Har läst lite inlägg nu om migsvetsar, vad kan jag köpa för svets för mellan
2-3000:-? Ska ha den till lite hobbyarbeten, t.e.x till hemmamaskinerna som
snöslunga och gräsklippare och lite på bilen om det behövs.
Ska jag satsa på en blocketannons eller duger det lika bra med claes o eller biltema o.s.v
Mvh Lars

Jag hade satsat på en begagnad MIG av känt märke, helt med ett någorlunda nytt slangpaket.

Göran.W
Och för guds skull gå inte på dom med flussfylld tråd utan ta en som använder skydds gas för dom med flussfylld tråd är totalt värdelösa iaf dom jag provat.

Har själv en 15 år gamal mig\mag från CO och den funkar bra än trots där gått åt ett antal 5kg spolar i den.
Slang paketet har iof börjat bli slitet men den funkar helt ok att svetsa med än.

Nu är detta bara vad jag hört, men om du ska svetsa utomhus så är det flusstråd som gäller då det inte behöver blåsa så mycket för att skyddsgasen inte ska göra sitt jobb, den blåser bort helt enkelt !
Köpte själv en mig/mag på jula för ~6 år sen för samma budget, önskar mig fler inställningsmöjligheter och gas, svetsar 99% utomhus.
Och som göran säger, gas är trevligare att använda och ger finare resultat, så försök göra plats inne eller på ett vindstilla ställe ! Tyvärr är första tuben rätt dyr, en pant på över 1000:-.

Göran.W skrev:
Och för guds skull gå inte på dom med flussfylld tråd utan ta en som använder skydds gas för dom med flussfylld tråd är totalt värdelösa iaf dom jag provat.
Kan sätta fröken höger på att du dömmer ut flustråden ENBART för att du använt den med "kina-skit"....flusstråden är i praktiken en fullt gångbar lösning för svetsarbeten speciellt om man har en riktig mig.

K_arlstrom skrev:
Nu är detta bara vad jag hört, men om du ska svetsa utomhus så är det flusstråd som gäller då det inte behöver blåsa så mycket för att skyddsgasen inte ska göra sitt jobb, den blåser bort helt enkelt !
Det går rätt ofta att fixa ett enkelt vindskydd så skyddsgasen inte blåser bort för snabbt.
gas är trevligare att använda och ger finare resultat
Enklare om inte annat.

Redigerat:
Sista vettiga svets jag använde var nån Esab 400 med vattenkylning men antar att det är överkurs?
Dock så sökte jag lite på det namnet och hittade ett antal annonser på nämda för mellan två och femtusen.
Var väl förmodligen inte vattenkylda då men det är säkert inget absolut krav ;)
Nu var annonserna gamla och svetsarna sålda iofs men kan kanske ge ett hum om prisläget?

I alla fall så får du säkert mer för pengarna om du köper nån begagnad kvalitetssvets än en nyare från Biltema ;)

Har kört med flusstråd tidigare med Kina-svets från Rusta, sanslöst billig svets och det blev faktiskt svetsfogar som håller än idag, men vackert, nej och akta er för röken från flusstråd, man blir sjukt dålig av den. Men svetsar man väldigt sällan och bara vill foga samman saker (tunnplåt) så funkar flusstråd.

Har idag en beg Kemppi MIG/MAG med gastub, enorm skillnad. Så jag skulle leta efter en begagnad ESAB eller Kemppi (eller Migatronic, men då blir det andra pengar...). 5 liters tub kostar 1500-1900 kr att köpa loss från AGA och fyllning ca 500 kr.

Göran.W
tjaboo skrev:
Kan sätta fröken höger på att du dömmer ut flustråden ENBART för att du använt den med "kina-skit"....flusstråden är i praktiken en fullt gångbar lösning för svetsarbeten speciellt om man har en riktig mig.
Kan tala om att det är helt hopplöst att svetsa gamal bilplåt med porer med flusstråd.
Rent och fint stål funkar väl flustråden ok.
Priset är inget som direkt är till flustrådens fördel heller.
Nu är iof inte skyddsgas heller så himla billigt och av den anledningen har jag gått över till att använda co2 istället.

