30 451 läst · 200 svar
30k läst
200 svar
Varför klarar sig skurkarna i byggprogrammen? (Byggfällan)
Programmet den 16 december var ju lite spännande.
Taket skulle renoveras för ca 66.250 kr och invändig renovering för 81 000 kr inkl målning.
1. renovering av vardagsrummet, tak + väggar
2. Inläggning av klickgolv i ett rum
3. Renovering av badrum (HELA)
4 Ny trappa till övervåning
5. Rivning av väggar och tak + nya tak och väggar och fönster
FÖR 81.000 kr !!!!!!!!!
Hur synd är det egentligen om den familjen, vad tror man att man får för 81.000 kr
Dessutom var det ju mögel i källaren och det kändes som om programledaren försökte få även detta som om det var byggarnas fel.
Undrar om familjen skrev på uppropet i sommras "Vi gillar olika".
Varför anlita POLSKA arbetare som man inte kan kommunicera med pga av språket och sedan vara förvånad att det inte fungerar.
Nä programmet blir lite löjligt ibland.
Taket skulle renoveras för ca 66.250 kr och invändig renovering för 81 000 kr inkl målning.
1. renovering av vardagsrummet, tak + väggar
2. Inläggning av klickgolv i ett rum
3. Renovering av badrum (HELA)
4 Ny trappa till övervåning
5. Rivning av väggar och tak + nya tak och väggar och fönster
FÖR 81.000 kr !!!!!!!!!
Hur synd är det egentligen om den familjen, vad tror man att man får för 81.000 kr
Dessutom var det ju mögel i källaren och det kändes som om programledaren försökte få även detta som om det var byggarnas fel.
Undrar om familjen skrev på uppropet i sommras "Vi gillar olika".
Varför anlita POLSKA arbetare som man inte kan kommunicera med pga av språket och sedan vara förvånad att det inte fungerar.
Nä programmet blir lite löjligt ibland.
Jag håller i stort sett med. Det finns dock många branscher där kunskapsglappet mellan köpare och säljare är stort (vården t ex), eller där glappet till och med är själva poängen (utbildningsväsendet), och där folk litar på säljaren utan att problem uppstår särskilt ofta. Jag kan t ex utan att framstå som en idiot säga att: "nej jag vet inte ett skit om vad som händer på operationsbordet, jag litar på läkaren."Enk Projektet skrev:
Nu kanske vi inte vill ha samma rigorösa kontrollapparat i byggbranschen som i vården, men faktum kvarstår att det i vissa branscher ställs väldigt höga krav på att köparen ska vara nästan lika insatt som säljaren (annars får man skylla sig själv om man blir lurad) medan det i andra branscher inte är så.
Jag har inget vettigt förslag, men jag tror att går det att skapa regler och kontroller för att undvika att den som vet mer kan blåsa den som vet mindre, för det är väl det som det handlar om...?
I utbildningsväsendet eller i vården förväntas du inte vara projektledare eller byggherre med allt det som det innebär juridiskt.Hene skrev:Jag håller i stort sett med. Det finns dock många branscher där kunskapsglappet mellan köpare och säljare är stort (vården t ex), eller där glappet till och med är själva poängen (utbildningsväsendet), och där folk litar på säljaren utan att problem uppstår särskilt ofta. Jag kan t ex utan att framstå som en idiot säga att: "nej jag vet inte ett skit om vad som händer på operationsbordet, jag litar på läkaren."
Nu kanske vi inte vill ha samma rigorösa kontrollapparat i byggbranschen som i vården, men faktum kvarstår att det i vissa branscher ställs väldigt höga krav på att köparen ska vara nästan lika insatt som säljaren (annars får man skylla sig själv om man blir lurad) medan det i andra branscher inte är så.
...
Ett hus är inte en produkt vilken som helst. Det är så otroligt många delbeslut som skall tas, så många regler som måste innehållas, så många kedjeeffekter av beslut. Det är länge sedan allt man behövde var plankor, hammare och spik. Ändå tror jag att många inbillar sig att det är enkelt.
