Vi köpte 2007 kyl, frys, induktonshäll samt ugn av husqvarnas fabrikat.
Diskmaskinen blev en Asko, inte billig men har detaljer och lösningar som är helt outstanding tycker jag.

Våra huskvarna prylar har fungerat felfritt (peppar peppar).
Jag skulle inte hindra någon från att köpa huskvarna och jag skulle kunna köpa samma märke igen.

Ville bara lämna ytterligare en varning till alla som tänkt att renovera köket och funderar på att lägga pengarna på Electrolux vitvaror.

Vi renoverade vårt kök för ca fyra år sedan och nu har både häll och diskmaskin gått sönder. (Hällen var svindyr att reparera, diskmaskinen var bara dyr...) Att två saker går sönder så snart efter garantitiden går ut kan inte tolkas på annat sätt än att de gör så att produkterna håller i 3 år och sen skiter fullständigt i hur dom fungerar efter det. Efter kontakt med Electrolux kundservice och reklamationsavdelning har jag inte ens fått en ursäkt, utan bara ett kallt "Garantitiden har gått ut".

Så om ni ändå ska lägga pengar på att köpa märkesvaror, undvik i alla fall det som kommer från Electroluxkoncernen så kanske det håller i mer än fyra år.

Kan passa på att berätta om slutet på felet jag beskrev här ovan.

Röret med tillhörande slangstump kom snabbt från deras webbshop, enda smolken där är att posten väntade med sms aviseringen till efter att butiken som är postombud hade stängt (fick meddelande 23:20 om att det då gick att hämta paketet på konsum, kändes inte så sannolikt att jag skulle kunna få ut ngt. paket vid den tiden).

Det gick på typ 20 minuter att byta ut, hade säkert kunnat gå på 5 minuter också. Den läckande slangen var förtunnad just där det var hål, runt den ytan så var där avlagringar av skräp, ser nästan ut som det blivit virvelbildning inne i slangen och materialet har slipats bort.

Crow skrev:
Miele har 10-års kvalitéts bevis. Vill säga att du får 1000:- från Miele ifall varan går sönder under dom första 10 åren. Dock akn du bara använda detta 1 gång. Ä*ven så måste köpet reggas inom 30 dagar från köpet för att man ska få detta.
Du har 1 år på dig att registrera "Kvalitetsbeviset", inte 30 dagar.

Jag tycker personligen det är viktigare att vända på situationen och tänka; Hade Miele haft råd att erbjuda den här garantin om de hade haft mycket problem inom de första 10 åren?

Tyvärr har ju då Cylinda även tagit in ej svensktillverkade tvättar och diskar. Dom börjar i modellnummret med en 2:a. Ex. DM240. Dessa tycker inte jag är Cylinda. FYI så görs dom på samma fabriker som dom billigaste Bosch & Siemens (ej i Tyskland).
Cylindas "nya", lite billigare tvättar och diskar tillverkas i Turkiet. Samma ställe som gjort deras spisar, kylar och frysar ett bra tag. Samma fabriker som gör mycket Gram dessutom.

Billigaste Bosch/Siemens-sortimentet tillverkas inte i Turkiet utan oftast i t ex. Spanien (beror dock på produkten, tvätt t ex. = Spanien, disk = Polen).

Alex_us skrev:
Jag tycker personligen det är viktigare att vända på situationen och tänka; Hade Miele haft råd att erbjuda den här garantin om de hade haft mycket problem inom de första 10 åren?
Men den 1000-lappen ligger ju i priset och bokförs på marknadsföringskontot.

Miele försöker naturligtvis lura oss konsumenter med att deras produkter är bättre och därmed dyrare än andra. Dom har valt tricket med att bygga in en försäkring i priset på 8-900kr för att säkra att dom inte förlorar pengar när kunderna kommer tillbaka

On topic: Electrolux-koncernen (Electrolux, AEG, Husqvarna, Elektro Helios) har haft stora problem med många produktgrupper om man tittar 10-15 år tillbaka. De har helt enkelt flyttat/hyrt ut för mycket utav produktionen. Man sparar pengar på komponenter och förslitningsdelar, vilket nu börjat visa sig ge tvärt motsatt effekt, framförallt hos konsumenterna.

För att förenkla problemet ganska gravt, tycker jag det är enklast att utläsa koncernens "kvalité" utifrån tillverkningsland.

Det Electrolux-koncernen idag fortfarande tillverkar i Sverige, är;

Utvalda spisar (Motala).
Utvalda kylar, frysar och kombinerade kyl/frysar
(Mariestad).

För att veta om spisen är tillverkad i Motala, dra ut förvaringslådan under ugnen och kolla om den är i plast eller plåt. Plåt = Sverigetillverkad.

För att veta om kylen, frysen eller kyl/frysen är tillverkad i Mariestad, öppna dörren och kolla kabinettets/höljets skarv uppe i det "lediga" hörnet (den sidan dörren inte hänger i). Är skarven rak eller sned? Sned skarv = Sverigetillverkad.

