Jag har en kamin-insats i min öppna spis och när jag eldar så tar ju kaminen luft från fel ställen då jag inte har någon tillluft nära kaminen. Jag har ritat en enkel bild på hur det ser ut, jag måste dra någon sorts rör från ytterväggen under fönstret i burspråket för att få till det hela. Hur grovt rör ska man dra?vad för rör?hur ska man kunna reglera flödet?ska det isoleras?hur löser jag böjen mot burspråket och vad sätter jag på utsidan av väggen?....många frågor blev det
tacksam för hjälp...
/
M
tacksam för hjälp...
/
M
Den ser på skissen ut att stå så nära ytterväggen att du kan använda ett rör med samma diameter som anslutningsstosen på kaminen. Om kaminen i övrigt är tät mot rummet så räcker dess eget luftspjäll för att reglera flödet. Det är säkert en god idé att isolera röret.
Detta med tilluft från fel ställen. Vad jag förstår kan man få problem att tända en kamin utan att det ryker in om tilluften tas från rummet och huset har forcerad ventilation. Om det tidigare har varit en öppen spis som fungerat måste det rimligen kunna fungera med en insats också. Vilket är problemet som du vill åtgärda?
Erik
Detta med tilluft från fel ställen. Vad jag förstår kan man få problem att tända en kamin utan att det ryker in om tilluften tas från rummet och huset har forcerad ventilation. Om det tidigare har varit en öppen spis som fungerat måste det rimligen kunna fungera med en insats också. Vilket är problemet som du vill åtgärda?
Erik
Vad skulle ett rör mynnande ut i rummet under kaminen tillföra för något gott? Om det skall vara någon mening med det måste det väl vara anslutet till kaminens tilluft så att kaminen tar tilluften direkt från detta rör så att varken rör eller kamin har förbindelse med rummet.. Om din kamin inte har en anslutning för att ta tilluft utifrån tror jag inte att du kan vinna något vettigt.
Erik
Erik
problemet är att kasetten "drar" luft från fönster ventiler mm så det blir kalldrag på vissa ställen just när man eldar för som sagt så har jag ett rätt tätt hus och kasetten förbrukar
ju rejält med luft. Jag trodde det skulle vara bättre att leda dit luft utifrån för att dels få bättre drag men även slippa kalldrag från övriga ventiler i huset......
ju rejält med luft. Jag trodde det skulle vara bättre att leda dit luft utifrån för att dels få bättre drag men även slippa kalldrag från övriga ventiler i huset......
Jag är ingen expert på detta, så ta inte för hårt på mina ord, men jag tycker att det låter som att laga en läckande båt genom att borra ett hål till i den. Hur värmer du annars huset? Om husets värmesystem minskar på värmen från elementen för att kaminen värmer extra så ökar kallraset från fönstren alldeles oavsett kaminens tilluft. Om det drar kallt från fönstrens springor tycker jag att du skall titta till tätningslisterna. Man kan aldrig få lika jämn värme i huset när man värmer med en kamin som när man värmer med ett element under varje fönster.
Erik
Erik
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur dra ventilation till detta nya rum?
Ventilation -
Ventilation i tillbyggnad för självdrag
Ventilation -
Ansluta ventilation/evakuering till självdragsventilationssystem dit vissa köksfläktar är inkopplade
Ventilation -
Självdrag till mekanisk ventilation
Ventilation -
göra om ventilationskanal för självdrag till rökgaskanal?
Ved, Pellets, Flis