Jag har precis försökt koppla in en trådlös waveman strömbrytare men det enda som händer när jag slår igång strömmen är att lampan börjar blinka. Lampan på strömbrytaren slocknar också som att strömbrytaren bryter sin egen ström.
I väggen har jag två kablar, en brun och en vit.
Den bruna är kopplad till L och D1 och den vita till N och D2.
Om jag struntar i att ansluta D1 och D2 så fungerar allt utmärkt (förutom att taklampan inte tänds så klart).
Finns det någon som har något tips om vad jag kan ha gjort för fel?
Tack på förhand!

/Peter

• Waveman 4.jpg
Ooops, det var visst fel kopplingsschema jag laddade upp i mitt ursprungliga svar.
Så här ser det kopplinschemat som tillhör min lampkapp ut.

• o93e6p.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den behöver en nolla för att fungera och du har nog bara fas och tändtråd i dosan.

Nej!?
Är det sant? Så för att få allt att fungera måste jag alltså anlita en elektriker? Helt galet! Finns det ingen annan lösning? Eller anndra modeller av sändare som inte kräver "nolla".
Dimmern verkar ju iofs fungera trots att jag inte har nolla.
/Peter

Anslut den vita endast till D2 och prova.

Tack för hjälp!
Att endast ansluta den vita till D2 funkade tyvärr inte. När den inte är kopplad till "N" så fick inte strömbrytaren ström och kunde därför inte slå igång reläet.
Har du några andra idéer så testar jag mer än gärna!
Annars tar jag gärna emot tips på billiga och bra elektriker i stockholmsområdet. :)
/Peter

Du behöver en nolla. Även om jag har lite svårt att se att labbande med just den här kopplingen skulle kunna bli farligt, så vill jag ändå uppmana dig att låta bli att koppla in den om du inte vet exakt hur du skall göra. Att labba med starkström kan bli farligt.

Ett tips från mig är att du byter den direkt och köper från någon annan, just waveman har jag testat hemma hos mig själv, fick byta mottagaren 2 gånger men det fungera inte endå. Ibland gick det bra ibland inte. Har testat nexans motsvarande också, och den fungerar bra mycket bättre även om den inte heller är perfekt..

Akzid skrev:
just waveman har jag testat hemma hos mig själv, fick byta mottagaren 2 gånger men det fungera inte endå.
Då får väl jag försvara Waveman, jag tycker de funkar bra. Har sex dimrar och två fjärkontroller. Tre av dimrarna är fast monterade "strömbrytare" i dosa och tre är "väggkontaktsinstuckna". Allt har funkat klockrent i 6-7 år och jag tycker att systemet känns gediget och inte så plastigt som vissa "budgetvarianter".

Sedan finns det säkert andra system som funkar lika bra, men för mig har Waveman gjort sitt jobb.

När det gäller nolla så är det normalt, om det rör sig om infälld VP-rörs installation, ett ganska snabbt jobb att dra fram nolla. Det är dock inget du ska pyssla med själv om du känner minsta osäkerhet om hur det ska göras.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.