Har de inte ovan nämnda attribut, är det tyvärr tillverkat i Polen/Ungern/Spanien osv. Passa er för dessa/detta. Framförallt är det diskmaskinerna som har varit värst. Detta sägs vara löst iom höstens nya maskiner, men det är alldeles för tidigt för att säga.

Tvättmaskinerna/torktumlarna är inte Sverigetillverkade, men håller, som regel, exceptionellt god kvalité ändå, bortsett från de billigare i sortimentet.

Ugn/Mikro är helt ok tycker jag. Har, personligen, bara positiva erfarenheter av dessa. Fläkt likaså.

Electrolux-koncernens induktionshällar låter, precis som många här säger, lite mer än många andra. Det viktiga här är att förstå att alla induktionshällar "låter".

Kände att det här inlägget kanske kan klargöra lite, väl på ämnet. Man skulle kunna gå ännu djupare om vill, men detta är bara i stora drag. Man hör mycket skit om Electrolux och Husqvarna, med all rätt, men ha också i åtanke att de säljer kopiösa mängder vitvaror och vissa vill alltid ha otur och få problem :)

• Gilla
llehs
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Men den 1000-lappen ligger ju i priset och bokförs på marknadsföringskontot.

Miele försöker naturligtvis lura oss konsumenter med att deras produkter är bättre och därmed dyrare än andra. Dom har valt tricket med att bygga in en försäkring i priset på 8-900kr för att säkra att dom inte förlorar pengar när kunderna kommer tillbaka
Jag har ingen koll på Miele's "marknadsföringskonto":D, men om bara en bråkdel av alla vitvaror de säljer verkligen får problem inom de 10 första åren (vilket ju är situationen), är det väl win-win för både konsumenten och Miele?

Alex_us skrev:
För att förenkla problemet ganska gravt, tycker jag det är enklast att utläsa koncernens "kvalité" utifrån tillverkningsland.

Det Electrolux-koncernen idag fortfarande tillverkar i Sverige, är;
Det med att pass o kvalitet hängde ihop tog du död på själv i ditt inlägg så det tror jag nog alla vet att det inte är ant.

Att man har jobbat med att skapa billigare och energeffektivare maskiner är ett faktum som tyvärr lett till att man börjat tulla för mycket på dom mekaniska komponenterna i produkterna.
Man har även blivit duktigare på att modulärisera produkterna vilket gör att flera modeller delar samma komponenter samt att man skapat möjligheten för större kedjor, Elgiganten, Ikea osv att kunna designa sina egna modeller genom att pussla ihop komponenter.

Sedan så gäller det att hitta monteringsorter som passar ligger nära huvudmarknaderna inom EU.

Då problemen inte ligger på monterings utan komponentnivå så har inte monteringslandet någon avgörande betydelse fär kvaliten.

Alex_us skrev:
Jag har ingen koll på Miele's "marknadsföringskonto":D, men om bara en bråkdel av alla vitvaror de säljer verkligen får problem inom de 10 första åren (vilket ju är situationen), är det väl win-win för både konsumenten och Miele?
Problemet är ju för kunderna som måste betala en försäkring som dom inte vill ha..

Ta tex vagnsförsäkringen på nybilar j Sverige. Jag kan inte ens förhandla bort den o använda min egen försäkring som är mycket billigare.

Nimajneb skrev:
Det med att pass o kvalitet hängde ihop tog du död på själv i ditt inlägg så det tror jag nog alla vet att det inte är ant.

Att man har jobbat med att skapa billigare och energeffektivare maskiner är ett faktum som tyvärr lett till att man börjat tulla för mycket på dom mekaniska komponenterna i produkterna.
Man har även blivit duktigare på att modulärisera produkterna vilket gör att flera modeller delar samma komponenter samt att man skapat möjligheten för större kedjor, Elgiganten, Ikea osv att kunna designa sina egna modeller genom att pussla ihop komponenter.

Sedan så gäller det att hitta monteringsorter som passar ligger nära huvudmarknaderna inom EU.

Då problemen inte ligger på monterings utan komponentnivå så har inte monteringslandet någon avgörande betydelse fär kvaliten.
Du har helt rätt i det du säger. Det är klart att komponenterna är det viktigaste, och att det också är där tillverkarna börjat tumma.

Men.

En Electrolux-spis tillverkad i Ungern kan vara "bra". Däremot är en Electrolux-spis tillverkad i Sverige bra mycket bättre. Se bara på lacken...!? Framförallt är det ju dock livslängden, en Svensk står ju garanterat längre än en ungersk/polsk, förutsatt att du inte får ett måndags-ex.

Sen var väl mitt inlägg egentligen inte riktat till "vitvaru-eliten":), utan mer som en enkel överblick över koncernens läge idag. Och jag står fast vid vad jag sa, ska du ha kyl, frys eller kyl/frys, så är de icke-svenska skåpen helt värdelösa. Samma gäller spis. Tvätt/tork är det enda jag skulle köpa från Electrolux som inte kom från Sverige. Och då skulle jag även gå upp en bra bit i pris. Övriga produktgrupper är OK, men ingenting jag per definition skulle rekommendera.

