2 266 läst · 18 svar
2k läst
18 svar
Sprucken utanpåliggande jordad kontakt
Sida 1 av 2
Medlem
· Västra Götaland
· 9 inlägg
Jag har just köpt ett radhus och plockade ner en jordad kontakt utan att märka kablarna
Måste jag anlita en eletriker eller kan jag mäta mig fram?
Berra
Måste jag anlita en eletriker eller kan jag mäta mig fram?
Berra
Om en ledare är gröngul så är det väl inget tvivel - den är jord. Om det sedan är bara två ledare då tycker jg inte heller det borde vara något problem - en till varje "hål" så att säga. Men är det trefas, då ska du inte göra det själv.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg
Nja, så säker ska vi inte vara. Är den gul/grön så är det högst troligt skyddjord, men man kan inte vara helt säker utan att mäta. Det kan ju vara avbrott på den/oinkopplad i andra änden också.hulingen skrev:
Trefas finns det aldrig i ett lamputtag.
Om TS kan bemästra ett mätinstrument så tycker jag att han kan mäta sig fram till vad som är vad.
//Patrik
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 9 inlägg
Jag kanske borde ha informerat om att huset är byggt -67
Färgerna på kablarna är svart, blå och beige
Men om någon har kopplat nya färger (gissar att standarden har skiftat mellan 67 och nu) vet man ju ändå inte om det är rätt.
I vissa fall (se "v'rsta elkopplingen - annan tråd i samma forum) har det ju inte visat sig "fool proof"
För att vara säker vill jag mäta dessa tåtar OCH kanske tom kolla ett par andra som ser misstänkta ut
Men om någon har kopplat nya färger (gissar att standarden har skiftat mellan 67 och nu) vet man ju ändå inte om det är rätt.
I vissa fall (se "v'rsta elkopplingen - annan tråd i samma forum) har det ju inte visat sig "fool proof"
För att vara säker vill jag mäta dessa tåtar OCH kanske tom kolla ett par andra som ser misstänkta ut
Säkraste sättet är att följa trådarna bakvägen från uttaget via ev. kopplingsdosor till centralen. Att mäta är inte säkert då du inte kan skilja på vilken som är jord resp. och noll, och färgerna säger absolut ingenting.
Moderator
· Stockholm
· 52 376 inlägg
Med den färguppsättningen så kan man inte förutsätta någonting. Och med en rimlig mätning så går det inte att avgöra vilken som är jord, och vilken som är nolla. Metoden som Blindnit föreslog duger för att avgöra vilken som är fas. Men man bör då mäta mot "äkta jord", dvs ex. en vattenledning, eller ev. jord i ett annat jordat uttag (dra skarvsladd så man når att mäta). Men som sagt det går då inte att avgöra vilken som är jord eller nolla.
Jag skulle nog trots allt föreslå att du kallar på en elektriker. Sannolikt måste man följa trådarna bakåt via kopplingsdosor till centralen för att kunna avgöra hur det skall kopplas. Det går att mäta sig fram genom ett smärre ingrepp i centralen, men med en metod som inte lämpar sig för hempuleri (gör man fel så brinner huset).
Jo förresten, har du jordfelsbrytare? I så fall kan man avgöra vilken som är vad
Jag skulle nog trots allt föreslå att du kallar på en elektriker. Sannolikt måste man följa trådarna bakåt via kopplingsdosor till centralen för att kunna avgöra hur det skall kopplas. Det går att mäta sig fram genom ett smärre ingrepp i centralen, men med en metod som inte lämpar sig för hempuleri (gör man fel så brinner huset).
Jo förresten, har du jordfelsbrytare? I så fall kan man avgöra vilken som är vad
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Berra i Göteborg skrev:Jag kanske borde ha informerat om att huset är byggt -67
Med de färgerna så känns det som om någon som inte är elektriker har varit framme och tagit vad man haft tillgängligt och då kan det vara hursomhelst. Klart läge att kolla upp var andra änden är ansluten.
Protte
Medlem
· Västra Götaland
· 9 inlägg
Vet ej om jag har JFB i skåpet (har inte kollat ännu). Nyss köpt huset som sagt
Kan kolla mot jord från annat uttag innan jag kopplar och köpa JFB och stoppa i uttaget när det är klart.'
