva försöka åtgärda felaktigheter, som paret gjorde med det fellutande badrumsgolvet, är ju helt fel.

Men Järntorget tar ju inte ansvar för sina UE! Därför blev det ett TV-program.
Här kan du läsa domen, som BorgP har tagit fram.

http://www.mediafire.com/?y44cx1wyc94jao0

Swedberg skrev:
Här kan du läsa domen, som BorgP har tagit fram.
[länk]
Tingsrätten blev osäker i skuldfrågan när det framgick att paret själva försökt åtgärda golvet, vilket inte är oväsentligt i sammanhanget. När sedan en expert av något slag säger att det går att fixa mycket billigare är det lätt för rätten att nappa på det. Den lösningen innebär ju att duschzonen avgränsas genom att duschväggarna sluter tätt mot golvet. Det var dock inte det badrum köparna beställt.
Det blev alltså ingen dom på fuskbygge trots att det var ett fuskbygge!

Och fortfarande - Järntorget tar bevisligen inte ansvar för sina UE!

Henri skrev:
T...
Den lösningen innebär ju att duschzonen avgränsas genom att duschväggarna sluter tätt mot golvet. Det var dock inte det badrum köparna beställt.
Det blev alltså ingen dom på fuskbygge trots att det var ett fuskbygge!

Och fortfarande - Järntorget tar bevisligen inte ansvar för sina UE!
Men hur kan köparna ha beställt ett badrum på ett speciellt vis när de inte skrev på kontraktet förrens tre veckor före inflyttning? Vid ett sådant köp/sälj-förfarande kan man väl knappast ha önskemål om utförande utan byggherren har bestämt och man får det man får. Därmed får man välja duschvägg efter förutsättningarna.

Makarna kan knappasta ha varit "byggherrar", endast köpare av ett färdigt hus.

Men du har rätt om att projektledningen/byggledningen verkar ha varit lite slapp.

Men då det känns som det finns ett par hantverkare som VET så kanske ni kan förklara för mig en sak jag inte förstår.

Enligt konsumenttjänstlagen så kan man väl kräva att saker utförs fackmässigt, är inte branschregler ett mått på fackmässighet, kan man göra ett badrum fackmässigt utan att följa branschregler och vilka brasvhregler kan man då skippa?

Missade en fråga efter läst på Järntorget hur hemskt synd det är om dem: Kan inte järntorget stämma TV4?

Mvh

Redigerat:
BorgP skrev:
Men hur kan köparna ha beställt ett badrum på ett speciellt vis när de inte skrev på kontraktet förrens tre veckor före inflyttning? Vid ett sådant köp/sälj-förfarande kan man väl knappast ha önskemål om utförande utan byggherren har bestämt och man får det man får. Därmed får man välja duschvägg efter förutsättningarna.
Frågan är ju om det var ett fuskbygge som tingsrätten skulle besluta om. Badrummet var ju då redan klart och köparna ville ha den utformningen. Tingsrättens beslut innebär ju en delvis annan utformning genom ändring av duschväggarna.

S
Bambi skrev:
Men då det känns som det finns ett par hantverkare som VET så kanske ni kan förklara för mig en sak jag inte förstår.

Enligt konsumenttjänstlagen så kan man väl kräva att saker utförs fackmässigt, är inte branschregler ett mått på fackmässighet, kan man göra ett badrum fackmässigt utan att följa branschregler och vilka brasvhregler kan man då skippa?

Missade en fråga efter läst på Järntorget hur hemskt synd det är om dem: Kan inte järntorget stämma TV4?

Mvh
Branschregler är inte tvingande i det här fallet. Boverkets ByggRegler är det däremot.
Några saker har dom blivit dömda som "icke fackmässigt" utförande som också justerats ekonomiskt.
Står det däremot i kontraktet att det ska var enligt tex BKR´s branschregler så gäller det som tvingande.

Ja, Henri, du har helt rätt om duschväggen satt där från början. Inte om makarna själva valt den i efterhand - då var ju förutsättningarna redan där och utrustning borde väl väljas efter vad som fungerar.

Sedan kommer aspekten om felet är så grovt att det resulterar i renoveringskostnader på flera hundra tusen, om det finns en teknisk acceptabel lösning som är lägre. Man kan inte som köpare bara hävda "jag vill ha en sån här duschvägg" om felet är av en mindre karaktär.

(Å andra sidan kan jag vända lite på resonemanget: Det var inte bara fallet - det är ju frågan om dubbelgipset också ..... )

Swedberg>BBR vet jag måste följas men konsumenttjänstlagen har jag läst säger att konsumeneten kan kräva fackmässighet, vilket de enligt domen som du skriver fått ekonomisk kompensation för, men vad kan de hoppa över från BKR, BBV etc och ändå göra badrummet fackmässigt?

Alltså vad skiljer konsumnettjänstlagens krav på fackmässighet och BKR etc vad gäller badrum?

Har du svar på fråga två också?

A
Swedberg skrev:
Branschregler är inte tvingande i det här fallet. Boverkets ByggRegler är det däremot.
Några saker har dom blivit dömda som "icke fackmässigt" utförande som också justerats ekonomiskt.
Står det däremot i kontraktet att det ska var enligt tex BKR´s branschregler så gäller det som tvingande.
Nja, allt har väl inte justerats ekonomiskt. Bakfall är inte fackmässigt enligt Boverket Byggregler heller väl? Man får väl inte ha bakfall någonstans på golvet, oavsett duschväggar?

På tal om duschdörrarna som används så har jag likadana, men de går ner till golvet med en släplist längst ner och hänger inte några cm över golvet som "familjens" dörrar gör.

BiFuel skrev:
Nåt som jag reagerade på var att Tingsrätten fastslog (om jag inte missuppfattade) att man inte behöver riva hela badrummet för att åtgärda felaktigt fall men i varenda badrumstråd här så gastas det om att allt annat än en totalutrivning är fel och inte en godkänd åtgärd...
Nja riktigt så gastas det inte vad jag märkt, kanske förr i tiden i varenda tråd men det berodde på att man använda rollat tätskikt förut och nu har tjockare "tapet"-tätskikt som det går att riva upp och lappa igen på ett annat sätt.
Så det är om någon har rollat som det gastas om totalutrivning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.