Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 098 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 098 inlägg
Pulver är ett satyg på att grisa ner.
Tömmer du en 2kg pulver släckare i vardags rummet får du städa i köks skåpen.
Mao det kommer in i varenda skrymle.
Du får nog riva ner allt.
Tänkte inte på det innan men pulver fräter och då specielt i kontakt med vatten.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Natriumvätekarbonat
Tömmer du en 2kg pulver släckare i vardags rummet får du städa i köks skåpen.
Mao det kommer in i varenda skrymle.
Du får nog riva ner allt.
Tänkte inte på det innan men pulver fräter och då specielt i kontakt med vatten.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Natriumvätekarbonat
ja imorgon Juldagen får jag nog slakta slungans motor, för rengöring in i minsta detalj,,, sen plocka ihop den omsorgsfullt igen..... men varför tjuvstannar den för? Den liksom bara lägger av lugnt och värdigt , för att sen kunna dras igång efter några minuter igen..... lite mysko faktiskt...
ok, hur kan jag kolla att det är den som spökar då? Kan den vara orsak till att det smäller ibland liksom baktänder...?
Kan man sätta på en tändspole från likvärdig motor eller är varje specifik till modell?
Kan man sätta på en tändspole från likvärdig motor eller är varje specifik till modell?
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 098 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 098 inlägg
Bak tänder den kolla brytaren i första hand.
Står avståndet tok fel eller den är bränd kan den stanna när den är varm.
Är den bränd kan man fila till den med tex en nagel fil men det är bara en temporär lösning.
Det kan vara kondensatorn med som lägger av när motorn blir varm.
Kolla brytaren och ser den ok ut och avståndet är ok byt kondensator.
Det bör funka bra att låna en på tex en gräs klippare och testa.
Står avståndet tok fel eller den är bränd kan den stanna när den är varm.
Är den bränd kan man fila till den med tex en nagel fil men det är bara en temporär lösning.
Det kan vara kondensatorn med som lägger av när motorn blir varm.
Kolla brytaren och ser den ok ut och avståndet är ok byt kondensator.
Det bör funka bra att låna en på tex en gräs klippare och testa.
Har rengjort den, och den funkar så inibomben bra.... Tills.... Ja ibland efter någfon minut, ibland efter 20 min... ibland 12 min....
Kan det vara tändspolen alltså?
Jag hade i princip hela slungans motor nere utom blocket .... Så, jag passade på att sota det lilla som fanns i cylindertoppen, förgasaren är så fin så man kan spegla sig i den, bytte tändstift.... såg att det fattades en skruv till ljuddämparen... satte dit 2 nya friska.... Som sagt, den gick som den aldrig gjort förr..... Sen bara dör den,,, den får st några minuter,,, sen startar den så fint... Går ett tag sen braammm, bllaamm... Gnnöööööö. Får nog byta tändspole iaf.
Eller???
Kan det vara tändspolen alltså?
Jag hade i princip hela slungans motor nere utom blocket .... Så, jag passade på att sota det lilla som fanns i cylindertoppen, förgasaren är så fin så man kan spegla sig i den, bytte tändstift.... såg att det fattades en skruv till ljuddämparen... satte dit 2 nya friska.... Som sagt, den gick som den aldrig gjort förr..... Sen bara dör den,,, den får st några minuter,,, sen startar den så fint... Går ett tag sen braammm, bllaamm... Gnnöööööö. Får nog byta tändspole iaf.
Eller???
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 098 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 098 inlägg
Det kan vara spolen men vågar inte svära på det.
Hade precis samma fel på en bil för många år sen.
När frun körde till svärmor 6 mil bort dog den alltid för att starta efter en stund igen.
Jag höll på att bli tokig innan jag kom på det för det hände aldrig mig.
Det visade sig sen att jag körde fortare så tänd spolen han aldrig bli genom varm.
Prova mät resistansen på hög spännings sidan kall och precis när den lagt av.
Man ska mäta mellan tänd hatten och godset.
Hade precis samma fel på en bil för många år sen.
När frun körde till svärmor 6 mil bort dog den alltid för att starta efter en stund igen.
Jag höll på att bli tokig innan jag kom på det för det hände aldrig mig.
Det visade sig sen att jag körde fortare så tänd spolen han aldrig bli genom varm.
Prova mät resistansen på hög spännings sidan kall och precis när den lagt av.
Man ska mäta mellan tänd hatten och godset.
