Hej
Håller på att bygga in vanliga vita standard garderober från Beijers till en "garderobs-vägg".
Hade tänkt att göra dörrarna lite finare/personligare genom att sätta dit lister och sen lämna in och sprutmåla.:)
Frågan är då vad man ska använda för lister? Vill ha raka tunna lister (typ IKEAS Pax Hemnes) men var hittar man så tunna men ändå breda lister?? typ 5-6mm tunna och ca 5-6cm breda.
En annan sak som jag läst är att det kanske är att föredra MDF, eftersom trä blir tungt och kan slå sig och dra hela dörren vind/skev....??
Någon som gjort detta??
Eller har några tips, så blir jag glad !!:D

Hej!

Har gjort liknande "påbygge" på en innerdörr - dock inte garderobsdörr.
Gjorde då detta i 3 eller 4 mm Masonit och limmade och spikade med spikpistol.
Längs kanterna drog jag en stäng latexfog för att fylla springan och sedan spackla och slipa.
Har hållt i två år utan sprickor. :)

MDF-skiva i 6mm tjocklek kan du hitta hos bygghandlare, eller kan dom beställa hem till dig.
Går du till någon som har egen kap, så kan du ju be att få dom uppkapade i 5 eller 6 cm remsor.
Tänk på att även med MDF kan det blir tungt, beroende på hur mycket du sätter på...
Å andra sidan har jag tjocka lackade garderobsdörrar med urfrästa speglar, från Ballingslöv, som är i MDF och dom hänger bra på tre gångjärn var... d^_^b

Rent spontant kom jag att tänka på hur dörrarna "beter sig" när du öppnar dom...
Om du sätter garderoberna dikt an mot varann, kolla så att dörrarna inte tar i nästa dörr när du sätter lister längs ytterkanterna.

mvh
Daniel

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.