Vad säger ni om skiftnyckeln som verktyg? Alla har väl hört"skiftnyckeln är värdens bästa verktyg men även värdens sämsta".Vad tycker ni?
Själv räknar jag mig till avancerad hobbymeck o använder i stort sätt aldrig en skiftnyckel(nåja kanske en gång om året då)men min yngsta grabb som är röris använder den dagligen.
Retar mig på att dom"glappar",även dom dyra(läs Bahco etc).Ska det vara så svårt att tillverka en som inte glappar? Det är ju som att använda en fullständigt utsliten o misshandlad fast nyckelq(;^;)p

Med tanke på alla fasta nycklar och hylsor som finns så har jag tappat behovet av den, för klumpig och tar stor plats om det är trångt men om man inte grejar i trånga utrymmen och inte vill ha en stor uppsättning fasta verktyg så är den ju bra. Vad gäller glappet så kan jag inte påminna mig att jag har bekymrat mig över det men som sagt, jag använder den sällan.

C
Muttersvarv!

Kan dock vara bra om man ska ha tag om nåt stort, typ muttern på en unionkoppling till en cirkpump.

Jag gillar en riktigt bra glappfri skiftnyckel när jag är noga med att inte skada kromade muttrar och liknande. Om skiftnyckeln inte glappar kan man krama om muttern hårt och därmed undvika att man deformerar den i hörnen. Nu säger säkert någon att det går lika bra med en fast nyckel men det håller jag inte med om. En fast nyckel har några tiondelar glapp som gör att anliggningsytan på muttern minskar avsevärt!

Till mekkjobb så går oftast skiftnycklen bort, men till VVS-jobben så är den guld.
Har en Bacho som är 8" lång och kan öppna 34mm, perfekt till vvsbitarna hemma nu när man fipplatihop 3/4" och 1" rör mellan panna och cirkulationspumparna.

En skiftnyckel som gapar 30 mm eller mer hittar man lite överallt till en hyfsad peng. Klockers när det gäller att dra anslutningar till 25 mm PEM-slang. Inte överallt man hittar fasta nycklar som är tillräckligt stora.

Om man är "lite" händig kan man fila den rörliga käften ock mothåll lite för att eliminera det glapp som finns,
och på så sätt få dem paralella med varandra när momentet sätts an.

Dagens bulthuvud är nog betydligt mer standardiserade än vad de var när skiftnyckeln uppfanns. Men jag håller med, till VVS fungerar skiftnyckel nästan bättre än mina fasta nycklar, men det beror kanske på att jag inte har de dimensionerna i fasta nycklar.

pr95 skrev:
Om man är "lite" händig kan man fila den rörliga käften ock mothåll lite för att eliminera det glapp som finns,
och på så sätt få dem paralella med varandra när momentet sätts an.
Nu förstår jag inte vad det skulle hjälpa,vad jag menar med glapp är om man tar tag i den rörliga käften o vickar upp o ned ,fram o tillbaka finns det ett rejält(i mitt tycke)glapp.
Går det inte att göra "skruven"mer fingängad tex,får för mig att glappet då skulle minska eller?
Det handlar alltså om betydligt snävare tillverkningstoleranser.Är jag helt ute o cyklar?
Förstår iof. när grabben säger att han monterar plastskydd på käftarna för att inte skada den fina kromade ytan på exv kranar o duschblandare.Det funkar ju inte på fasta nycklar.

I jobbet (mekaniker) så brukar jag använda skiftnyckeln till att hålla emot med, tex när det är genomgående bult med låsmutter på.

Men det absolut bästa med skiftnyckeln är att dom större är klockrena när man ska montera/demontera hydraulkopplingar och slangar.

Det klart att man måste ha en rejäl skiftnyckel, minst en meter lång, för att skruva ånglok. :cool:

Jag använder skiftnyckel lite då och då, det är ju smidigt att slippa ta med sig hela verktygssatsen när man inte vet exakt storlek på en bult/mutter.
,
Sen är det skillnad på skiftnyckel och skiftnyckel; BACHO är skiftnyckel alla så går åt annat håll än dem är skräp och duger som sänke till bottenmete på sin höjd. Käften får heller inte vara glapp i någon större omfattning, ej heller får den "ge sig" när man tar i.

Har flera såna leksaksskiftnycklar men blir bara förbannad när jag använder dem, de är riktiga muttersvarvar!

Bahco var bra förr när de fortfarande tillverkades i Sverige. De nya är inte alls av samma kvalité tyvärr.

Har bara gamla, "tyvärr" går de ju aldrig sönder om man inte tappar bort den skruven som håller rullen dvs.

TS, jag förstår exakt var du menar med glappet som blir. Det går ju inte att ställa in en skiftnyckel och få den att fastna på den inställningen, utan man får alltid justera på skruven lite upp och ner när man skruvar.

I min verktygsväska så har jag två stycken lite mindre skiftnycklar. Men föredrar fasta nycklar.

//Patrik

• Gilla
Bylander
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.