Var borde man lämpligen placera inomhusgivaren?
Jag har braskamin.

419dc01db7e28.jpg

Jag hade satt den på väggen mitt emot toan.
Centralt i huset. Men annars så sätter du den löst .. och drar runt den 1 gång i veckan och testar var du får jämnast värme.
Jag har min i ingången till köket just nu.. då funkar det bäst.

Dem00niX skrev:
Jag hade satt den på väggen mitt emot toan.
Centralt i huset. Men annars så sätter du den löst .. och drar runt den 1 gång i veckan och testar var du får jämnast värme.
Jag har min i ingången till köket just nu.. då funkar det bäst.
Håller med. Se bara till att braskaminens strålningsvärme inte kommer åt den. Vet en som gjorde det misstaget...det blev kallt i huset när han eldade. ;)

Så här i elfte timmen så ändrade vi oss. Det blev ett annat hus och en annan planlösning. Men frågan återstår även i detta hus.

Var skall man placera inomhusgivaren för att få den bästa effekt utan påverkan från annat.

Husets altan kommer att vara mot sydvest.
NT%2015%20inv.jpg

Ungefär vi soffgruppen.
Med denna planlösning så kommer kaminen att värma alla rum om du har en fläkt el dyl som sätter fart på varmluften.

Jag har min innegivare rätt så nära kaminen men när jag eldar så värmer jag hela huset med hjälp av en takfläkt som sprider värmen. Får bara se till att ha alla dörrar öppna. ;)

Annars hallen mellan tvätt o lilla sovrumet..

Håller inte med om att man klarar sig bättre utan inomhusgivare. Vi satte dit en sådan just på grund utav att vi hade en kamin. Av den enkla anledningen att vi vill att värmen skall komma från från en källa inte två.

Och du som har en sådan öppen planlösning då blir det perfekt att värma upp huset med kaminen när du eldar.

En fin funktion på moderna reglercentraler är att man reglerar på utetemp. och sedan har en rumsgivare som kompenserar kurvan några grader.

Då stänger inte shunten helt, utan drar ner framledningstempen låt säga 5-10 C°

Dåblir inte variationerna allt för stora i huset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.