Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
Fixartanten skrev:
En redaktionell sammanfattning av inläggets omfattning.
Jo precis.
Jag hajjade också det, till slut.
Allra först trodde jag faktiskt att det var något glufsglufs hade skrivit och att jag var tvungen att hitta den nödvändiga kontexten i hans text, för att förstå vad du menade. :x

Därför min pekpinne.

Men denna "felcitering" var ju inte på något vis grov, jag har däremot sett exempel på riktigt hårresande saker. :O

Det finns exempel på forumet när någon velat replikera, men det inte riktigt stått exakt rätt sak i inlägget för den åsikt som vill framföras, och därmed har skrivaren på eget bevåg ändrat i citatet för att det ska passa med vad han skriver. Sånt är givetvis helt förkastligt.
 
Mikael_L skrev:
Jo precis.
Jag hajjade också det, till slut.
Allra först trodde jag faktiskt att det var något glufsglufs hade skrivit och att jag var tvungen att hitta den nödvändiga kontexten i hans text, för att förstå vad du menade. :x

Därför min pekpinne.

Men denna "felcitering" var ju inte på något vis grov, jag har däremot sett exempel på riktigt hårresande saker. :O

Det finns exempel på forumet när någon velat replikera, men det inte riktigt stått exakt rätt sak i inlägget för den åsikt som vill framföras, och därmed har skrivaren på eget bevåg ändrat i citatet för att det ska passa med vad han skriver. Sånt är givetvis helt förkastligt.
Det är illa, lika illa som att argumentera med citat från andra plockade ur olika sammanhang för att få ihop sitt eget motargument...men nu gick vi OT
 
Jag vill bara kommentera det där med inneskor och att hantverkare inte kan ha inneskor p g à att företaget inte betalar för dem. För det första är många hantverkare egna och borde därmed kunna besluta om sina egna inköp av inneskor. För det andra, köp era inneskor själva då! Det gör alla vi andra. Om man jobbar på dagis tror ni att det då är ok att gå in med uteskorna bara för att arbetsgivaren inte betalar för två par? Nej, för där betalar man ju även sitt första par själv. Med en lägre lön än vad en snitthantverkare tar. Och om man är förskollärare så har man dessutom en högskoleutbildning med studielån att betala av på.
 
Min erfarenhet av hantverkare (efter 2 års renoveringar och ett otal olika hantverkare) är tyvärr genomgående negativ. Har hittills inte träffat på en enda som inte på något sätt gjort oss besvikna. Och vi har anlitat stora, små, välrenommerade, nya etc. Ett exempel som kom upp tidigare var sandå. Dem anlitade vi för ett stort målnings - och tapetseringsjobb. Mediokert utfört, killen var sällan kvar längre än till lunch vilket innebar att det tog lång tid. Men han kom i alla fall när han sa att han skulle.

Däremot är hantverkarna väldigt värdefulla i det här forumet.
 
Rebeckaf skrev:
Jag vill bara kommentera det där med inneskor och att hantverkare inte kan ha inneskor p g à att företaget inte betalar för dem. För det första är många hantverkare egna och borde därmed kunna besluta om sina egna inköp av inneskor. För det andra, köp era inneskor själva då! Det gör alla vi andra. Om man jobbar på dagis tror ni att det då är ok att gå in med uteskorna bara för att arbetsgivaren inte betalar för två par? Nej, för där betalar man ju även sitt första par själv. Med en lägre lön än vad en snitthantverkare tar. Och om man är förskollärare så har man dessutom en högskoleutbildning med studielån att betala av på.
Nu är det som så att skor är skyddsutrustning (i vissa yrken) och ska enligt lag (eller åtminstonde enligt fackens krav) handhas av arbetsgivaren samt att det finns betydligt fler anställda än egenföretagare inom bygg. Gällande lön så tar min sambo (förskolelärare) ut bättre netto än vad jag gör från mitt företag, du jämför väl inte fakturerad timkostnad med uttagen timlön? (en förskolelärare kostar arbetsgivaren bara i lönekostnad mellan 42.000 kr och 45.000 kr/månaden, sen ska man ju lägga på för lokaler och andra omkostnader som leksaker osv osv) Lån på utbildning är valfritt....men en egen företagare har säkert lika mycket eller mer utgifter att tampas med per månad.
 
Redigerat:
Rebeckaf skrev:
Min erfarenhet av hantverkare (efter 2 års renoveringar och ett otal olika hantverkare) är tyvärr genomgående negativ. Har hittills inte träffat på en enda som inte på något sätt gjort oss besvikna. Och vi har anlitat stora, små, välrenommerade, nya etc. Ett exempel som kom upp tidigare var sandå. Dem anlitade vi för ett stort målnings - och tapetseringsjobb. Mediokert utfört, killen var sällan kvar längre än till lunch vilket innebar att det tog lång tid. Men han kom i alla fall när han sa att han skulle.

