Tyresö, en av killarna som var med och göt grunden har tydligen jobbat i Tyskland under en period och där var de ett team som göt mängder med olika grunder åt ett stort företag som ställde höga krav på både snabbhet och precision. De kom upp i en produktionstakt av en grund per 30:e timme. Jag vet inte om det är bra eller dåligt ur kvalitetsynpunkt men han lär ha fått rejält med rutin. Min husleverantör var i vart fall imponerad och sa att det var den bästa platta de monterat på. På bredden och längden var den exakt på millimetern. Den trubbigaste vinkeln, i köket, var dock aningen fel vilket gör att ett väggelement där hänger ut något mer än avsedda 10 mm utanför grunden. Men, men, även solen har ju fläckar. Jag antar att det är så det går till men själv var jag imponerad att se dem springa omkring i den blöta betongen och dra runt på en stor platta som laserinstrumenten "flöt" på. De mätte och skyfflade och mätte tog bort lite tills de var nöjda.

Ska jag säga något negativt/tråkigt om vårt projekt så är det tyvärr så att killen som gjorde schaktningsarbetet gjorde ett antal fel. Bland annat schaktade han 40-50 cm för djupt och blev tvungen att återfylla med 0-150 förstärkningsgrus. När finutsättning skulle göras hade han gjort makadambädden för liten och fick göra om dränering och bredda. Det var bara några av flera fel som han gjorde. Konsekvens blev att han inte blev klar till sista oktober som var avtalat - för att vi inte skulle riskera att få göra gjutningsarbeten i kyla - utan den 17 november, och några dagar därefter kom snön och kylan. Nu har han dessutom fakturerat oss för de flesta felschaktningstimmarna och transporterna av massorna och dessutom för materialet till återfyllningen. Vi har inte betalat fakturan, dels för att den delvis är felaktig, dels eftersom vi har ett rejält skadeståndskrav för förseningen och den rejält fördyrade - på grund av köld och snö - plattan. Nu hotar han oss med stämning. Min sambo är dock en av få jurister som fått ett mål prövat i Högsta domstolen, eller rättare sagt inte mindre än ett 10-tal gånger och vunnit sju av dessa, så vi ser inte en rättsprocess som något problem men det är ju alltid tråkigt när det blir så.

Rickardg, det är 20 mm flexslang i väggarna. LED:n under balkongen på entrésidan var det jag nämnt tidigare. Det är 3 st burkar ingjutna i verandans golv, bakom varje pelarfot. Vi konsulterade en ljusdesigner som varit ansvarig för ljusfestivalen i Kalmar (elkillen vi har kände honom så vi fick det på köpet så att säga) och han rekommenderade ljus nerifrån istället för uppifrån, vilket ju är vanligast, i entrén. Ska bli spännande att se hur det ser ut när vi får tända dem. Ljuskillen har även designat elen invändigt med LED-lister, LED med olika spridningsvinklar beroende på fönsterhöjd och bredd, och så vidare.
 
Tyresö skrev:
Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara hur en sån här stomkonstruktion fungerar att bygga.
Stommen är inget annat än en stomme och HDF-blocken är inget annat än en stomme. Markarbetet styr höjderna och HDF-blocken styrs av markarbetet. Ligger inte HDF-blocken 100% i våg, så gör det inget - det ska ändå göras en pågjutning på dom ändå, så att det färdiga golvet hamnar i våg. Väggelementen står på HDF-blocken och höjdjusteras med distanser - det är därför man gör en gjutning under väggelementen.

Jag vet inte om du blev klokare av mitt svar pga man måste förstå konstruktionens uppbyggnad, för att förstå varför vissa moment görs och hur noggran man ska vara vid vissa moment.

Det har ingen betydelse för konstruktionen om det skiljer 5 - 7 cm - allt är en kostnadsfråga eftersom det då går åt mer betong, jämfört med om det bara skiljer 12 - 18 mm. Betong är en väldigt mycket fördyrande produkt om man använder det i stället för att vara noggran med att mäta när man bygger.
Menar du att det vid den typen av byggen inte är en platsgjuten platta, eller ens platsgjutna sulor? 5cm är mycket.

Rolig tråd att följa! :)
 
  • Gilla
Lucky2015
  • Laddar…
Tyresö
pjfj skrev:
Menar du att det vid den typen av byggen inte är en platsgjuten platta, eller ens platsgjutna sulor? 5cm är mycket.

Rolig tråd att följa! :)
Stommen är gjord i betong. HDF-blocken är golvet i stommen. På HDF-blocken gör man en pågjutning med betong om felmarginalen är minst 5 cm tjock på det "grundaste" stället på plattan, sen är golvet i våg. En pågjutning med betong gör man enbart om höjdnivån på HDF-blocken är mer än 5 cm. Är höjdnivån mindre än 5 cm, då flytspacklar man ytan så att golvet ligger i våg.

