Hej

Frågan är en kombination av golv-grund-värme.

Vi har en 7- kvadrat utbyggnad kryp-grund med ventiler i muren. Resten av huset har källare.

Jag undrar på vilket sätt man ska bygga om och isolera om golvet till 7 kvadrat utbyggnaden då det är extremt kallt på vintern, t.om. så kallt att vattenledningarna under det fryser? Tyvärr är också radiator systemet draget genom torpargrunden så de blir inte speciellt varma.

Vi har funderat på att fylla igen krypgrunden med isolering, går det?

Antar att man får bygga om hela golvet från marken och upp (krypgrunden är ca: 80-100 cm hög)?

Hörde någon säga att det bästa är att fylla upp krypgrunden utrymmet med leca-kulor/block?:confused:
Exakt vilken typ och vilka lager ska man bygga? :confused:

Eller ska man lägga cellplast direkt på marken och sedan gjuta upp till golvnivå?

Ska man ha några golvreglar eller gjuter man upp till golvnivå?

Kommer inte lecakulorna dra upp fukt från marken? :confused:

Antar att man sedan gjuter betong ovanpå? Fuktspärr?:confused:

Finns det instruktioner att tillgå på nätet eller att köpa? :confused:

Vad torde en sådan här ombyggnad gå på , i runda sängar?:confused:

Vi skulle även passa på att samtidigt vilja dra in golvvärme i golvet.

Ska vattenvärme gjutas in eller läggas ovanpå? Även där antar jag det finns olika alternativ?

Tack för tips,
Per

Man kan bygga om torpargrunden till kryppgrund. Det blir billigast. Tätta till allt med plastfolie. Men först lägg på EPS. Vägg som. mark. Stoppa in en avfuktare eller trygghetsvakt. Och du får varmare golv. Allt annat kostar för mycket. Det är min personliga åsikt. Detta hittar du på nättet om.

Oj nu ser jag att det är bara 7m2. Isolera underifrån med EPS. Även rören.

Ursäkta min okunskap men jag tror faktiskt jag har krypgrund inte torpargrund som jag har. Vad är skillnaden?

Tyvärr finns det inte någon möjlighet att komma åt utrymmet förutom att bila upp en del av muren som omger den.
Det finns två ventiler i grunden.

Såg här att det även finns möjlighet att blåsa in frigolit? Det verkar ju vara en väldigt billig lösning eller är det inte bra?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Krypgrund#Historik

Hej kamilenski :)

Du verkar ytterst kunnig.
Krypgrund var det.
Känner du till om det finns någon som kan göra denna typ av isoleringsjobb på Västkusten?
Skulle helst vilja undvika att bryta upp golvbjälklaget för att lägga isoleringen, trots att det inte finns någon inspektionslucka till det lilla 7kvadrats krypgrunden, men det kanske blir svårt?

Tack,
Per

Ledsen men känner ingen. Ring bygglovkontoret. Dom kan ge dig några namn. Ett namn får dom inte ge, men 3 får dom. Konstigt. Jag är övertygat att dessa personer kan hjälpa dig. Experimentera ej själv. Det kan bli värre pm man gör fel.

Med reservation för om det är lämpligt, tex med avseende på kondens och annat (ventilationen lär ju hindras) undrar jag om det inte vore praktiskt möjligt att spruta in lösull eller liknande genom ventilerna?

Snarare Leca. Det är en grund man pratar här. Okänd konstruktion. Ligger det plast i botten? Är det grus under? Berg? Vanl jord? För många frågetecken. Själv skulle jag såga eller gräva från sidan av övriga utrymme för att komma till. Allt annat är en chansning som kan rent av fördãrva grunden.

X
Hur stora är ventilerna? Tillgång till utrymmet är nästan ett måste.

Sprayisolera underifrån med polyuretanskum med sluten cellstruktur, även ledningarna, är mitt tips. =)

Xtracted skrev:
Hur stora är ventilerna? Tillgång till utrymmet är nästan ett måste.

Sprayisolera underifrån med polyuretanskum med sluten cellstruktur, även ledningarna, är mitt tips. =)
Det funkar. Men vad kostar det???

X
Beror på hur tjockt man vill ha det iofs, men själva isoleringen för 7 kvm är inte mycket pengar. Däremot kostar det att få ut gubbarna och utrustningen men man kan ju passa på att isolera om vinden och något annat på samma gång så lönar det sig. Eller så får man övertala en granne att isolera och passa på att få grunden gjord när grannen får sitt fixat ;)

Vad tror ni om denna lösning ????:
Fylla med leca sedan
300mm frigolit
+100 mm nätarmerad betong med 20 mm plastvärmerör, (det sista som en vanllg villagrund)
vattenledningar i plusprisol ingjutna i btg
Bifogar en bild på krypgrunden.
DSC01026.JPG

/Per

det är främst isoleringen i bortre vänstra delen i muren på bilden som åsamkar stora problem isoleringsmässigt för resten av källaren eftersom kallluft från detta krypgrundsutrymme kyler ner resten av källaren.
Notera byggplast på mark samt glasfiberisolering på avlopp, färskvatten (som ibland fryser) och radiatorrör,
DSC01026.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.