Konsulten skrev:
[quote author=Alla namn upptagna link=1068535680/240#240 date=1139259336]Ja du Konsulten nu vet vi i alla fall hur det gick med Custodia.
Jo. Den gamla sanningen gäller fortfarande. Om någonting verkar vara för bra för att vara sant, så är det antagligen så.
[/quote]

Men vad tycker ni om duoflex?
 
ianto skrev:
Men vad tycker ni om duoflex?
Om man är nöjd med att ha sitt lån hos Danske bank så är ju det helt ok.
 
Svar på frågan i första inlägget: För att bli skuldfri, man ska inte sitta i bankens eller skatteverkets rävsax ;)
 
Om man har för avsikt att sälja så småningom är det väl dumt att amortera för mycket,eller?
 
En sak är vi nog överens om alla och det är att det inte vore dumt att vara helt skuldfri och ha både hus, bil, båt och sommarstuga, men nu är ju inte situationen den för de flesta, utan då måste man själv hitta den avvägning som man vill göra.

I vårt fall så ser vi ingen mening med att amortera 1.500 kr/månad, vårt lån är på ca 3Mkr, och om vi skulle amortera i 15 år, så skulle vi ha betalat av lånet med 270.000 kr, och fortfarande ha ett lån på 2.730.000 kr...hur kul är det?, utan istället så placerar vi 1.500 kr/månad i hedgefonder, som garanterar dig ditt insatta belopp, men som kan ge mer än dubbelt tillbaka på en 5-7 års sikt...men det är hur vi har löst det...
 
tina.m skrev:
[quote author=bubbert link=1068535680/240#247 date=1142584650]En sak är vi nog överens om alla och det är att det inte vore dumt att vara helt skuldfri och ha både hus, bil, båt och sommarstuga, men nu är ju inte situationen den för de flesta, utan då måste man själv hitta den avvägning som man vill göra.

I vårt fall så ser vi ingen mening med att amortera 1.500 kr/månad, vårt lån är på ca 3Mkr, och om vi skulle amortera i 15 år, så skulle vi ha betalat av lånet med 270.000 kr, och fortfarande ha ett lån på 2.730.000 kr...hur kul är det?, utan istället så placerar vi 1.500 kr/månad i hedgefonder, som garanterar dig ditt insatta belopp, men som kan ge mer än dubbelt tillbaka på en 5-7 års sikt...men det är hur vi har löst det...
Jag har inte läst alla inlägg på denna tråden, så det är möjligt att det tagits upp innan, men kräver inte bankerna efter ett tag att man börjar amortera på sina lån? För man kan väl inte gå och bara betala räntan i hur många år som helst? Vår bankman på SEB har sagt till oss tidigare då vi diskuterade lån att de beviljar amorteringsfritt i 5 år endast. Men jag förstår hur du tänker Bubbert med att inte se någon mening att amortera 1500 kr i mån på ett lån på 3 milj.kr. Att någonsin bli skuldfri med dagens huspriser känns väl nästintill omöjligt...[/quote]

Har en banktjänsteman sagt att krav på amortering om 5 år? Glöm det. Det är en evighet till 5 år. Han har absolut ingen aning. Tro mig, jobbar dagligen med banker och mkt med obestånd. Däremot säger han nog det för få Er att tänka till.

Ingen bank förväntar sig att husen skall bli neramorterade till 0 idag. Ylva Yngvesson uttryckte nyligen att 50% neramortering, "är bra".

Däremot är min uppfattning att 99% av alla banktjänstemän har en hög moral och etik och faktiskt värnar mycket om privatpersonerna som lånar. Speciellt stora belopp. Saker och ting förändrar sig över tiden och bankerna vill inte hamna i en situation där dom måste gå in och jobba med Er för att Ni skall överleva/klara Er. Därav att dom kommer med sådana här uttalanden. (Dom möter ju en och annan överoptimist som vill låna 5 MKR, hyra ut garageövervåningen för 8 tkr och ta på sig tidningsutdelning utöver dom andra jobben dom har bara för att få det att gå ihop.)

Vad som är bra, det är att ha en likvid buffert/konto med antingen kontanter eller mkt snabbt avyttringsbara tillgångar för att klara boendekostnaderna i kanske 2 år. Då undviker man att hamna i en svår situation den dagen intäkterna slutar komma.



 
I Finland har vi inte det alternativet. Ingen amortering=Inget lån. På sin höjd kan man få några amorteringsfria år under småbarnstiden. Maxtiden på ett huslån är också ca 30 år, men dom flesta ligger nog mellan 20-25 år.
 
