Hej!
Jag är inte särskilt kunnig på detta, därför vill jag dubbelkolla att några saker med er rutinerade rävar...
Jag ska sätta upp 6 st utanpåliggande halogenspottar under kökssåp. Har valt hide-a-lite 1202 20 W. Till dessa skall jag ha en transformator, och jag har tänkt använda dimmer på starkströmssidan.
Det som finns idag är ett lysrör, och det matas via en sladd som kommer direkt ur kaklet.
Det jag lurar lite på är:
Finns det inte någon smidigare dimmer till rimligt pris än en "klassisk" för infällnad som tar en massa plats? Har tänkt ha dimmern i ett hör under skåpet, fäst i undersidan på skåpet.
Jag måste med all sannolikhet skarva starkströmssladden så den når fram till dimmern. Hur gör jag det på bästa sätt angående isolering?
Och, jag antar att jag bör dra upp den i skåpet så den inte ligger under skåpet där det finns risk för vattenstänk? (Den är ju rätt tjock också, så jag vill helst inte dra den under skåpet.)
Något som låter tokigt, eller något mer som jag bör tänka på?
Tack för er hjälp!
Jag är inte särskilt kunnig på detta, därför vill jag dubbelkolla att några saker med er rutinerade rävar...
Jag ska sätta upp 6 st utanpåliggande halogenspottar under kökssåp. Har valt hide-a-lite 1202 20 W. Till dessa skall jag ha en transformator, och jag har tänkt använda dimmer på starkströmssidan.
Det som finns idag är ett lysrör, och det matas via en sladd som kommer direkt ur kaklet.
Det jag lurar lite på är:
Finns det inte någon smidigare dimmer till rimligt pris än en "klassisk" för infällnad som tar en massa plats? Har tänkt ha dimmern i ett hör under skåpet, fäst i undersidan på skåpet.
Jag måste med all sannolikhet skarva starkströmssladden så den når fram till dimmern. Hur gör jag det på bästa sätt angående isolering?
Och, jag antar att jag bör dra upp den i skåpet så den inte ligger under skåpet där det finns risk för vattenstänk? (Den är ju rätt tjock också, så jag vill helst inte dra den under skåpet.)
Något som låter tokigt, eller något mer som jag bör tänka på?
Tack för er hjälp!
Hade samma "problem" som du.
Jag satte ett hörnuttag där kabeln kommer ut från kaklet. I den finns utrymme att skarva kablar till trafos och det finns även "tomma" hörnuttag att köpa där man kan få plats med en dimmer och två uttag.
Se exempel...
Jag satte ett hörnuttag där kabeln kommer ut från kaklet. I den finns utrymme att skarva kablar till trafos och det finns även "tomma" hörnuttag att köpa där man kan få plats med en dimmer och två uttag.
Se exempel...
Jag hann handla innan jag såg svaret..
Håller på med installation nu. Dock har jag stött på patrull med dimmern.
Jag bifogar en bild hur jag kopplat. När jag slår på strömmen så kan jag inte dimmra. Fattar att det är fel, men hur ska jag koppla om?!
En sak till som jag funderar över. Starkströmskabeln tvingades jag ju skarva, men i butiken så sa de att det räcker med en vanlig sketen "lampsladd", dvs rätt tunn vitplastad med blå och brun ledare i. Är det verkligen ok att ha en sådan i skåpet bort till dimmer/trafo?
Jag bifogar en bild hur jag kopplat. När jag slår på strömmen så kan jag inte dimmra. Fattar att det är fel, men hur ska jag koppla om?!
En sak till som jag funderar över. Starkströmskabeln tvingades jag ju skarva, men i butiken så sa de att det räcker med en vanlig sketen "lampsladd", dvs rätt tunn vitplastad med blå och brun ledare i. Är det verkligen ok att ha en sådan i skåpet bort till dimmer/trafo?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 163 inlägg
http://www.elot.se/product.html?product_id=11088
Dimmertrafo med en liten metallpinne, med en touchplatta (dimmern under skåpet) kan du sätta i skåpet.
