3 310 läst · 3 svar
3k läst
3 svar
Tips på stänkskydd.
Håller på och bygger ett kök i ett gammalt hus(1700-tal). Köket blir troligen ett IKEA kök, med egengjorda luckor. Det ska målas i grönt (tänk gammaldags grön, typ grön umbra), golvet är ett brädgolv som ska målas i en ganska grå färg, sen kommer bröstpanel som bli vit, sen vita foder runt dörrar och fönster. På det blir det en pärlspont som får samma färg som golvet. Taket blir träfärgat.
Bänkskivan har jag inte bestämt ännu, men är sugen på att gjuta en egen i betong.
Så till frågan, vad ska man ha för stänkskydd? Jag är inte sugen på kakel. Funderat lite på en genomskinlig glasskiva, men känns kanske för modernt. Har funderat på att ta en kopparplåt och spänna upp, sen lacka den på ngt vis, så det behåller sin färg.
Jag var inne på en byggfirma och klämde på lite plåtar man har för vattenavrinningar osv på taket. Gillade den svarta färgen, och ytan. Den skulle passa bra ihop med järnspisen på andra sidan rummet och även med ugn och fläkt som blir svarta och matta. Men den ytan är sträv, hur funkar den? Vill inte ha någon glansig yta, men samtidigt måste den gå att göra rent bra.
Vad tror ni, någon som har någon schyst idé?
Bänkskivan har jag inte bestämt ännu, men är sugen på att gjuta en egen i betong.
Så till frågan, vad ska man ha för stänkskydd? Jag är inte sugen på kakel. Funderat lite på en genomskinlig glasskiva, men känns kanske för modernt. Har funderat på att ta en kopparplåt och spänna upp, sen lacka den på ngt vis, så det behåller sin färg.
Jag var inne på en byggfirma och klämde på lite plåtar man har för vattenavrinningar osv på taket. Gillade den svarta färgen, och ytan. Den skulle passa bra ihop med järnspisen på andra sidan rummet och även med ugn och fläkt som blir svarta och matta. Men den ytan är sträv, hur funkar den? Vill inte ha någon glansig yta, men samtidigt måste den gå att göra rent bra.
Vad tror ni, någon som har någon schyst idé?
Är Du inne på plåt, vill jag rekommendera zinkplåt, satte upp detta till en kund för en del år sedan, i ett gammalt förnämt hyreshus, det såg väldigt fint ut och passade in i stilen. Annars hade jag ändå funderat på vit kakel, som hörde till den här tiden.
men zinkplåt, kräver inte det en del underhåll och massa meck? Har funderat en del på zinkplåt, det är bara det att om jag har gråa väggar, och en grå bänkskiva, så ser det kanske dumt ut med tre olika gråa nyanser. Funderar till och med på att det blir dumt med två gråa nyanser, som det blir med betong bänksskiva och grå vägg, och tänkte då ha i något färgpiggment vid gjutningen.
Vitt kakel tycker jag inte alls är så fint, tyvär. Ser billigt ut på något vis.
Vitt kakel tycker jag inte alls är så fint, tyvär. Ser billigt ut på något vis.
där blir inget underhåll på zinkplåten, men för många olika kulörer, är en styggelse för mig, det hela blir rörigt och oroligt att vila ögonen på. Blommig kakel...eller falukorv, är inte min grej. Men jag tycker inte heller en kopparplåt ser särskilt häftigt ut, om Du nu inte vill putsa den. Kan nämna att jag själv har glaskakel, svagt grönt, till svart o vitt kök