Kina skit antar du syftade på min svets då.
Så himla kass är den fakiskt inte för det går tom svetsa aluminium med den trots den inte har dragande matning.
Den är så klart inte i klass med "riktiga" svetsar och den största skillnaden är att matningen inte är så jämn man kanske skulle önskat.
Och så har den lite för låg ström med 120A räcker inte långt och specielt inte i aluminium.
Sist jag smälte ihop lite rör löste termoskyddet 2 ggrq(;^;)p

På önskelistan står en "riktig" mig\mag men det får vänta för det var inte så länge sen jag köpte en ny pina svets.

Kan nämna att för ett tag sen testade jag Biltemas dyraste mig\mag som kostade 3500kr då men utgått nu och den funkade faktiskt bättre än förväntat.
Gick faktiskt riktigt jämt och fint.

Men jag håller med om att det är bättre att köpa en riktig av känt märke begagnad.

Göran.W skrev:
Kina skit antar du syftade på min svets då.
svetsar i prisklass 1000-1500kr typ http://biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/MIG-svets/Svets-Mig-90/ , de går överhuvudtaget inte att jämföra en sån med en riktig esab när det gäller funktionalitet.

Och så har den lite för låg ström med 120A räcker inte långt och specielt inte i aluminium.
flusstråd funkar gärna bättre med lite mer värme än vad man brukar ha för "gassvetsning"

Redigerat:
Göran.W
Nä den där mig 90 på biltema är synd att kalla svets.
Minimum är väl 4 olika svets strömmar för en svets överhuvudtaget ska vara användbar.
Men som sagt var en riktig svets beg av känt märke är melodin.
På min önske lista står en Esab på minst 200A och självklart 3 fas då.
En fas svetsar går inget vidare när man dra på lite ström pga spännings fallet.

Tänker också skaffa mig en mig för endast tunnplåt max. 2mm
Har funderingar kring en ESAB C141 1-fasmaskin, eftersom jag kör allt grövre med likriktare.
Någon som prövat denna svets?
Läst att det inte är europa fattning på slangpaketet, kan det vara en avgörande sak att tänka på ?
Hamnar nästan på dubbla priset om man ska ha 3-fasmaskiner, och är det ett måste i detta fallet??
Tacksam för åsikter.

Mvh. Jonte

Vad hat du för krav angående storleken ( portabel) eller kommer den stå på samma ställe. Vad har du för matning på strömmen ,ska det va enfas eller en trefas-maskin?

masen_54 skrev:
Har läst lite inlägg nu om migsvetsar, vad kan jag köpa för svets för mellan
2-3000:-? Ska ha den till lite hobbyarbeten, t.e.x till hemmamaskinerna som
snöslunga och gräsklippare och lite på bilen om det behövs.
Ska jag satsa på en blocketannons eller duger det lika bra med claes o eller biltema o.s.v
Mvh Lars
Letade också efter svets med ungefär samma tanke för ett par år sedan.
Upptäckte att en ny svets för 3000 inte är mycket att hänga i gran, beg då?
En beg svets för 3000 behöver allt som oftast ett nytt slangpaket plus kanske nåt annat för 1500-2000.
3+2=5.
5000 och fortfarande beg (inte bättre beg...) svets med allt vad det innebär.
Ny svets för 5-6000?
Se ovan...

Nu står en ny Migatronic 183 trefasmaskin i garaget.
11 000:-
Jag har inte ångrat mig en enda mikrosekund och jag blir glad varje gång jag ser den.

Jag sällar mig nog också till skalan som vill ha tips om en vettig Mig'are. Vet inte riktigt vilken prisklass jag letar i men under 10k garanterat, gärna närmare 5k, men av det jag sett är det väl som att leta efter en nu Porche för 20k (d.v.s det går inte ihop).
Vill väl egentligen ha tag i en så pass kraftig maskin som möjligt, då jag har en del grova saker jag vill svetsa (skopstål mm, vilket jag fått uppfattningen att det kan bli knepigt med en "vanlig" Mig?). Fast då kanske det är bättre att satsa på en separat pinnsvets upptill och dra av några lappar från Mig'en? Tillgång till ström finns iaf upp till 20A 3-fas, så där är det väl inga direkta begränsningar.

Finns även märkesvaror som är 1-fas MEN FUNKAR DET INTE BRA? att svetsa tunnplåt (rostlagning typ) med dessa. Tex. kemmpi o esab bla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.