Olika tekniker för att få golvet i våg. Man väljer betong alt. flytspackel, beroende på hur stora höjdnivåerna är. Betongpågjutning kan inte göras tunnare än 5 cm pga naturlagarna med att betongpågjutningen spricker om den är tunnare än 5 cm. Är felmarginalen mindre än 5 cm, då använder man flytspackel. HDF-blocken är inte färdig golvyta.

Flytspackel spricker inte om man gjuter ner till 0,0 cm, men flytspackel kostar 10 ggr mer än betong/m3. Poängen är att pågjutningen ska bli så tunn som möjligt pga invändig takhöjd och att totalvikten på konstruktionen inte ska överstiga den beräknade konstruktionsvikten som markplaneringen är utförd efter. Väger huset mer än marken är planerad efter - då blir det sättningar. Allt hänger ihop i en enhet och skapas utifrån motvikten som är kundens plånbok.

Om kunden har en plånbok som är i storlek med Bill Gates plånbok och dessutom har ett pengaansvar som Paris Hilton, då skulle t.o.m clownen Manne och apan Coco kunna bygga ett betongprefab-hus åt en kund.
 
Redigerat:
Tyresö
"AnnaJohanna"

Tråkigt att husbygget skulle starta med ett sånt strul. Jag rekommenderar er att inte dra igång en process - det kostar er mer än det smakar. Försök i stället att få markplaneringsföretaget att förstå att dom inte kan få betalt för sina merkostnader som dom själv ställt till med - dom har som skyldighet att ta den smällen, och det vet dom om - även om dom försöker.....

Håll så låg och saklig profil som möjligt - sånt här tjafs är inte på samma nivå som när du var 14 år och trotsig mot din mamma. Sätt dej inte på "höga hästar" med att din man knockar markföretaget (han är säkert en duktig yrkesman inom juridik och löser alla juridiska problem). Även om han gör det, så kommer dom juridiska kostnaderna ändå skena iväg - helt onödiga pengar som kan användas till vettigare saker. Förstå mej rätt, jag menar bara väl och vill ert bästa.
 
Tyresö

Han är jurist! Tror du han måste betala sig själv?

Hur mycket skulle du betala för att pumpa betong till dig själv?
 
AnnaJohanna skrev:
Nu hotar han oss med stämning. Min sambo är dock en av få jurister som fått ett mål prövat i Högsta domstolen, eller rättare sagt inte mindre än ett 10-tal gånger och vunnit sju av dessa, så vi ser inte en rättsprocess som något problem men det är ju alltid tråkigt när det blir så.
Snacka om att gräva en grop åt andra för att själv falla däri...d^_^b

Ett intressant bygge, skulle gärna bo i ett sådant hus. Intressant nog inte dyrare än ett trähus, vilket jag alltid trott...varför byggs de flesta villor i trä, tradition och ohejdad vara?
 
Tyresö
Förresten "AnnaJohanna". Ett företag som gjuter en platta var 30:e timme.....Då utgår jag ifrån att formsättning och armering ingår i dom timmarna.

I betongvärlden är det ett vansinnestempo som aldrig skulle vara tillåtet i Sverige med alla arbetstidsregler som vi har. Den betongaren ska du baka extra mycket bullar och brygga starkare kaffe till, det är han värd - jag vet vilket eländigt liv han lever - jag lever som en grottmänniska med mitt betongliv, men han lever ett 100 ggr hårdare liv. Jag har åtminstone en familj som jag ser varje kväll (nästan) - han ser inget annat än betong under sin vakna tid. Sköt om och var rädd om honom, han är en yrkesman som alla på bygget ska respektera!

Det där lilla skit-cm felet, det är inget att tjafsa om - jobbar man 70 - 90 timmar/vecka, så är det omöjligt att göra 100% rätt i allt man gör. Dom flesta är inte ens så noggranna och då glassar dom runt med att bara jobba 40 timmar/vecka.
 
Tyresö
kamilenski skrev:
Tyresö

Han är jurist! Tror du han måste betala sig själv?

Hur mycket skulle du betala för att pumpa betong till dig själv?

Hahaha, Det är till min fru jag bygger vår uppfart i betong, i olika etager med präglade betongmurar, pelare, grindstolpar och trappor med avsatser och fabriksbetong-pigmenterade betongplattor, så hela framsidan på tomten ser ut som ett fantasi-betonglandskap - allt för att göra min fru nöjd....

Nej, det är inte hon som ställer dom kraven - även om hon (och alla grannar) är imponerad av att man kan skapa och forma betong på det sättet - jag bygger bara mitt monument som är bestående i åtminstone i 80 år till.

