Y
Jag har klurat ut en plan för hur tvättstugan ska bli.

Hade då tänkt ha torkställ på väggen och köra avfuktare. Detta har jag läst ska vara mest ekonomiska...

Men när ja stolt visar min genomtänkta skiss... Då börjar hon pipa om att en torktumlare vore helt fantastiskt att placera i tvättstugan...

Hur är det med detta, är torktumlare bra att ha även om man kör avfuktare?

Torktumlare sliter mycket mer på kläderna, om det kan vara ett argument.

Y
hur är det med hastigheterna då, vill minnas att avfuktare kan torka tvätt på 2timmar, hur snabb är en tumlare?

Ungefär samma skulle jag säga... men vi har i och för sig en gammal halvdålig. Tacka vet jag när vi bodde i bostadsrätt. Där fanns ett torkskåp med avfuktare och varmluft. Ett par jeans snustorra på under 1 timma är inte fel :)

Torktumlaren ger ju mjuka och fluffiga handdukar. Det är den enda fördelen som jag kan se. Jag planerar också för avfuktare i nya huset. Funkar ju även för blöta termobyxor och jackor när man kommer från skogen eller stallet.

Tumlade små bebiskläder blir väldigt mycket mjukare än otumlade bebiskläder. Dessutom är det helt oslagbart att bara kunna ta innehållet i tvättmaskinen och trycka in i torktumlaren och sen är det klart. De flesta barnkläderna kan man torktumla och med en liten bebis blir det väldigt mycket tvätt, både kläder och handdukar, och i alla fall jag har inte tid att stå och hänga allt varenda dag. Innan bebisen kom hade vi dock ingen tumlare och jag saknade det inte heller, nu klarar jag mig inte utan. Så om ni har eller planerar bebis så skulle jag absolut satsa på tumlare, om inte så klarar man sig bra utan.

Om ni har dunjackor, duntäcken och dunkuddar behöver ni ha tillgång till torktumlare.

Yrrol skrev:
Hade då tänkt ha torkställ på väggen och köra avfuktare. Detta har jag läst ska vara mest ekonomiska...
Men när ja stolt visar min genomtänkta skiss... Då börjar hon pipa om att en torktumlare vore helt fantastiskt att placera i tvättstugan...
Jag förmodar att du aldrig sköter tvätten?
Naturligtvis ska ni ha en torktumlare. Den ingår i standardutrustningen i ett nutida hem.

Både och så klart:)

Enk Projektet skrev:
Både och så klart:)
Instämmer, har aldrig hört nån som tumlat jackor, täcken och kuddar med en avfuktare!?! ;)

Hur placerar sig kondenstorktumlare på elförbrukningslistan? Är inte det en torktumlare med en avfuktare i? Om jag har rätt i det antagandet borde den kunna vara energisnål. Jag tror att jag använt min torktumlare två gånger totalt. Man behöver varken torktumlare eller avfuktare för att det skall torka. Det räcker med en torkställning.

Erik

Klart du ska ha en torktumlare och torkställning. Allt kan inte tumlas men själva hängandet tar lång tid. Vi har en mitsubishi avfuktare i tvättstugan och en ny värmepumpstorktumlare. Efter att vi köpte den klagare inte min man på elförbrukningen när jag tumlar. Han är glad och jag är glad och tvätten tar så lite tid som möjligt!

Yrrol skrev:

Om jag vore du skulle jag ta med tjejen till en vitvaruaffär. Låta henne välja vad hon vill ha och sedan bjuda på en god middag efteråt.

Självklart helt utan baktankar om vem som ska använda torktumlaren mest sen :cool:

Torktumlare för även det goda med sig att man får mindre damm i huset.

FredrikR skrev:
Instämmer, har aldrig hört nån som tumlat jackor, täcken och kuddar med en avfuktare!?! ;)
Instämmer ! du ska ha båda två :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.