Påverkar arbetsbelastningen hur snabbt motorn dör?Milkshaken skrev:
Om bensinen inte rinner till som den ska pga smuts eller ispropp så kan du få en motor som startar lätt och går en stund men när motorn belastas och bränsleförbrukningen ökar töms förgasaren på bensin och motorn dör och kan sen inte startas.
Efter en stund har förgasaren fyllts upp med bensin och motorn kan då startas.
Högre belastning=högre bränsleförbrukning=motorn lägger av snabbare
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 098 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 098 inlägg
Du har en poäng där tjaboo som jag helt förbisett iom den brann.tjaboo skrev:Påverkar arbetsbelastningen hur snabbt motorn dör?
Om bensinen inte rinner till som den ska pga smuts eller ispropp så kan du få en motor som startar lätt och går en stund men när motorn belastas och bränsleförbrukningen ökar töms förgasaren på bensin och motorn dör och kan sen inte startas.
Efter en stund har förgasaren fyllts upp med bensin och motorn kan då startas.
Högre belastning=högre bränsleförbrukning=motorn lägger av snabbare
Står den i ett varmt garage så kan virvlande snö landa på tank locket och sen snälta för att frysa och täppa igen lufthålen i tank locket när tank locket blir kallt.
Lossa på tank locket när den dör och se om den går igen.
Om det är en is propp i tank locket går den längre ju mindre det är i tanken innan den stannar.
Redigerat:
Det har jag redan testat... samt haft hela förgasaren nedplockad och blåst allt...Göran.W skrev:Du har en poäng där tjaboo som jag helt förbisett iom den brann.
Står den i ett varmt garage så kan virvlande snö landa på tank locket och sen snälta för att frysa och täppa igen lufthålen i tank locket när tank locket blir kallt.
Lossa på tank locket när den dör och se om den går igen.
Om det är en is propp i tank locket går den längre ju mindre det är i tanken innan den stannar.
Och då skulle den inte starta igen efter ett tag om det är en propp...
Jag tror på tändspolen jag... Ska in och höra imorgon vad en ny kostar och se om dom har någon på lager....
nej arbetsbelastningen påverkar inte.... Den skär som smör igenom allt utan problem....
Ta som i förrgår... Jag hade kört genom dom 40 centimetrarna stannade med slungan och skulle flytta en lykta vi har... Då dog den igen.... Väntade 20 minuter... och då gick den kanon i typ en tio minuter....
Redigerat:
Har en äkta kinesisk slunga på 6,5 Hk och den beter sig precis som din.
Går som attan tills den blir varm å sen dör den bara.
Sen är den svårstartad och jag måste choka för att få igång den eller vänta tills den blir kall igen.
Misständer och går som skit vid start men sen kan den ticka igång igen och gå bra...
Det som talar emot tändningen är att den påverkas av choken.
Igår när jag röjde vid vår fjällstuga (> 1m) så blev jag tvungen att ställa choken på 50% för att få den att gå.
Tog in den idag och tinade upp den, hällde i lite k-sprit för att elininera ispropp.
Ut å prova i 3 dm nysnö men det var likadant.
Funderade ett tag på om förgasaren blev för varm så bensinen förångades, då kan det bli gaslås.
Men den är helt kall när jag känner på den.
Verkar nästan som den drar tjuvluft men varför bara när den är kall??
Skall kolla flottörhuset när den stannat nästa gång fö att se om det är bränslepumpen som inte fyller på i takt som den förbrukas...
Vore intressant om du kunde skriva här om du hittar en lösning.
Går som attan tills den blir varm å sen dör den bara.
Sen är den svårstartad och jag måste choka för att få igång den eller vänta tills den blir kall igen.
Misständer och går som skit vid start men sen kan den ticka igång igen och gå bra...
Det som talar emot tändningen är att den påverkas av choken.
Igår när jag röjde vid vår fjällstuga (> 1m) så blev jag tvungen att ställa choken på 50% för att få den att gå.
Tog in den idag och tinade upp den, hällde i lite k-sprit för att elininera ispropp.
Ut å prova i 3 dm nysnö men det var likadant.
Funderade ett tag på om förgasaren blev för varm så bensinen förångades, då kan det bli gaslås.
Men den är helt kall när jag känner på den.
Verkar nästan som den drar tjuvluft men varför bara när den är kall??
Skall kolla flottörhuset när den stannat nästa gång fö att se om det är bränslepumpen som inte fyller på i takt som den förbrukas...
Vore intressant om du kunde skriva här om du hittar en lösning.