6 179 läst · 17 svar
6k läst
17 svar
Cardcaster dela abb. korten till flera tv. Erfarenheter?
Sida 1 av 2
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Planeringen för tv-lösningen i nya huset har så smått startat. Var helt inne på att köra satellit tills en kollega som bygger nytt pratade om den lösning som han tänkte använda sig av. XXXX sänder ditt abbonemangskort till husets olika tv apparater, på så sätt slipper man flera abonnemang.
Läser man på ex hembioforumet verkar det vara positva tongångar. Hur är erfarenheten här? Något värt att rapportera?
Läser man på ex hembioforumet verkar det vara positva tongångar. Hur är erfarenheten här? Något värt att rapportera?
Redigerat av moderator:
Värt att tänka på är att tex Viasat har infört carparing (för sina HD kanaler) som medför att dessa cardsplitter lösningar inte funkar för HD kanaler. Ryktesvägen påstås att Canal Digital också ska införa cardparing, men detta har det ryktats om ett par år nu, den som lever får se.
Jag vill minnas att dessa är olagliga i Sverige och därigenom också olagliga att diskutera på detta forum!
Nja, det är väl en sanning med modifikationer, marknadsdomstolen , som är speciell domstol vars domar ej går att överklaga, har förbjudit en butik att marknadsföra dessa.
http://www.prylportalen.se/nyheter/ny-dom-olagligt-salja-cardsplitter-1.49703.html
Däremot så bryter dessa mot det avtal du har skrivit på med operatören.....
http://www.prylportalen.se/nyheter/ny-dom-olagligt-salja-cardsplitter-1.49703.html
Däremot så bryter dessa mot det avtal du har skrivit på med operatören.....
Redigerat:
På vilket sätt spelar det roll att marknadsdomstolens beslut ej går att överklaga? De är likväl giltiga och måste efterföljas i Sverige om man inte vill riskera att löpa samma öde till mötes.whatever skrev:
Domen du pratar om finns för övrigt i sin helhet här:
http://www.marknadsdomstolen.se/avgoranden/avgoranden2009/Dom2009-10.pdf
Kombinera den med en annan av Marknadsdomstolen omtalad dom, nämligen den mot Flashback:
http://www.marknadsdomstolen.se/avgoranden/avgoranden2003/Dom03.27.pdf
där Flashback dömdes bland annat med hot om vite till om man "medverkar till marknadsföring av sådan avkodningsutrustning som enligt lag inte får överlåtas" så får man sammantaget resultatet att i praktiken så löper alla diskussionsforum som tillåter diskussioner om olaglig avkodningsutrustning (som ovan nämnda utrustning klassas som enligt den första domen) risk att dömas och fällas på samma grunder som Flashback.
Och eftersom ByggaHus forum har som policy att alla diskussioner skall hållas inom lagliga ramar, är det följdaktligen båda olagligt och mot forumets policy att diskutera dessa.
Klart som korvspad? Härligt, då säger vi så...
Utrustningen är olaglig att sälja, det är inte olagligt att inneha eller prata om dom, än så länge har vi yttrandefrihet i Sverige som tur är.
Däremot kan givetvis forumet sätta upp vilken policy man vill om vad medlemmarna får diskutera.
Däremot kan givetvis forumet sätta upp vilken policy man vill om vad medlemmarna får diskutera.
Ojdå detta kanske inte var så smart... oavsett vilket så verkar ju det falla på sin egen begränsning om inte det går att föra vidare HD kanaler, då det är ju dom som är intressanta framöver. Om dom inte fungerar har jag fått tillräckligt med info för att ta ett beslut. Tack för hjälpen.
Det sa jag ingenting om, märk väl. Det jag sa var att efter Flashback-domen så löper alla diskussionsforum som tillåter diskussioner kring olaglig utrustning lik denna risken att gå samma öde till mötes. Det har i sin tur lett till att i stort sett alla forum av modereringsskäl väljer att helt bannlysa dylika diskussioner för att slippa göra en bedömning av varje enskilt inlägg i varje diskussion kring just den här typen av utrustning. Och det gör även ByggaHus. (Jag vet, för i min gröngölings dagar på forumet ställde jag en fråga om just SmartWi )mrfrenzy skrev:
Ursäkta, jag mindes bara den del av ditt inlägg som gällde försäljningsförbudet.
Cardsharing diskuteras fortfarande på flashback av användarna, utan några klagomål från moderatorerna eller myndigheter, diskussion är alltså inte olagligt.
Det finns också 2-3 svenska forum som *enbart* diskuterar cardsharing, dom har inte heller några problem med myndigheterna, men dom är väldigt noga med att förbjuda annonsering av tjänster och olagliga prylar mellan medlemmarna.
