eviljava skrev:
Har du för avsikt att yrka skadestånd/prisnedsättning för detta bör du se till att dokumentera ordentligt under resans gång. Jag rekommenderar dig att ta dit en besiktningsfirma som får undersöka skadan och skriva ett besiktningsprotokoll.

Huruvida det verkligen är ett dolt fel kommer sedan att avgöras i en juridisk process.
Upptäcker förs.bolagets jurister att skadan eventuellt kan bero på ett dolt fel brukar de dock erbjuda en förlikning innan det har hunnit gå så långt...
Har filmat och fotat som en galning =) Verkar som att dom där dolda fel försäkringarna inte är av smidigaste slag.... Har du varit i kontakt med dom också?

ydde skrev:
Har du varit i kontakt med dom också?
Ja, tyvärr... :(

I mitt fall tog det ca. 4 månader från det att all dokumentation skickats in tills dess att vi fick ett förlikningserbjudande. Men det finns säkert stackare som har väntat längre än så?

eviljava skrev:

I mitt fall tog det ca. 4 månader från det att all dokumentation skickats in tills dess att vi fick ett förlikningserbjudande. Men det finns säkert stackare som har väntat längre än så?
Då vet jag vad jag har att vänta mig då :(.
Surt att det ska vara så krångligt att få ut något på försäkringar..... Tack för svaren :)

tror det blir svårt att få det till ett dolt fel, då det inte krävdes mer än mäta takvinkel, läsa på regelverk och lyfta på några pannor för att se felen.
Självklart kan du kräva säljaren på pengar, men då de har försäkring så får du slåss mot en jätte med stora juridiska muskler, och ditt case är väldigt svagt. min gissning är att du kommer få stå för både reparationer och försäkringsbolagets omkostnader efter en juridisk process.

eviljava skrev:

Och en del får inget alls. Det är viktigt att man kollar verkligen om felet kan klassas som dolt fel.
Enklast är att fundera ut själv hur man skulle se på saken om man vare säljaren.

Kolla här;

http://www.internetjuridik.com/bostaden/fast_egendom/dolda_fel.html

Det kan finnas omständigheter som gör att felet skulle vara av dolt typ. Men är man det minsta osäker, är det bättre att inte bry sig om att processa. Det tar tid, kostar pengar och kan knäcka en psykiskt.
Är man händig blir det mycket bättre (mentalt sätt) att åtgärda det själv.

Så kolla saken innan du ger dig på säljaren. Får du 100% säkerhet att det är dolt fel, gå vidare. Men inte annars.

kamilenski skrev:
Och en del får inget alls. Det är viktigt att man kollar verkligen om felet kan klassas som dolt fel.
Enklast är att fundera ut själv hur man skulle se på saken om man vare säljaren.

Kolla här;

[länk]

Det kan finnas omständigheter som gör att felet skulle vara av dolt typ. Men är man det minsta osäker, är det bättre att inte bry sig om att processa. Det tar tid, kostar pengar och kan knäcka en psykiskt.
Är man händig blir det mycket bättre (mentalt sätt) att åtgärda det själv.

Så kolla saken innan du ger dig på säljaren. Får du 100% säkerhet att det är dolt fel, gå vidare. Men inte annars.
Absolut! Håller med till 100%

Att fixa själv eller leja bort är ju ett måste. Man vill ju inte leva med felet. Sedan bör man naturligtvis yrka ersättning från säljaren som i sin tur får dra det vidare med sin dolda fel försäkring, om man nu anser att det är ett dolt fel.

Får man avslag är det ju bara att rycka på axlarna och gå vidare i livet (om man inte är mycket säker på att få rätt). Att yrka ersättning kostar ingenting. Börjar man koppla in jurister kan det dock bli dyrt om man har otur.

Men det viktigaste i sammanhanget är nog att undersöka om kostnaden för att åtgärda felet står i proportion till arbetet som krävs för att dra igång hela cirkusen.

Någonting som kostar under 20 000 (på ett ungefär) att åtgärda skulle jag personligen inte bry mig om att ta upp med säljaren ö.h.t.

Redigerat:
Har prata med säljaren, dom hade inte märkt något tidigare med läckage. Anticimex var och besiktade huset innan jag köpte det och hade heller inget att anmärka på. Både anticimex & säljaren samt mäklaren tycker att det är ett solklart dolt fel så nu är det väl upp till föräkrings bolaget att ge sitt utlåtande :) Men av någon lustig anledning känns det som att jag inte kommer att få en krona då föräkringsbolagen i sverige aldrig har och kommer aldrig att fungera korrekt utan att behöva totalt knäcka eller bryta ner en familj som litar å systemet.

ydde skrev:
Har prata med säljaren, dom hade inte märkt något tidigare med läckage. Anticimex var och besiktade huset innan jag köpte det och hade heller inget att anmärka på. Både anticimex & säljaren samt mäklaren tycker att det är ett solklart dolt fel så nu är det väl upp till föräkrings bolaget att ge sitt utlåtande :) Men av någon lustig anledning känns det som att jag inte kommer att få en krona då föräkringsbolagen i sverige aldrig har och kommer aldrig att fungera korrekt utan att behöva totalt knäcka eller bryta ner en familj som litar å systemet.
Säljaren? Konstigt. Oftast vill säljarna inte medge detta pga självrisken som ska betalas...

kamilenski skrev:
Säljaren? Konstigt. Oftast vill säljarna inte medge detta pga självrisken som ska betalas...
Då kanske jag har turen på min sida d^_^b

Dolt kan knappast felet vara eftersom lutningen och takbeklädnad syns utan att man gör någon åverkan på huset överhuvudtaget. Att anticimex hävdar att felet är dolt gör dom i eget intresse. Det är ju de som har missat att upptäcka felet. Om säljaren vill vara med och betala är han/hon snäll men det är knappast något som lagen kräver. Willis kommer inte vara snäll och betala. Anticimex är din bästa chans. Om de inte kommenterat felet överhuvudtaget skulle jag sätta tänderna i dom.

daviden skrev:
Dolt kan knappast felet vara eftersom lutningen och takbeklädnad syns utan att man gör någon åverkan på huset överhuvudtaget. Att anticimex hävdar att felet är dolt gör dom i eget intresse. Det är ju de som har missat att upptäcka felet. Om säljaren vill vara med och betala är han/hon snäll men det är knappast något som lagen kräver. Willis kommer inte vara snäll och betala. Anticimex är din bästa chans. Om de inte kommenterat felet överhuvudtaget skulle jag sätta tänderna i dom.
Där har du en poäng!

d^_^b

Har dom utfört besiktningen utan att påpeka detta, kan dom bli skyldiga att ersätta köparen för den egna missen.

kamilenski skrev:
Där har du en poäng!

d^_^b

Har dom utfört besiktningen utan att påpeka detta, kan dom bli skyldiga att ersätta köparen för den egna missen.
Ska ta ett snack med dom :)

Tack för alla svar & God Jul

Detsamma och "kul" eller snarare skrämmande att anticimex missat taklutning *suck*
Inte ens vettigt och jag fattar inte hur de skall förklara bort det.

/K

Tyresö
snickarboden skrev:
Detsamma och "kul" eller snarare skrämmande att anticimex missat taklutning *suck*
Inte ens vettigt och jag fattar inte hur de skall förklara bort det.

/K

Det löser dom genom att först ha en utredning som tar 1 år, därefter kommer dom fram till att det måste vara "den mänskliga faktorn" och eftersom det "är mänskligt att fela", så har ju ingen gjort något fel.

Det är i alla fall så våra politiker löser och förklarar problem som uppstår.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.