27 232 läst · 54 svar
27k läst
54 svar
Kritisera min hus-skiss
Det där med plintgrund ska du nog fundera på en gång till om det är för att det skulle vara bättre ur fukthänseende som du väljer det alternativet. Plintgrund är en riskkonstruktion just eftersom fukt kan skada konstruktionen i vissa situationer och det går inte att på förhand säga om det blir problem eller ej. Platta på mark med makadam och cellplast som kapilärbrytande skikt är inte en riskkonstruktion! Platta på mark är dock dyrare och det är anledningen till att man fortfarande bygger med plintar när budgeten är liten, t ex för enklare fritidshus.
Platta på mark har dessutom den fördelen att man inte behöver ta sig upp innan man tar sig in
Platta på mark har dessutom den fördelen att man inte behöver ta sig upp innan man tar sig in
Ursäkta att jag drar på er expertis (arkitekt känns inte aktuellt). Här kommer två enklare skisser (well, skisserna har alltid varit enkla - det är konstruktionerna som är enklare nu).
Tack igen.
/Micke
- Sadeltak, vinkel, loft, 11 x 5 + 6 x 5
- Sadeltak, rak, loft, 15 x 5
Tack igen.
/Micke
Har du någon fasad ritning så att men ser hur du har tänkt hur taken kommer att bli?
Vinkel betyder nästan alltid mer jobb och även att konstruktionen blir lite mer att tänka på.
Vinkel betyder nästan alltid mer jobb och även att konstruktionen blir lite mer att tänka på.
Får du bygga hur du vill för bygglovet skull?
Skorstens placering ställer vissa krav.
Har du hjälp med taket av någon som kan?
Skorstens placering ställer vissa krav.
Har du hjälp med taket av någon som kan?
Detaljplanen säger 250 kvm och 6,5 meter totalhöjd.
Skorsten är något jag inte satt mig in i. Bra, då ska jag göra det.
Min f.d. svärfar är mästerbyggare (eller har i alla fall försörjt sig på att bygga hus hela livet, bygger inte längre så mycket själv, arbetar mest som kvalitetsansvarig) och säger att vinkeltak i sadelvarianten och faktiskt även i orginalskissen (där hela tråden) är inga problem att få täta. Han sa att det var enkelt, men jag är inte han och litar inte på hans ord fullt ut. Hans sanning behöver inte vara min.
Jag tänker inte göra taket själv (eller är ensam ordet jag söker).
Skorsten är något jag inte satt mig in i. Bra, då ska jag göra det.
Min f.d. svärfar är mästerbyggare (eller har i alla fall försörjt sig på att bygga hus hela livet, bygger inte längre så mycket själv, arbetar mest som kvalitetsansvarig) och säger att vinkeltak i sadelvarianten och faktiskt även i orginalskissen (där hela tråden) är inga problem att få täta. Han sa att det var enkelt, men jag är inte han och litar inte på hans ord fullt ut. Hans sanning behöver inte vara min.
Jag tänker inte göra taket själv (eller är ensam ordet jag söker).
Då skulle jag nog bygga den med vinkel, innan du gör ritningarna färdiga för att lämna in till byggnadsnämnden så kolla i massor av hus kataloger för att få en uppfattning av hur stora rum bör vara, en kompis till mej tejpade upp hus ritningen på golvet i stor skala, klippte ut möbler, garderober, köksinredning och liknade för att prova sig fram...
Vad har du budget?
Att lägga några tusen på en arkitekt och på så vis få lite tips och riktiga ritningar är väl investerade pengar..
Jag gjorde en skiss först som jag hade mej mej till arkitekten....
Att lägga några tusen på en arkitekt och på så vis få lite tips och riktiga ritningar är väl investerade pengar..
Jag gjorde en skiss först som jag hade mej mej till arkitekten....
Mmmm. Låter som en bra ide. Det vore fint att känna en arkitekt, men det tror jag inte att jag gör. Men jag känner en tjej som brukar rita för, och hjälpa till med, bygglov. Men det är kanske inte samma sak.
Min kostnad för själva huset vill jag ska landa kort om 800,000, ju längre under 800,000 desto bättre. Jag har nog en kvalitetsansvarig (fd svärfarsan), en elektriker (svåger) och en farbror med fönsterfabrik. Min morbror brukade göra våtrum - men han är pralinmakare nuförtiden. Känner tyvärr ingen som gräver... och drar stubb.
Mycket av det andra (innerväggar, isolering, kök, golv, satt fönster) har jag gjort på tidigare sommarställen och hemma, men då tid inte finns i överflöd lär jag behöva tillgång till en snickare också. Hur mycket vet jag inte, för jag har inte så enormt bråttom. Och jag har förstått att snickarnotan lätt springer iväg.
... och så behöver jag någon som kan få tak täta.
Dessutom, jag har ett utedass .
Min kostnad för själva huset vill jag ska landa kort om 800,000, ju längre under 800,000 desto bättre. Jag har nog en kvalitetsansvarig (fd svärfarsan), en elektriker (svåger) och en farbror med fönsterfabrik. Min morbror brukade göra våtrum - men han är pralinmakare nuförtiden. Känner tyvärr ingen som gräver... och drar stubb.
Mycket av det andra (innerväggar, isolering, kök, golv, satt fönster) har jag gjort på tidigare sommarställen och hemma, men då tid inte finns i överflöd lär jag behöva tillgång till en snickare också. Hur mycket vet jag inte, för jag har inte så enormt bråttom. Och jag har förstått att snickarnotan lätt springer iväg.
... och så behöver jag någon som kan få tak täta.
Dessutom, jag har ett utedass .
... min kompis Perre har byggt i samma område och han har hantverkarkontakter. Det bor en rörmokare, en elektriker och en med grävmaskin på den gatan där jag ska bygga. Har jag hört, men jag känner ingen av dem.
Läget känns någorlunda gynnsamt. Men ändå enormt överväldigande.
Läget känns någorlunda gynnsamt. Men ändå enormt överväldigande.
Hej
Håller själv på med ett av CA bodens hus, började i våras och beräknar att vara klar till våren. Så typ 40 helger och 4v heltid har jag lagt ner.
Min tidigare erfarenhet av byggande var mycket mindre än din men jag har byggt allt själv och med hjälp av vänner lite då och då. Den enda inhyrda hjälpen var grävmaskin, finns bra (och dåliga) på blocket, och elektriker(som jag känner).
Kommer förmodligen hamna på ca 400-500k för hela huset inkl grund. men då är allt tipptopp och gjort för åretruntboende.
Så kör på.. det är skitkul
Håller själv på med ett av CA bodens hus, började i våras och beräknar att vara klar till våren. Så typ 40 helger och 4v heltid har jag lagt ner.
Min tidigare erfarenhet av byggande var mycket mindre än din men jag har byggt allt själv och med hjälp av vänner lite då och då. Den enda inhyrda hjälpen var grävmaskin, finns bra (och dåliga) på blocket, och elektriker(som jag känner).
Kommer förmodligen hamna på ca 400-500k för hela huset inkl grund. men då är allt tipptopp och gjort för åretruntboende.
Så kör på.. det är skitkul