Däremot är hantverkarna väldigt värdefulla i det här forumet.
Det är ju synd och skam över hantverkare som inte sköter sig, det kan ju ingen neka till och tyvär visar det ju sig på det här forumet att vissa är konstant drabbade av det "nedre" skiktet av hanverkare. Hur det kommer sig vet jag inte men de få gånger någon berömmer en hantverkare är ju alltid kul för "kåren". Ute IRL är det ju som så att så länge inget sägs så är det bra för om det ska "skvallras" om en hnatverkare så är det bara när det hänt negativa saker så tysta kunder är nöjda kunder d^_^b
 
Och på grund av alla dessa utgifter så har man inte råd att köpa sig ett extra par skor? Konstigt att någon alls vill bli hantverkare med de förutsättningarna. Och jag kan dessutom tyvärr inte tro på at normalhantverkaren tjänar mindre än normalförskolläraren. Hur mycket du tar ut ur ditt företag kan ju jag omöjligt veta men du kanske tar kostnader där istället för att ta ut lön (t ex skor, som ju din sambo får betala med skattade pengar).
 
Thomas59
Glufsglufs skrev:
Det är illa, lika illa som att argumentera med citat från andra plockade ur olika sammanhang för att få ihop sitt eget motargument...men nu gick vi OT
Ditt svar blev helt enkelt för långt för att jag ska orka kommentera allt. Vad du inte verkar förstå är att dina "försvarstal" verkligen ger intrycket av att du anser att det är kunden det är fel på. Det hjälper inte att du skriver 1000-tals ord. Ska vi tala "helhet" som du nämner så är det just helheten i dina inlägg som ger intryck av att du tar hantverkarna i försvar och skyller på kunden.

Det är precis som jag skrev tidigare: KUNDEN SKA FÖRSTÅ (varför hantverkarna agerar på det dåliga sätt som dom får kritik för) och KUNDEN SKA LÄRA SIG (hur man ska hantera dåliga hantverkare).

Ang självkritiken - jag läser och läser och läser men den lyser fortfarande med sin frånvaro.

Ang att kunderna ska vara bättre pålästa. Det är ju en utopi, förstår du inte det. Man köper en hantverkare för att man inte kan själv och troligen inte har tid heller och resultatet blir att man blir lurad eller får ett dåligt utfört arbete. Idag är det i princip så att man, för att inte bli lurad, måste ha i princip samma kunskaper och färdigheter som hantverkaren och tid att övervaka alla moment för att ha en chans att inte bli lurad. Det är ju helt orimligt. Grejen är ju att de ohederliga hantverkarna UTNYTTJAR okunskapen istället för att vara en trygg och professionell leverantör som hjälper kunden på ett ärligt och kompetent sätt.

Du tar upp ett antal andra exempel också och GEMENSAMT för dessa exempel är att problemet ligger hos kunden. Vart har hantverkarens ansvar att agera som dels en professionell rådgivare och sen en professionell utförare tagit vägen? Vad du egentligen skriver är ju att om man inte är lika kunnig och påläst som hantverkaren får man skylla sig själv.

Slutligen, mycket av din argumentation går ju helt klart ut på att marginalisera och bortförklara den kritik som framkommer. Du försöker med räkneexempel visa på att problemet med att hantverkare inte hör av sig och inte kommer i tid egentligen är marginellt och att problemen framstår som värre än vad dom egentligen är då alla nöjda kunder inte skriver inlägg. Visst håller du med om att en del saker inte är bra men du ANSTRÄNGER dig verkligen (imponerande) att förklara varför det är som det är och det är just denna inställning som är en del av hantverkarbranschens problem.

Du gör ju allt du kan för att försvara en bransch som rätteligen utsätts för massiv kritik istället för att fokusera på vad som kan göras för att komma till rätta med problemen. Intrycket du ger i dina inlägg är ju mest att det är hantverkaren som har problem. Hantverkaren är livegen, det gnälls, det är en enkelspårig syn på hantverkare, man hör inget då kunderna är nöjda, kundena snokar upp hemnummer och ringa och prata jobb på kvällar och helger, kunderna skriker rakt ut då en tid missas, kunderna tror att dom är medelpunkten i hantverkarens liv osv. Det är väl rimligt att anta att du anser att det i första hand är hantverkarna som har problem med kunderna och inte tvärt om.