Återigen, forumet får givetvis välja att tillåta eller förbjuda vilken diskussion som helst, men man kan inte skylla på lagen.
Flashback förbjöds alltså att tillåta reklam och annonsering för avkodningsutrustning, det nämns inget om medlemmarnas inbördes diskussion, marknadsdomstolen kan inte ge sig på yttrandefriheten.
Cardsharing diskuteras fortfarande på flashback av användarna, utan några klagomål från moderatorerna eller myndigheter, diskussion är alltså inte olagligt.
Det finns också 2-3 svenska forum som *enbart* diskuterar cardsharing, dom har inte heller några problem med myndigheterna, men dom är väldigt noga med att förbjuda annonsering av tjänster och olagliga prylar mellan medlemmarna.
Återigen, forumet får givetvis välja att tillåta eller förbjuda vilken diskussion som helst, men man kan inte skylla på lagen.
Redigerat:
Och vad vill du ha sagt med ovanstående? Jag har redan i mitt tidigare inlägg kommenterat ovanstående.mrfrenzy skrev:Flashback förbjöds alltså att tillåta reklam och annonsering för avkodningsutrustning, det nämns inget om medlemmarnas inbördes diskussion, marknadsdomstolen kan inte ge sig på yttrandefriheten.
Jo, det kan man.mrfrenzy skrev:
Eeeeh, OK.... Stryk meningen om marknadsdomstolen så att du blir nöjd och känner dig mer bekväm. Ber så hemskt mycket om ursäkt att du fann denna information irrelevant, jag lovar att rådfråga dig nästa gång.timmelstad skrev:
Härligt, då säger vi så....
Forum kan ha vilka regler dom vill, men du har missförstått grunderna till domarna.timmelstad skrev:Kombinera den med en annan av Marknadsdomstolen omtalad dom, nämligen den mot Flashback:
[länk]
där Flashback dömdes bland annat med hot om vite till om man "medverkar till marknadsföring av sådan avkodningsutrustning som enligt lag inte får överlåtas" så får man sammantaget resultatet att i praktiken så löper alla diskussionsforum som tillåter diskussioner om olaglig avkodningsutrustning (som ovan nämnda utrustning klassas som enligt den första domen) risk att dömas och fällas på samma grunder som Flashback.
Och eftersom ByggaHus forum har som policy att alla diskussioner skall hållas inom lagliga ramar, är det följdaktligen båda olagligt och mot forumets policy att diskutera dessa.
De gäller MARKNADSFÖRING av dessa enheter. Jag har har inte marknadsfört dessa, ingen annan här har gjort det. Själv så betalar jag för mina kanaler, på alla mina TV apparater och tänker fortsätta med det.
De som vill se gratis TV har bättre alternativ, men det är väl bäst att jag inte skriver det här då det kan vara "olagligt" att skriva om det (Gooogle..... Arkiv X melodin spelas i bakgrunden....)
Är det OK att jag tänker på det ?
whatever skrev:Eeeeh, OK.... Stryk meningen om marknadsdomstolen så att du blir nöjd och känner dig mer bekväm. Ber så hemskt mycket om ursäkt att du fann denna information irrelevant, jag lovar att rådfråga dig nästa gång.
Härligt, då säger vi så....
Forum kan ha vilka regler dom vill, men du har missförstått grunderna till domarna.
De gäller MARKNADSFÖRING av dessa enheter. Jag har har inte marknadsfört dessa, ingen annan här har gjort det. Själv så betalar jag för mina kanaler, på alla mina TV apparater och tänker fortsätta med det.
De som vill se gratis TV har bättre alternativ, men det är väl bäst att jag inte skriver det här då det kan vara "olagligt" att skriva om det (Gooogle..... Arkiv X melodin spelas i bakgrunden....)
Är det OK att jag tänker på det ?
Herregud, jag har redan grundligt redogjort för resonemanget kring domarna och diskussionsforum som sådant. Vill man vara petig skulle jag som moderator här editerat länken i det första inlägget men nu är jag inte det så jag erbjuder bara en förklaring och redogör för ett allmänt resonemang.
Länken i första inlägget är inte olaglig då det gäller en fråga från en medlem, inte någon annons.
Däremot är det mycket möjligt att den bryter mot forumreglerna, isåfall borde du klickat på "Rapportera" direkt i första inlägget istället för att svara på tråden, då hade den varit borttagen för länge sedan.
Däremot är det mycket möjligt att den bryter mot forumreglerna, isåfall borde du klickat på "Rapportera" direkt i första inlägget istället för att svara på tråden, då hade den varit borttagen för länge sedan.