vet inte om jag ska posta den här eller på avlopp.
Håller på och stöter med kommunen och en granne om ett förhandsbesked på bygglov.
först sa grannen att hans brunn kunde haverera pga den byggtrafik som kommer att var att vara. Då efter att ha pratat med avanti system så var den punkten avhjälpt, Men nu säger kommunen att vägen måste vara 5 meter bred för att slammsugarbilen ska komma fram "helt absurt tycker jag"vägen går att göra 3,10 meter bred på det smalaste stället och närmare 3,50 meter på det bredaste stället.Och enligt hon på kommunen så har hon pratat med Sevab som sköter detta i Strängnäs kommun.

När kommunen var där och tittade på tomten så var ju grannen hemma och det känns som om dem har påverkat våran handläggare.

Och Jag är just nu SKITFÖRBANNAD rent sagt

Behöver nu tips på hur jag skall gå tillväga och hoppas att jag leter efter dessa tips på rätt ställe.

Mvh. Björn

Redigerat:
Kolla vad andra kommuner kräver för vägbredd, be om information skriftligt eller mejl, samla ihop de som kräver ca 3.50 m (vilket JAG kan tycka låter rimligt, men jag vet inte. Största problemen brukar ligga just vid infartssvängen, där kan det krävas lite mer). Ta med informationen till din bygglovshandläggare.

cem77 skrev:
Ett tips kan vara att utgå från skogsvägsreglerna för vägbyggen. [länk]

3.5 meter i vägbane bredd och 4 meter fritt från grenar och träd. Bredare i kurvor och vid anslutning till allmän väg.
Bra tips, ett annat tips är att ta dit slamsugarfirman och visa hur du tänkt, och fråga hur dom vill ha det.

Vi har i detaljplanen 3,5 m bredd på innerkvartersvägar.

Brandkåren hade invändningar, därför får vi inte bygga staket eller permanenta prylar en meter in från vägen så att deras bilar kommer fram den dagen det kanske skulle behövas. Det påminner om skogsvägsreglerna.

Det brann sedan några år efter att allt var klart. Brandbilarna - ett antal - klarade precis att komma fram.

5 meter i vägbredd låter väl ändå vansinnigt som ett krav. Vi bor efter en grusväg där man inte kan mötas (det är helt enkelt en "bilbredd"). Vi har haft stopp i avloppet och en slambil har kört på vägen liksom långtradare för husleveransen, grusbilar, stora kranbilar etc. Det kan väl inte finnas en kommun som ställer som krav att ni ska ha en 5 meter bred väg till ert hus???

som jag skrev så går det inte att göra vägen bredare än 310cm på det smalaste stället och på det bredaste 350 cm då grannens tomtgräns går precis vid vägkant och på andra sidan står det en enklare verkstadslokal. som står på tjejens föräldrars mark och det har han servitut på.
Och hans inställning har redan från början när vi kom och sa att vi skulle bygga på den mark som svärföräldrna tänker stycka av till oss var "Vad tråkigt rent spontant tråkigt"

Om det är en enklare verkstadslokal - går den att förändra/flytta? Kan det vara värt kostnaden?

Svårt att säga om 3,1 är tillräckligt, när man inte riktigt vet hur det ser ut. Är det en passage på 3,10 som man skall backa igenom så kan det kanske vara lite trångt, skall man köra framåt och vägen är rak är det naturligtvis lättare. Svänger vägen blir det genst svårare.
Allt beror ju sen givetvis på förarens skicklighet, vissa har hittat körkortet i corflakspaketet på morgonen, och andra har kört sen barnsben .

Är det det enda stället som det går att dra vägen på?
Ta dit slamsugarfirman och fråga dom om det funkar som ni tänkt, om dom säger att det är ok kanske dom kan skriva mett litet intyg om detta till Kommunen.

Är det bara slammsugarn som skall fram där? Kolla upp så att annan trafik som kan vara nödvändig kan komma fram, (brandbil, flyttbuss mm.)
Fundera även på hur det blir på vintern, är det trångt kan det bli mer trångt med snövallar kanske?

• Gilla
Unbreakable 86
  • Laddar…
snön är inget problem då vi kommer kunna lägga snön på vår mark och svärföräldranas mark som i storleksordningen är som större fotbollsplan och vår tomt skulle bli på 2600kvm,
och ja det är nog den enda vägen att dra vägen på, men direkt efter hans jävla bod så blir det ju öppnare och man kommer ju kunna göra en vändplan åt slammsugarn så att han inte behöver backa tillbaka.
och en lastbil e fan inte bredare än 260 cm, husleverantören ser inga problem idagsläget för sina transporter, men han vill ju förståss bara sälja.

Hur långt från flaskhalsen måste trekammarbrunnen att ligga? Går det kanske att placera den så att slamsugaren inte behöver köra in? Dom har ju även förlängningsslangar.

Tyresö
På vintern när det är tjäle i marken brukar 32 ton tunga betongbilar få tillåtelse av enskilda vägföreningar att köra på deras "max 4 ton"-vägar. Eller ännu bättre beskrivning är kostigar.

Säg att leveranserna kommer ske på vintern när det är tjäle i marken.

Om det är 3.10 på smalaste stället, är det med eller utan diken?

Går det inte dra vägen bakom verkstaden?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.