Du avslutar sedan med en rörande beskrivning av hantverkarens vardag med hembesök på kvällstid och att kunden inte vill att hantverkarna ska komma mitt i frukostbestyren och avslutar med: "är det respekt för hantverkaren och hantverkarens tid det?" Men Glufsglufs, var är respekten för KUNDENS tid då. Det är ju kunden som betalar!

I de flesta andra branscher säljer man varor och tjänster anpassade efter den kundgrupp man jobbar med. Kan inte kunden ha möte på dagtid så tar man mötet på kvällen. Inget konstigt med det. Vill man då inte jobba på kvällen så får man rimligen jobba med något annat. Menar du att det är hantverkaren (leverantören) som ensidigt ska diktera villkoren?

Om jag vill komma ut till en kund och börja jobba kl 7 men kunden inte tycker att det passar så får jag finna mig i det. Det är ju HELT ORIMLIGT att jag ska bli irriterad på kunden för att han/hon inte anpassar sig till det som är BÄST FÖR MIG. Hur kan det vara svårt att förstå det?

Det är för mig helt OBEGRIPLIGT att du inte inser att allt du skriver ger intryck av ett försvarstal för dina branschkollegor beteende där kunden gör bäst i att läsa på så han inte blir lurad och sedan ställa upp som KÖPARE på villkor som är BÄST FÖR hantverkaren.

När man läser dina inlägg får man intrycket att dina kollegor som råkat ut för kritik nickar bifallande och tänker: "Jamen det är ju precis sådär som det är som Glufsglufs skriver. Kunderna är jobbiga och får faktiskt skylla sig själva. Dom förstår inte hur svårt det är att vara hantverkare och att man vill vara ledig på kvällarna. Okunniga är dom också och med orimliga krav och gnäller för minsta lilla. Att jag inte dyker upp på möten eller ringer tillbaks beror ju faktiskt på att jag är våldsamt olycksdrabbad och ständigt tappar bort min mobil.

Sen måste jag faktiskt slutligen ge dig kred för din ansträngning att matematiskt räkna ut att kunden egentligen inte har något att gnälla på och som slutar i konklusionen att: "just där ser det mycket ut men jämför 5 fel av 100 och 1 fel av 2" samt "man bör kanske tänka på att hantverkaren måste ha en prioriteringsordning samt att om han/hon är eftertraktad inte har tid helt enkelt jämt. Skrattade så tårarna rann då jag läste detta. Testa själv Glufsglufs att läsa det stycket några gånger så inser du kanske hur komiskt/orimligt ditt resonemang är.
 
En liten anekdot ang hantverkare är när vi nyligen fick en ny brunn borrad. En dag någon vecka efter själva borrningen ringde det på min mobil när jag satt på jobbet. Det var ekonomen som meddelade att "jag är här nu för att installera elen till brunnen, och rörmokaren kommer strax". "Ehh, jaha, men jag är på jobbet och min man i Stockholm, det är ingen som meddelat oss". "Nehej, då har det väl blivit något missförstånd" (helt ointresserad och inte på något sätt beklagande). Eftersom jag inte vågade låta dem åka iväg igen med risk för att det skulle ta flera veckor innan de fick en ny lucka och kom tillbaka igen så instruerade jag dem var extranyckeln fanns. Sedan ringde jag till min man som fick ringa till dem och ge instruktion om var tryckkärlet skulle placeras etc. Lite senare under dagen ringde det på min mobil igen. Då var det hantverkarnas förman som ringde och var skogstokig på mig för att min man varit så otrevlig mot hans hantverkare. Bland annat meddelade han att om det nu var ett sådant stort problem att de kom utan att meddela något så kunde vi ju bara låtit bli att ge dem nyckeln. Och att min man hade sagt att de inte fick smutsa ner i källaren var en förolämpning. Så jag fick be om ursäkt å min mans vägnar för att arbetet skulle fortlöpa. Summa summarum blev det hela väl inte direkt någon angenäm upplevelse.
 
Rebeckaf skrev:
Och på grund av alla dessa utgifter så har man inte råd att köpa sig ett extra par skor? Konstigt att någon alls vill bli hantverkare med de förutsättningarna. Och jag kan dessutom tyvärr inte tro på at normalhantverkaren tjänar mindre än normalförskolläraren. Hur mycket du tar ut ur ditt företag kan ju jag omöjligt veta men du kanske tar kostnader där istället för att ta ut lön (t ex skor, som ju din sambo får betala med skattade pengar).
Men...det är ju mina intjänade pengar som går till hennes lön ju genom skatt....inte tvärtom.
Jodå, att det ser ut som att många hantverkare har det ekonomiskt jättebra beror kanske på att mycket av dom äger är skrivna på företaget, dvs att dom inte äger det alls personligen, vid KK eller annat så blir dom av med grejerna. Att ta ut lön i vilken nivå det än gäller så handlar det om vad man drar in också men om man höjer timkostnaden mot kund så får man färre kunder och sänker man så får man mindre inkomster, ett moment 22 där. Att man vill vara egenföretagare beror mest på friheten att sköta sig själv och ett brinnande intresse för det man gör. Jag gnäller inte över min ekonomiska situation, jag tjänar utefter vad jag jobbar och tar ut en lön lägre än min sambo och tillsammans så har vi det bra. Jag hade haft bättre lön som anställd men mindre frihet/fritid så det beror ju på vad man värderar.
 