Om man har för avsikt att sälja så småningom är det väl dumt att amortera för mycket,eller?

Visst är det bra att amortera även om man tänker sälja. Varje amorterad krona gör att räntekostnaden blir lägre. Och varje amorterad krona kommer tillbaka vid försäljningen, i försäljningsbeloppet.

Tänk istället att amorteringen är ett sparande som ger utdelning vid försäljning.

Det är inte lätt att hitta ett sparande som ger 3-5% ränta utan att börja snegla på aktiefonder. Och den räntan betalas ut i form av sänkta räntekostnader på huslånet vid amortering.
 
Vi kommer att amortera så mycket vi har råd till på våra lån (bygger nytt hus). Det blir så att säga vår buffert mot högre räntor och kommande fastighetsskatt. Går räntan upp så kan vi lägga något lån amorteringsfritt så att månadskostnaden inte sticker iväg. Förhoppningsvis har vi hunnit beta av lite lån tills det är dags att betala fastighetsskatt och då bibehålla vår månadskostnad.

Jesper
 
jepser skrev:
Vi kommer att amortera så mycket vi har råd till på våra lån (bygger nytt hus). Det blir så att säga vår buffert mot högre räntor och kommande fastighetsskatt. Går räntan upp så kan vi lägga något lån amorteringsfritt så att månadskostnaden inte sticker iväg. Förhoppningsvis har vi hunnit beta av lite lån tills det är dags att betala fastighetsskatt och då bibehålla vår månadskostnad.

Jesper
Skulle rekommendera att Ni har tillgång till cash, om något skulle inträffa. Fixa det först och sen amortera. Då klarar Ni av svåra situationer framöver.
 
Jag ser amortering som ett sparande med mostvarande 2-3% ränta.

Faller huspriserna i framtiden kan det vara trevligt att kunna sälja utan förlust :cool:

Underhållet på huset som enligt uträkningar ligger i snitt på ca 1000kr på månad, tror jag inte att många har ett öronmärkt sparande till (större reparationer).
3 år efter att vi flyttat bytte vi panna för 80.000kr, samma summa som vi amorterat. lånade inom pantbreven utan krussiduller, kunde ta det per telefon med banken.
Vi hade därefter lån på samma nivå som när vi köpte huset.

Ovanstående tycker jag funkar utmärkt om man som vi inte skulle kunna "öronmärka" pengar till ny panna i ett sparande utan att nalla till annat :D
 
Har haft en amortering på 600/mån i snart 7 år. Nu när jag snart skall sälja huset så inser jag att detta har varit helt meningslöst! Trots att just detta lån varit litet (typ 250 000) så känns inte "amorteringen av" om du förstår vad jag menar. Med facit i hand så borde jag satt 600/mån i någon säker blandfond typ räntebärandepapper/aktier, jag tror att detta blivit mer förmånligt än att amortera!!! :-/
Satsar nu på nybygge - amorteringsfria bottenlån!!!
 
Fråga till Bubbert.

Vad är det för typ av hedge fond som inte riskerar de insatta pengarna? Det låter som ett intressant alternativ om det är så att man inte kan riskera det insatta kapitalet men ändå vara med på aktiemarknaden.

Vilket/vilka bolag erbjuder denna typ av fond?


Mvh
Silaz
 
Det är normalt ingen enskild fond, utan kallas "strukturerade produkter". Konkret innebär det att ca 90% av pengarna satsas i t.ex. bostadsobligationer som avkastar 10% på 5 år (=pengarna tillbaka) och runt 5% i optioner eller andra högriskinstrument. De sista 5% försvinner i avgift till fondmäklaren...

Om börsen går bra kommer optionerna att ge en bra hävstång, men du kommer _inte_ att tjäna lika mycket som om hela kapitalet varit investerat i en simpel aktiefond. Räknat på realränta kommer du dessutom att gå back om börsen går ner, eftersom du inte kompenserats för 5 års inflation.

Om man har bostadslån finns det ingen större vits med att först låna ut pengar till banken i en bostadsobligation och sedan låna tillbaka samma pengar till högre ränta. Istället kan du själv åstadkomma samma kombination billigare genom att använda 90% av dina besparingar till amortering, 10% på optioner, och slippa extra avgifter.

Huruvida man tycker det är bättre än 100% amorteringar eller 100% aktiefonder är förstås en smaksak. Min poäng är snarare att strukturerade produkter med tanke på de väldigt höga avgifterna inte är den magiska lösning de ofta framställs som!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.