Det är nästan så jag tycker att privatpersoner borde vara tvungna att ta något slags körkort innan de får bygga "i egen regi", alltså också ta in hantverkare.
En genomgång av offertförfarande, ansvarsfördelning, grundläggande byggteknik, branschregler och deras kostnadspåverkan, hållfasthetslära mm, så att man åtminstone förstår konsekvenser av beslut hit eller dit. Tyvärr tror jag att ett sånt körkort skulle bli lika uddlöst som energideklarationen (vars utsprungsidé jag gillade).
Håller egentligen med om detta också. Anledningen till att jag tog upp andra branscher var att visa på att det finns skillnader (och vissa likheter) med byggbranschen och frågan kanske då blir om vi vill att "vem som helst" ska kunna bygga ett hus, på samma sätt som vi vill att vem som helst ska kunna få en operation utförd?BorgP skrev:I utbildningsväsendet eller i vården förväntas du inte vara projektledare eller byggherre med allt det som det innebär juridiskt.
Ett hus är inte en produkt vilken som helst. Det är så otroligt många delbeslut som skall tas, så många regler som måste innehållas, så många kedjeeffekter av beslut. Det är länge sedan allt man behövde var plankor, hammare och spik. Ändå tror jag att många inbillar sig att det är enkelt.
Att ett hus inte är en produkt "vilken som helst" är ett argument som kan användas om alla produkter och tjänster ("en operation är inte vilken tjänst som helst"). De saker du tar upp som skiljer ett hus från andra produkter visar ju att det är svårt för en vanlig dödlig, med ett annat jobb än hantverkare/byggare/byggnadsingenjör, att bygga ett hus (om man inte går in i det med ambitionen att verkligen lära sig allt om vad det innebär). Det är väl från detta faktum som diskussionen kommer. Jag kan väl säga att jag själv försökte sätta mig in i detta så mycket det gick (med min begränsade intellektuella kapacitet), men jag märker ju när jag läser här, åker och tittar på mitt bygge, träffar hantverkare och byggare, att jag varje dag lär mig nya, viktiga saker som jag kanske borde vetat innan jag började. Jag gillar också idén om ett körkort.
Det kanske är viktigt just i byggbranschen att köparen är extra insatt...? Det finns ju trots allt folk som tar betalt för att vara en påläst mellanhand och agera projektledare, man kan dock bli blåst där också...
Jag har inga svar, bara frågor. Min poäng med att ta upp andra branscher var inte att visa på hur bra det fungerar där eller något sådant, utan helt enkelt att försöka se hur byggbranschen skiljer sig från/liknar andra branscher och om det ger några ledtrådar till hur man skulle kunna skydda en köpare av hus som inte är extremt insatt. Men det kanske är som ni säger: köparen måste vara helt insatt i alla regler, det kanske är köparens ansvar.
Redigerat:
Man kanske skulle införa någon form av behörighet/certifiering för hantverkare. Får de klagomål, struntar i att betala fakturor, osv så ryker denna på en gång.Hene skrev:Jag har inga svar, bara frågor. Min poäng med att ta upp andra branscher var inte att visa på hur bra det fungerar där eller något sådant, utan helt enkelt att försöka se hur byggbranschen skiljer sig från/liknar andra branscher och om det ger några ledtrådar till hur man skulle kunna skydda en köpare av hus som inte är extremt insatt. Men det kanske är som ni säger: köparen måste vara helt insatt i alla regler, det kanske är köparens ansvar.
All denna information går ju redan idag att ta reda på genom att ringa några samtal till skatteverket, kreditbolag, samt kolla behörigheter (BKR, osv). Samt att man kollar lite referenser också.
Men genom att samla allt under ett paraply skulle man eventuellt kunna underlätta för slutkunden?