Glufsglufs skrev:
Men...det är ju mina intjänade pengar som går till hennes lön ju genom skatt....inte tvärtom..
Och exakt vad har det med saken att göra?
 
Manar du att alla som jobbar på skattefinansierade jobb inte har jobbat på riktigt för sina pengar?
 
Thomas59
Glufsglufs skrev:
Det är ju synd och skam över hantverkare som inte sköter sig, det kan ju ingen neka till och tyvär visar det ju sig på det här forumet att vissa är konstant drabbade av det "nedre" skiktet av hanverkare. Hur det kommer sig vet jag inte men de få gånger någon berömmer en hantverkare är ju alltid kul för "kåren". Ute IRL är det ju som så att så länge inget sägs så är det bra för om det ska "skvallras" om en hnatverkare så är det bara när det hänt negativa saker så tysta kunder är nöjda kunder d^_^b
Tyvärr så får jag nog göra dig besviken IGEN Glufsglufs.

För det första: Det är inte VISSA som KONSTANT är drabbade. Det är en stor mängd helt oberoende personer som oftast är drabbade i enstaka fall. Att skriva att VISSA KONSTANT är drabbade antyder (helt i linje med den inställning du redovisar i andra inlägg) rimligtvis att det sannorlikt är något i den drabbades beteende som gör att man drabbas.

För det andra: Din slutsats att tysta kunder är nöjda kunder är en vanlig (miss-)uppfattning men den är helt enkelt inte riktig och det gäller inte bara hantverkarbranschen. Det gäller i de flesta branscher.

Många vet för det första inte att dom råkat ut för en inkompetent hantverkare då dom själva saknar kompetens att avgöra arbetets kvalitet, andra orkar eller vågar inte klaga. Det är otroligt vanligt att TS här på forumet skriver om något litet fel som dom undrar över och när dom sen, på fråga från kunniga forummedlemmar, börjar beskriva det utförda arbetet och lägger upp foton så framkommer än det ena än det andra som är fel som TS inte tänkt på. Att kunder inte vågar klaga är också ganska vanligt då många av de inkompetenta hantverkarna har en attityd som inte uppmuntrar till klagomål. Även därom vittnar otaliga inlägg här på forumet. Den vanligaste orsaken är nog trots allt att kunden inte orkar klaga eller skriva på något forum. Man knyter nävarna i fickorna, skäms lite för att man blev lurad, och går vidare.

Har man inställningen att tysta kunder är nöjda kunder och att kritik är "skvaller" ägnar man sig verkligen åt kvalificerat självbedrägeri.
 
Jag håller med Thomas. Vi tillhör de vanligtvis tysta men oftast missnöjda. Förvår del så orkar vi helt enkelt inte klaga längre. Det leder liksom ingen vart och man blir bara olycklig själv. Istället försöker vi göra allt vi kan själva så vi ska slippa ta in hantverkare.
 
Min spontana tanke, är ej hantverkare utan konsult, jobbar inte mot privatpersoner utan mot företag och myndigheter. Det nämns mycket i tråden och i forumet om att kunden aldrig har fel, kunden i centrum etc. Personligen kan jag mycket väl tänka mig att hantverkarens kunder har fel, kunden är strulig, tjafsig och kanske t.o.m. direkt otrevlig. Det kan gälla mina kunder också ibland förvisso, men jag kan inte annat än tycka att det inte går att jämföra dessa typer av kunder. Privatkundens uppdrag kanske är värt 5.000 - 50.000 för en hantverkare, medan mitt uppdrag kanske är värt ett antal miljoner för mitt företag. Att denna skillnad påverkar attityden till en "dum" kund tycker jag inte är så konstigt, dvs. om det är befogat.
Tycker också det är lätt för mig, och andra i min sits, att det är lätt att beklaga sig över hantverkares "oförmåga" att vara strukturerad, hålla tider etc. Det är lätt att vara strukterad när man sitter på ett projekt/uppdrag som spänner över flera månader och tom. år, men kanske inte så lätt när man har dags-/veckolånga uppdrag att jobba med.

Inget av detta förlåter självklart att personer ljuger, underlåter att höra av sig, smutsar ner etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.