Men när det gäller TS juristkostnader, så tillkommer rättegångskostnader, som är långt över advokatkostnaderna. Helt onödiga bortkastade pengar, som kan användas till vettigare saker.
 
Jag ringde till Vimmerby Prefab Betong idag, de har slutat sälja till privatpersoner nu berättade de då det blir för stor andel offerter som inte resulterar i någon affär. Så det går visst inte längre att projektera sitt bygge själv med dem så som AnnaJohanna gjort :(, dock man kan anlita någon firma som i sin tur köper stommen från dem och bygger ihop den osv. Dock har de omkring 30 offertförfrågningar liggande på kö att beta av och de tar en arbetsdag styck i snitt så de har en del å göra för tillfället...

Jag fick iaf lite fakta om deras byggsystem som kan vara av intresse för fler:

Angående genomfärgad puts/betong verkar deras betongleverantör gilla att leverera det så de är inte så sugna på att leverera det även om det inte var helt omöjligt, sen tyckte de att det är för stor risk att det blir skador på den genomfärgade putsen så det var inget de rekomenderade. (iofs lättare att hitta motargument mot produkter man har svårt att leverera)

Ska man bygga källare med deras system behöver den inre betongskivan vara lite tjockare så det blir lite dyrare jämfört med vägg ovan mark, på utsidan av källarväggen sa de att man brukar montera platonmatta, för att ta upp trycket föreslog de en klack på plattan.

Maxhöjden på elementen är 3.9m, maxlängd verkade inte vara helt definierat men det blir bökigare om elementen är över 7m. (så jag gissar att flaket på deras lastbil är 7m långt)
 
Tyresö skrev:
Hahaha, Det är till min fru jag bygger vår uppfart i betong, i olika etager med präglade betongmurar, pelare, grindstolpar och trappor med avsatser och fabriksbetong-pigmenterade betongplattor, så hela framsidan på tomten ser ut som ett fantasi-betonglandskap - allt för att göra min fru nöjd....
Dåså Tyresö, då är det bara fotona vi med spänning ser fram emot att få se här idag. :D
 
Redigerat:
Tyresö
Hahaha, jag ska leta efter några bilder - nu är allt gömt i snö, så det blir inget bra att fota det nu. Men jag lovar att jag ska hitta några bilder.
 
Tyresö skrev:
Hahaha, jag ska leta efter några bilder - nu är allt gömt i snö, så det blir inget bra att fota det nu. Men jag lovar att jag ska hitta några bilder.
Hurra! d^_^b

Var själv inne på tanken med präglad betong på uppfart o gångar men har dels inte sett det live, och kostnaden avskräckte också. Blev sten över hela baletten 14x20 - hur medelsvensson som helst :)

Men kanske dina bilder blir inspiration till nästa bygge - prefabhuset i betong som AnnaJohanna bygger är helt klart sevärt!

Kjell G
 
Just nu (en lördagkväll) jobbar ("vitt", naturligtvis d^_^b) fyra polska killar från fönsterleverantören som illrar med att montera PVC-fönstren. De verkar kunna sin sak. Var lite nervöst med beställningen till husfabrikanten respektive fönstertillverkaren med endast 5 mm marginal. Om det t. ex. var ett 11x13-fönster så beställdes öppningen i betongen till 1100 x 1300 mm och fönstret till 1090 x 1290 mm. Det visar sig passa perfekt och det finns ca 5 mm till fogskum runt om. Därefter lägger vi bara en smal mjukfog i samma färg som fönsterkarmen istället för att hålla på med lister eller liknande.

Tanken är att vi ska försöka göra likadant med trägolv och innertak, det vill säga göra det med sådan precision att det inte behövs några lister utan enbart mjukfog. Såg ett exempel på det i ett annat betonghus och det ger ett väldigt stilrent och snyggt intryck.
 
  • Fönstermontering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyresö
Jag har inte präglad betong, mer än på stödmurarna - uppfarten ska bli ingjuten i brädriven betong (så den inte blir lite sträv mot halka). Just nu är allt inbakat i snö, men jag var precis ute och fotade mina grindstolpar som jag formsatte och gjöt för några år sedan. Fundamenten till stolparna är armerade och sammangjutna med en armerad herrejössesbalk (60 x 40 cm). Fundamentet väger 11 ton och stolparna väger 1,3 ton/styck. Allt är platsgjutet. Ni får ha överseende med att stolparna och gärdsgårds-staketet är inbakat i snö.

Ovansidan på stolparna har jag monterat specialbeställda granitskivor. och ovanpå granitskivorna står specialtillverkade klotlampor, som www.markslojd.se har tillverkat efter mina skissade idéer. Det var inte helt billigt, men jag är själv väldigt nöjd med resultatet.
 
  • 028.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.