Man kanske även skulle kunna tänka sig en oberoende webbsida där man kan söka på hantverkare för att se att allt är OK med detta "certifikat". Man kan ju även tänka sig en funktion på samma sida där man kan lämna omdöme om den aktuelle hantverkaren?
Då skulle ju processen med att göra bakgrundskoll förenklas dramatiskt för "den naiva privatpersonen". Hantverkarna skulle ju samtidigt få en sporre att göra ett bra arbete eftersom man inte vill få ett dåligt betyg där.
Jag vet inte om detta ö.h.t. skulle vara praktiskt genomförbart. Jag sitter egentligen bara och spånar lite...
Naturligtvis skulle inte detta vara den slutliga lösningen, men kanske en hjälp på vägen iaf?
Det finns ju en anledning till att det finns yrkesgrupper som konsulter, projektledare, ingenjörer, besiktningsmän osv samt lägg därtill jurister och försäkringsbolag. De är till för att stå till tjänst när ens egen kunskap inte räcker till, även företagen inom bygg använder sig av dom. Att man inte nyttjar detta när man ger sig in i något som kanske är det största man gör i livet både ekonomiskt och tidsmässigt.
Det är lite det jag är ute efter, GlusGlufs.
Problemet är att "mannen/kvinnan" på gatan som bygger sitt första hus inte inser vilka kompetenser som behövs eller skulle kunna behövas.
Många verkar tro att det räcker med en skicklig snickare som ska vara universalguru på allt.
Visst finns såna också.
Men om det då är en halvrisig snickare med övertro om den egna förmågan och uppblåst ego samt en okunnig beställare så kommer problemen bli många och stora. :S
I samband med ansökan om bygglov kanske det ska frågas mer specifikt efter hur projektledarrollen/byggherrerollen ska fördelas? Så att lekmannen som premiärbygger förstår att det är många frågor att ta ställning till.
Problemet är att "mannen/kvinnan" på gatan som bygger sitt första hus inte inser vilka kompetenser som behövs eller skulle kunna behövas.
Många verkar tro att det räcker med en skicklig snickare som ska vara universalguru på allt.
Visst finns såna också.
Men om det då är en halvrisig snickare med övertro om den egna förmågan och uppblåst ego samt en okunnig beställare så kommer problemen bli många och stora. :S
I samband med ansökan om bygglov kanske det ska frågas mer specifikt efter hur projektledarrollen/byggherrerollen ska fördelas? Så att lekmannen som premiärbygger förstår att det är många frågor att ta ställning till.
Du är absolut inte fel ute där men...
Absolut! d^_^beviljava skrev:Man kanske skulle införa någon form av behörighet/certifiering för hantverkare. Får de klagomål, struntar i att betala fakturor, osv så ryker denna på en gång.
Sköter du dig inte ekonomiskt så ryker ju till slut F-skatt sedeln men det verkar ju tyvär inte hindra alla att fortsätta, skulle vara att det går hårdare på den person som driver företaget, på tok för lätt att komma runt regler och tyvär så är det kanske så att man stirrar sig blint på ett billigt pris och glömmer att kolla allt runtomkring. Vissa yrkesgrupper har ju typer av certifieringar/behörigheter, både för att utföra yrket men även för att dom utbildat sig i andra delar som man kan ha behov av i yrket.
All denna information går ju redan idag att ta reda på genom att ringa några samtal till skatteverket, kreditbolag, samt kolla behörigheter (BKR, osv). Samt att man kollar lite referenser också.
Men genom att samla allt under ett paraply skulle man eventuellt kunna underlätta för slutkunden?
Man kanske även skulle kunna tänka sig en oberoende webbsida där man kan söka på hantverkare för att se att allt är OK med detta "certifikat". Man kan ju även tänka sig en funktion på samma sida där man kan lämna omdöme om den aktuelle hantverkaren?
Frågan är ju om det inte skulle bli en webbsida i mängden....det finns väl sådana sidor redan som en gång skulle vara "först" och "speciell" och oberoende.
