9 985 läst · 16 svar
10k läst
16 svar
Golv till hall, kök och vardagsrum. Tips på prisvärt golv.
Sida 1 av 2
Vi ska renovera kök och hall såfort pengarna finns där.
Något ljushuvud (jag) kom på att köket blev bättre om man rev lite av en vägg och fortsatte in i vardagsrummet vilket innebär att ytterligare 32 kvm golv ska rivas upp och bytas ut.
Den allra första biten på hallen ska vara i svart klinkers.
Vi ska ha värmegolv så jag vill gärna att det ska fungera bra ihop med detta.
Jag är inne på parkettgolv i lite mörkare Ek.
vanligt ek är tidlöst men vi hade det överallt i gamla lägenheten så jag är måttligt trött på det.
Problemet är att jag är väääldigt klumpig, jag tappar saker jämt.
Vi har även väldigt liten plats i huset att äta och umgås på så varje gång vi får besök så släpas fler bord och stolar fram vilket kanske är ett för tufft liv för ett parkettgolv.
mina tankar är hittills.
Parkett golv är snyggast men kanske förstörs direkt
laminat är dött och fult men håller kanske längre.
Vad tror ni?
vilket tips har ni att komma med?
tacksam för svar.
Något ljushuvud (jag) kom på att köket blev bättre om man rev lite av en vägg och fortsatte in i vardagsrummet vilket innebär att ytterligare 32 kvm golv ska rivas upp och bytas ut.
Den allra första biten på hallen ska vara i svart klinkers.
Vi ska ha värmegolv så jag vill gärna att det ska fungera bra ihop med detta.
Jag är inne på parkettgolv i lite mörkare Ek.
vanligt ek är tidlöst men vi hade det överallt i gamla lägenheten så jag är måttligt trött på det.
Problemet är att jag är väääldigt klumpig, jag tappar saker jämt.
Vi har även väldigt liten plats i huset att äta och umgås på så varje gång vi får besök så släpas fler bord och stolar fram vilket kanske är ett för tufft liv för ett parkettgolv.
mina tankar är hittills.
Parkett golv är snyggast men kanske förstörs direkt
laminat är dött och fult men håller kanske längre.
Vad tror ni?
vilket tips har ni att komma med?
tacksam för svar.
Ingen som har en ide?
här är en bild som jag knåpat ihop.
den grå ytan kommer att ha klinkers.
och allt utom sovrummet ska rivas upp skicka ut askan och i med ny isolering.
vad har ni själva valt för golv i era hus?
hur upplever ni slitage och värmeledning på era egna golv.
posta gärna bilder. inspiration är alltid trevligt.
här är en bild som jag knåpat ihop.
den grå ytan kommer att ha klinkers.
och allt utom sovrummet ska rivas upp skicka ut askan och i med ny isolering.
vad har ni själva valt för golv i era hus?
hur upplever ni slitage och värmeledning på era egna golv.
posta gärna bilder. inspiration är alltid trevligt.
Vi har oljat golv (el). Har fått en del ordentliga repor redan fast vi bara bott här i 3 dagar men man tänker inte på dom alls. Så det kan jag tipsa om. Gillar inte laminat och lackat golv så syns varenda repa väldigt bra (tills de blir så repiga att man inte längre tänker på det).
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
Vi funderar på att lägga oljad ek i vårt vardagsrum eftersom lackad ek är väldigt ömtåligt. Även om oljad ek är tåligt kanske man vill punktbättra repor. Går det? Vill inte gärna bättra hela golvet för begränsade skador.byggankan skrev:
verobar - just nu har vi laminat på hela våningen och jag är inte säker på att att jag förstår vad du menar med hårt ljud?
byggankan - hur står sig oljan mot fukt? jag har tre katter varav en är långhårig och brukar lägga hårbollar lite varstans Är inte så sugen på kräkfläckar överallt.
hur tål trägolv kattsand? blir det repigt?
byggankan - hur står sig oljan mot fukt? jag har tre katter varav en är långhårig och brukar lägga hårbollar lite varstans Är inte så sugen på kräkfläckar överallt.
hur tål trägolv kattsand? blir det repigt?
Vi har ju precis flyttat in så vi har inte hunnit testa det än. Man bör nog inte låta fukten ligga. Vi har oljade golv på jobbet och där har det blivit en ring när jag inte var så snabb att torka upp ett vattenglas jag spillde ut (låg i kanske en timme). Har läst om att det finns en del som vaxar golven så som man kan vaxa bänkskivan. Blir halare men tål fukten bättre.
AnneFi skrev:verobar - just nu har vi laminat på hela våningen och jag är inte säker på att att jag förstår vad du menar med hårt ljud?
Jag menar att det är väldigt hårt så ljud från t ex leksaker osv blir väldigt slamrigt. Jag tycker själv att laminat känns väldigt obehagligt och för varje rum där vi bytt till annat golv har det känts sååå mycket skönare. Ljudmässigt, alltså, förutom att laminatblänket alltid är så fult.
Aha. Jo det är nog sant. Hårt att gå på är det också.verobar skrev:
Det jag retar mig mest på just nu är att mitt golv är då jäkla fult.
Man kan inte direkt lura någon att golvet är äkta när samma monsterknast uppenbarar sig på var och vart annan planka.
Ett trägolv kostar ju väldigt mycket pengar och jag är vara jätte rädd att vi lägger alla pengarna på någonting som förstörs direkt
jag tycker också jätte mycket om furu men sambon hatar det.Zynx skrev:
han märker tydligen ingen skillnad på laminat och trä och pågrund av tåligheten så vinner laminat för hans del.
Jag som tycker att laminat är tråkiga och livlösa försöker därför hitta ett trägolv som är
snyggt, tåligt och helst inte kostar skjortan.
det är ju just där vi har lite problem. Jag kan ju inte bestämma att katten inte ska kräka precis när jag gått till jobb och inte hittar det förens jag är hemma igen.byggankan skrev:Vi har ju precis flyttat in så vi har inte hunnit testa det än. Man bör nog inte låta fukten ligga. Vi har oljade golv på jobbet och där har det blivit en ring när jag inte var så snabb att torka upp ett vattenglas jag spillde ut (låg i kanske en timme). Har läst om att det finns en del som vaxar golven så som man kan vaxa bänkskivan. Blir halare men tål fukten bättre.
annars tycker jag att oljat är snyggast helt klart
Min dotter spillde ut ett glas vatten igår. Det var några timmar mellan det att jag undrade var hennes glas hade tagit vägen och jag såg den stora vattenpölen och det var inga problem med det i alla fall. Men undersök lite om vaxade golv. Har sett trådar om det här på forumet förut.
irriterande nog inte lätt att hitta vettiga sökresultat.
känns som att det är svårare än jag trodde att bara bestämma sig för ett golv.
Nu tar det ju ett tag innan vi har alla pengarna sparade på kontot så där är ju en stund kvar att tänka.
Klinkers hade ju också varit ett alternativ om det inte gällt hela BV. jag är väldigt emot klinkers i vardagsrummet. Jobbigt!
känns som att det är svårare än jag trodde att bara bestämma sig för ett golv.
Nu tar det ju ett tag innan vi har alla pengarna sparade på kontot så där är ju en stund kvar att tänka.
Klinkers hade ju också varit ett alternativ om det inte gällt hela BV. jag är väldigt emot klinkers i vardagsrummet. Jobbigt!