Håller som bäst på att måla hela vår övervåning men har stött på patrull i form av gamla fuktfläckar i taket. Taket är från 60-talet och materialet är en typ av fiberskiva. Någon gång har det läckt från vinden och ner på innertaket och dessa fläckar är ganska stora (30cm i diameter).
Enligt tillverkaren Sadolin ska ytan målas 2 gånger och sedan vara klar att övermålas. Vi målade 4 gånger med Sadolins nikotin- och fläckfärg och sedan 1 gång med den vanliga takfärgen och fläckarna är fortfarande synliga. Båda dessa färger är vattenbaserade. Nu har jag precis bytt produkt till Beckers isolerfärg men det lyser fortfarande igenom!
Nu köpte vi även Beckers non drop men försäljaren på Krauta visste inte om det går att måla med en vattenbaserad färg på en oljebaserad. Eftersom vi bor på landet så det var inte aktuellt att åka två gånger så även denna färg åkte ner i korgen.

- Går det att måla över en oljebaserad färg med en vattenbaserad?

- Någon som har liknande erfarenheter och kanske har en lösning?

pletspray, finns hos riktiga färghandlare. schellac fungerar oxå...

Vad är det? Försökte söka på detta men jag får fram fläckborttagare från danmark :)
Hittade en produkt från Akzo Nobel som heter isolerspray men detta verkar vara samma som oljebaserad färg, typ Non drop som jag redan köpt.

Eftersom jag inte hittade något svar på min fråga när jag sökte så fyller jag i med de resultatet.
Beckers Non drop går att måla över med vattenbaserad takfärg utan några som helst problem. Det behövdes dock två strykningar innan fläckarna täcktes och dessa strykningar var tunna för att inte skapa en annan struktur på ytan.

Inomhus kan man måla med oljebaserad färg över vattenbaserad färg och tvärt om.. lackfärg, tackfärg, väggarfärg m.m... I stort sett allt
Det är just utomhus man ska passa sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.