Då skulle ju processen med att göra bakgrundskoll förenklas dramatiskt för "den naiva privatpersonen". Hantverkarna skulle ju samtidigt få en sporre att göra ett bra arbete eftersom man inte vill få ett dåligt betyg där.
Skulle vara kanon för både kund och den seriöse hantverkaren men tyvär så stirras det ibland på tok för mycket bara på priset och jag tror inte det kommer bli ändring där, jag kan inte påstå att program som byggfällan ger mer insikt till att kolla upp saker och hitta de seriösa som kund utan gjuter mer mer tankar som ger agg mot hantverkare i stort.
Jag vet inte om detta ö.h.t. skulle vara praktiskt genomförbart. Jag sitter egentligen bara och spånar lite...
Du är ju så klart på rätt väg men att hitta en lösning kräver ju något från både branchen, oberoende aktörer, fack och andra organisationer, en stor process som säkert ingen orkar ta tag i.
Naturligtvis skulle inte detta vara den slutliga lösningen, men kanske en hjälp på vägen iaf?
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Websidor med omdömmen är tyvärr väldigt svåra att hålla ren från reklam eller omotiverat dissande från konkurrenter.
Här på byggahus lägger vi ned ganska mycket arbete på att identifiera sådana falska omdömmen, vi plockar ibland bort 10 tals av varandra oberoende falska omdömmen om dagen, ofta inom 10 minuter efter att de kommit in. Försöken är många, en del kräver ganska ordentligt detektivarbete för att avslöja. Men även vi lyckas givetvis inte helt (och troligen plockar vi bort ett och annat äkta omdömme också av misstag).
Här på byggahus lägger vi ned ganska mycket arbete på att identifiera sådana falska omdömmen, vi plockar ibland bort 10 tals av varandra oberoende falska omdömmen om dagen, ofta inom 10 minuter efter att de kommit in. Försöken är många, en del kräver ganska ordentligt detektivarbete för att avslöja. Men även vi lyckas givetvis inte helt (och troligen plockar vi bort ett och annat äkta omdömme också av misstag).
Självklart innebär det arbete. Det är ju inte direkt så att en sådan sida skulle vara helt utan administratörer. Konceptet fungerar uppenbarligen på sajter som prisjakt, osv.hempularen skrev:Websidor med omdömmen är tyvärr väldigt svåra att hålla ren från reklam eller omotiverat dissande från konkurrenter.
Man kan ju även gå ett steg längre och enbart tillåta omdömen från personer som loggat in via e-legitimation eller som på annat sätt styrkt sin identitet.
Hur som helst... Det hela var bara en tanke och inget färdigt lösningsförslag.
http://www.folkbladet.nu/214749/2010/12/16/snickare-i-umeafick-ratt-mot-tv4
"Snickare i Umeå fick rätt mot TV4"
Gäller i och för sig ett annat program, men tydligen har "Fuskbyggarna" bedömts som "osakligt" i och med att man endast gick på kundens berättelse i ett av avsnitten. Granskningsnämnden säger ju inte att det som programmet tog upp var felaktigt, men att det borde ha tagit upp båda sidor av saken.
Jag vet ingenting om fallet som sådant, men det är ju så här man gör TV och det gäller ju Byggfällan också. Saklighet är knappast den här typen av programs grej. Det gäller att hålla ihop storyn med en good guy och en bad guy och då kan man inte komma velandes med "å ena sidan/å andra sidan". Jag är helt övertygad om att i de flesta fall är byggarna som pekats ut riktiga bad guys, men vill man ha ett sakligt utlåtande så ska man nog undvika den här typen av TV-program. Därmed inte sagt att de inte är viktiga, men de fokuserar nog väl mycket på att presentera allt på ett så enkelt sätt som möjligt istället för att verkligen undersöka vad som har hänt. Man kan stå på konsumentens sida och ändå ta reda på vad som har hänt från båda parter.