//Patrik
Dimmertrafo med en liten metallpinne, med en touchplatta (dimmern under skåpet) kan du sätta i skåpet.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 163 inlägg
Alltså dimmern är totalt felkopplad.dolofsson skrev:Jag hann handla innan jag såg svaret..
Det är bara fasen som ska gå igenom dimmern, nollan ska gå direkt till trafon.
Fas in på pil in, tändtråd ut på pil med sinuskurva.
Angånde kabeln så skulle inte jag använt en lampsladd utan satt en ELKO kulodosa över rörutloppet och skarvat där, ifrån den hade jag klamrat EKRK (kulo) med LETTI-klammer.
//Patrik
Ditt första svar angående dimmertrafon förstod jag inte...! Vad menade du där?Patrik_Hed skrev:Alltså dimmern är totalt felkopplad.
Det är bara fasen som ska gå igenom dimmern, nollan ska gå direkt till trafon.
Fas in på pil in, tändtråd ut på pil med sinuskurva.
Angånde kabeln så skulle inte jag använt en lampsladd utan satt en ELKO kulodosa över rörutloppet och skarvat där, ifrån den hade jag klamrat EKRK (kulo) med LETTI-klammer.
//Patrik
Angående kopplingen, har jag förstått rätt enligt bilden?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 352 inlägg
Nu ser det bättre ut. Hoppas bara att dimmern inte lagt sig på rygg.
Det gick bra!Bo.Siltberg skrev:
Stort tack för hjälpen.
Nu är det bara en sak som oroar mig lite, och det är de tunna sladdarna...
Borde jag byta till en kraftigare kabel efter min kulodosa? (En sådan rekommenderade de på butiken iaf för skarvning, så den köpte jag.)
För det andra: Transformatorn ligger uppe i skåpet, och dimmern sitter på undersidan. Därmed måste jag ju dra en sladd genom ett borrat hål i skåpet. Eftersom inkommande blå ska gå direkt till trafon, och inkommande brun ska ned till dimmern så måste denna sladd ju splittas. Hur gör jag enklast detta? Nu för att få det att funka och testa så splittade jag blå och brun och ledde ned brun till dimmern utan kapsling, är det förenat med livsfara?! :O
Det känns ju rätt bökigt med ytterligare en kulodosa, och sedan fet kabel både ned till dimmern och direkt till trafon. Men det kanske är ett måste?
Jag har tom stängt säkringen till den elen där nyinstallationen sitter nu för att den ensamma kabeln går oisolerad ned till dimmern. Är det vettigt? (Jag kanske verkar onödigt rädd, men jag har verkligen respekt för el...!)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 352 inlägg
Nej, "lampsladd" är inte godkänd för fast installation. Men den kommer inte att gå sönder ikväll eller imorgon...
Som föreslagits ska du först montera ett uttag/dosa över kabeln som kommer ut.
Därifrån en EKRK/EKK eller annan godkänd kabel till dimmern och slutligen vidare till trafon.
Båda dessa kablar finns som tvåledare, vilket du kan välja eftersom det inte finns något att jorda. EKRK 2x1.5mm² har en diameter på endast 8 mm (tätt följd av EKK Light på 8.5), så den borde inte bli alltför iögonfallande.
Som föreslagits ska du först montera ett uttag/dosa över kabeln som kommer ut.
Därifrån en EKRK/EKK eller annan godkänd kabel till dimmern och slutligen vidare till trafon.
Båda dessa kablar finns som tvåledare, vilket du kan välja eftersom det inte finns något att jorda. EKRK 2x1.5mm² har en diameter på endast 8 mm (tätt följd av EKK Light på 8.5), så den borde inte bli alltför iögonfallande.
Liknande trådar
-
Tips på firmor som utför installation av elektrisk infartsgrind
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Tips på installation i tom dosa
El -
Tips önskas om FTX-installation i bef.+utbyggnad
Ventilation -
SPC larm tips och kommentarer på ny installation
Villalarm & Hemautomation -
Tips på installation av strömbrytare i badrum
El