Nimajneb skrev:
Problemet är ju för kunderna som måste betala en försäkring som dom inte vill ha..

Ta tex vagnsförsäkringen på nybilar j Sverige. Jag kan inte ens förhandla bort den o använda min egen försäkring som är mycket billigare.
Helt idiotiskt sätt att se det enligt mig:D No offense.
De extra kronorna du betalar för Miele, betalar du för att slippa oroa dig för att någonting skall hända. Du betalar inte för märket, du betalar ingen försäkring, utan du köper dig fri från oro.

Alex_us skrev:
Helt idiotiskt sätt att se det enligt mig:D No offense.
De extra kronorna du betalar för Miele, betalar du för att slippa oroa dig för att någonting skall hända. Du betalar inte för märket, du betalar ingen försäkring, utan du köper dig fri från oro.
Well, sist jag hade tillgång till siffrorna låg Miele 20-25% över WP o Elux koncerns produkter när det kommer till reklamationer. Till viss del förklaras det av att Miele kunder är mer kräsna och förväntar sig mer... jmf Merca/BMW köpare gentemot Seat/Fiat etc.

Sedan så säger du emot dig själv igen:O
En försäkring köper man för att känna sig trygg (fri från oro) och det är exakt vad du betalat extra för i en Miele.

Nimajneb skrev:
Well, sist jag hade tillgång till siffrorna låg Miele 20-25% över WP o Elux koncerns produkter när det kommer till reklamationer. Till viss del förklaras det av att Miele kunder är mer kräsna och förväntar sig mer... jmf Merca/BMW köpare gentemot Seat/Fiat etc.
Intressant, kan man få tag på de siffrorna? För de går tvärtemot vad jag har läst/hört.

Sedan så säger du emot dig själv igen:O
En försäkring köper man för att känna sig trygg (fri från oro) och det är exakt vad du betalat extra för i en Miele.
Du missuppfattar. Enligt mig betalar du några kronor extra för att du vet att Mieles kvalitetskontroller/tester genomförs som de gör. Du vet att du köper en vara som är testad för 20 års livslängd. Om du ser det som en "extra" försäkring, så visst. Jag ser det som att du köper något du vet är av god kvalité.

Du menar alltså på att Miele inte är värda pengarna?

Alex_us skrev:
Intressant, kan man få tag på de siffrorna? För de går tvärtemot vad jag har läst/hört.

Du missuppfattar. Enligt mig betalar du några kronor extra för att du vet att Mieles kvalitetskontroller/tester genomförs som de gör. Du vet att du köper en vara som är testad för 20 års livslängd. Om du ser det som en "extra" försäkring, så visst. Jag ser det som att du köper något du vet är av god kvalité.

Du menar alltså på att Miele inte är värda pengarna?
Siffrorna kan du inte googla fram iaf. Men dom finns tillgängliga för dom som behöver dessa....

Det skiljer absolut inget på kvaliteskontrollerna mellam tex En Miele monteringsfabrik o en motsvarande för Elux. Metoderna är i stort sett samma. Nr man går på komponentnivå så skulle jag tom säga att Mieles testresurser är klart sämre än tex Elux. För att kompensera detta så brukar ofta Miele överdimensionera ett antal kritiska komponenter.

Detta betyder att Miele har en dyrare och på slitagedelar en mer långlivad produkt och kan kompensera sina högre kostnader genom att positionera sig på marknaden som en "High End" märke. För att förstärka sin kvalietsimage så erbjuder dom en förlängd begränsad garanti som även den syns på prislappen.
Kontentan blir att en dyr Miele oftas håller längre.... men vem tusan vill ha en 20år gammal maskin?
Därför anser jag att Miele absolut inte är värda pengarna. Jag vill byta mina vitvaror vart 7-10år för att det ska vara modernt, effektivt och energisnålt.
Det sistnämnda vet dom stora drakarna och därför anpassar dom pris-kvalitetsnivån till det som kunderna vill ha.

Y
Jag var gott sugen på 8kg LG1480TDS... Tills jag såg den i butik hur liten öppningen var bakom luckan, då blev jag mer sugen på 11kg maskinen, båda med ånga.

Vilketsom, ingen säljare tycks vilja sälja denna maskin och menar på att det blir ett helvete om den börjar krångla. Nu hade LG gått ut och sagt att de tar supporten själv, 10dagars policy och utgår från egen personal från göteborg..
-Men enligt en säljare så har dom laborerat gång på gång med lösningar och säljaren vågar inte längre nämna 10års garantin utan säger att det bara är 1år..

Vad ska jag tro...

ASKO maskiner pekade han på, och de såg ju ut som om de var tillverkade på början av 90talet, rena stenåldern.. Har svenskar ingen teknik eller vad är det frågan om....

Vad gör jag, tar tråkig ASKO - som kanske håller fler år men ser omodern ut redan nu..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.