Border funka?
Kan kolla mot jord från annat uttag innan jag kopplar och köpa JFB och stoppa i uttaget när det är klart.'
Border funka?
Moderator
· Stockholm
· 52 376 inlägg
Njaa, att köpa jfb är väl alltid bra, men mätningen jag ev. tänkte föreslå förutsätter att det finns en JFB i centralen.
Problemet med att avgöra vilken som är nolla, och vilken som är jord ligger i att nolla och jord är ihopkopplade i centralen. Det en elektriker kan göra är att bryta upp den ihopkopplingen, och sedan resistansmäta mot äkta jord. Den tråd som som är jord har då fortfarande kontakt med äkta jord, medan nollan nu är oinkopplad.
Faran med en sådan mätning är att om man missar att koppla ihop nolla och jord igen, eller gör det bristfälligt i centralen och slår på huvudströmbrytaren igen, då blir det 400V i vissa vägguttag (teorin bakom det finns beskriven i flera trådar här), och prylar som är inkopplade blir i bästa fall förstörda, i sämre fall börjar de brinna (ett sådan fel kan vara ganska dramatiskt med exploderande lampor och blixtar och rökutveckling i hela huset). Det är lätt hänt att man är obetänksam och ex. avbryter mätningen tillfälligt och kanske behöver ljus i rummet för att se vad man gör, kopplar på strömmen lite tillfälligt, och så smäller det. Har man utbildning och lite erfarenhet så sitter det som en helig princip i ryggmärgen att aldrig någonsin ens tänka på att slå på huvudbrytaren innan man kollat, dubbel kollat och trippelkollat att man verkligen inte har brutit byglingen i centralen (även om man inte ens har öppnat centralen den här gången), därav att detta inte är lämpligt som hempularprojekt.
OM man har en JFB i centralen så bryter den förbindelsen mellan nolla och jord på ett kontrollerat sätt så att det aldrig kan finnas fasspänning i systemet medan nollan är bruten. Dvs slå av JFB och utför mätningen.
Detta uppnås däremot inte med en sladdmonterad JFB.
Problemet med att avgöra vilken som är nolla, och vilken som är jord ligger i att nolla och jord är ihopkopplade i centralen. Det en elektriker kan göra är att bryta upp den ihopkopplingen, och sedan resistansmäta mot äkta jord. Den tråd som som är jord har då fortfarande kontakt med äkta jord, medan nollan nu är oinkopplad.
Faran med en sådan mätning är att om man missar att koppla ihop nolla och jord igen, eller gör det bristfälligt i centralen och slår på huvudströmbrytaren igen, då blir det 400V i vissa vägguttag (teorin bakom det finns beskriven i flera trådar här), och prylar som är inkopplade blir i bästa fall förstörda, i sämre fall börjar de brinna (ett sådan fel kan vara ganska dramatiskt med exploderande lampor och blixtar och rökutveckling i hela huset). Det är lätt hänt att man är obetänksam och ex. avbryter mätningen tillfälligt och kanske behöver ljus i rummet för att se vad man gör, kopplar på strömmen lite tillfälligt, och så smäller det. Har man utbildning och lite erfarenhet så sitter det som en helig princip i ryggmärgen att aldrig någonsin ens tänka på att slå på huvudbrytaren innan man kollat, dubbel kollat och trippelkollat att man verkligen inte har brutit byglingen i centralen (även om man inte ens har öppnat centralen den här gången), därav att detta inte är lämpligt som hempularprojekt.
OM man har en JFB i centralen så bryter den förbindelsen mellan nolla och jord på ett kontrollerat sätt så att det aldrig kan finnas fasspänning i systemet medan nollan är bruten. Dvs slå av JFB och utför mätningen.
Detta uppnås däremot inte med en sladdmonterad JFB.
Sitter det en JFB i centralen går det ju att kolla nolla/jord rätt genom att koppla in den ena som inte har spänning mot riktig jord och fas i uttag och sedan koppa in en lampa. Bryter inte JFB så är det rätt bryter JFB är det fel och då kan man koppla in rätt och göra samma test igen. Eller missar jag något här?