"Snickare i Umeå fick rätt mot TV4"
Gäller i och för sig ett annat program, men tydligen har "Fuskbyggarna" bedömts som "osakligt" i och med att man endast gick på kundens berättelse i ett av avsnitten. Granskningsnämnden säger ju inte att det som programmet tog upp var felaktigt, men att det borde ha tagit upp båda sidor av saken.
Jag vet ingenting om fallet som sådant, men det är ju så här man gör TV och det gäller ju Byggfällan också. Saklighet är knappast den här typen av programs grej. Det gäller att hålla ihop storyn med en good guy och en bad guy och då kan man inte komma velandes med "å ena sidan/å andra sidan". Jag är helt övertygad om att i de flesta fall är byggarna som pekats ut riktiga bad guys, men vill man ha ett sakligt utlåtande så ska man nog undvika den här typen av TV-program. Därmed inte sagt att de inte är viktiga, men de fokuserar nog väl mycket på att presentera allt på ett så enkelt sätt som möjligt istället för att verkligen undersöka vad som har hänt. Man kan stå på konsumentens sida och ändå ta reda på vad som har hänt från båda parter.
I det programmet av Byggfällan då byggarna var bröder så avslutade dom med att berätta att husägarna fått en stämning från byggarna men inget om varför och hur det gick, vem vet om denna stämmning var befogad eller inte, också en vinkling av TV.
Fast man kan ju ändock inte undgå de brister som fanns i deras arbete på huset men men.....media suck!
Fast man kan ju ändock inte undgå de brister som fanns i deras arbete på huset men men.....media suck!
Jag kan berätta att angående byggarbröders byggande, byggfällan glömde nämna att för den miljonen dom betalat fått en helt ny våning som det inte är några problem i. Det var mycket jobb som skulle göras för att göra i prdning det rummet berg skulle spräckas och röjas ut.... Så i det programmet märkte man att dom vinklar väldigt mycket. Jag kan tänka mig att dom helt enkelt fick nog av kunden, dom envisades med att bo i huset under hela byggtiden. För den skull är det inte rätt att sticka! men det roliga är att man får aldrig reda på vad kunden gjort...
Nä, som du säger, inte rätt att sticka men just det där att aldrig berätta hela sanningen/vinkla det totalt åt ett håll gör ju inte saken bättre när det ska geniraliseras mot hantverkare så att de seriösa dras med i skiten tack vare att dom råkar ha ett hantverksyrke då media hela tiden matar på så att alla tror att det som sägs är total sanning och gäller hela kåren. Kul programform men knappast ett sätt att få kunder medvetna om att det finns problem hos vissa hantverkare som kan lösas, mer att det finns problem i hela kåren som ingen kan lösa.... Så frågan är ju vad denna typ av programform är ute efter mer än underhållning?
Någon som har ett bra svar? Ska folket göras medvetna om det skit som finns runt vissa hantverkare eller är det till för att upplysa och "lära" folk så att dom inte begår misstag genom att anlita fel hantverkare eller ska man bara påvisa att alla problem som kan och uppstår helt och hållet är hantverkarens och branchens fel och problem. Jag vet faktiskt inte själv.
Någon som har ett bra svar? Ska folket göras medvetna om det skit som finns runt vissa hantverkare eller är det till för att upplysa och "lära" folk så att dom inte begår misstag genom att anlita fel hantverkare eller ska man bara påvisa att alla problem som kan och uppstår helt och hållet är hantverkarens och branchens fel och problem. Jag vet faktiskt inte själv.
äääh vi pratar om reklam-tv, det är en ganska billig produktion och får man många tittare så får man mycket reklampengar.... Pengar är det ända som räknas i den världen, folk gillar att grotta sig i andras olycka. Sen att folk kanske tänker till nästa gång så är det nånting positivt. Men till slut handlar det om att tjäna pengar... Om några hantverkare åker med spelar ingen större roll, bara plånboken blir stor hos programbolaget.