Jag bor i ett Borohus byggt 1986 (enplanshus utan källare). Det består av en bostadsdel byggt på betongplintar samt en garagedel på betongplatta. Vi ska nu bygga om så att garagedelen blir till bostadsyta (groventre, tvättstuga & förråd) och har fått rekommendation att lägga EPS-betong på befintlig platta istället för att regla upp och isolera på traditionellt vis. För att ny golvnivå i den befintliga garagedelen ska hamna i nivå med övriga bostadsdelen (det skiljer idag 27 cm i golvnivå mellan bostadsdel och betongplatta i befintlig garagedel) så kan vi fylla upp med ca 20 cm EPS-betong, flytspackla och lägga in elburen golvvärme (endast komfortvärme). Golvytan ska bestå av klinker. Värmekällan i befintligt hust består av luftburen elvärme via ett Bacho minimastersystem och detta sytem ska fortsättningsvis även ge den huvudsakliga värmen till det ombyggda garanget.

Det jag undrar över är om 20 cm EPS-betong räcker när jag ska ha glvvärme. Byggarna säger att 20 cm EPS-betong räcker. Till saken hör att jag är osäker på om befintlig platta är isolerad överhuvudtaget. Jag tror dock inte att jag kommer att ha några större problem med markfukt eftersom befintlig platta inte ligger nedsänkt utan direkt på ett bärlager av makadam som ligger på relativt torr morän med grundvatten ca 2,5 meter marknivå. Jag vill dock inte elda för kråkorna.

Tacksam för synpunkter.
/KnutH
 
Tyresö
EPS-betong har ungefär hälften så mycket isoleringseffekt som frigolit - alltså är 20 cm EPS-betong då motsvarande 10 cm frigolit = alldeles för lite isolering, om du ska ha komfortvärme. Du måste minst dubbla EPS-tjockleken - och inte ens då har du uppnått dagens norm.

Dagens norm för komfortvärmeisolering är 30 cm frigolit = 60 cm EPS-betong.
 
20 cm frigolit + 7 cm betong är väl en möjlighet.

Protte
 
  • Gilla
Addenord88
  • Laddar…
Är plattan så ojämn att du inte kan lägga cellplast direkt?

20-25cm sen slingor och flytspackel.
 
Tyresö
prototypen skrev:
20 cm frigolit + 7 cm betong är väl en möjlighet.

Protte

Fungerar alldeles utmärkt och det är så jag hade gjort - fast då utan golvvärmeslingor eftersom 7 cm betongplatta blir gränsfall på för tunn med ingjutna slingor.

Sen kommer ju golvet att bygga några cm också.

Tror den bästa lösningen är 20 cm frigolit - 10 cm betongplatta med ingjuten värmeslinga UNDER armeringsmattan. Sen får man leva med dom 5 cm golvnivåskillnader.

Eller ännu bättre: 30 cm frigolit så att golvnivån skiljer sej ett trappsteg dvs: 15 - 18 cm
Då har man "dolt" nivåskillnaderna på ett snyggt sätt.
 
Ja, det var lite vad jag befarade - att det skulle vara för lite. Byggarna uppger att de bygger på detta sätt med 15 cm EPS-betong hela tiden. Framförallt i källarvåningar och att företaget som levererar betongen tycker att det är helt OK. Mitt problem är att jag inte kan låta det bygga mer på höjden eftersom takhöjden då blir för låg.

Det enda alternativet verkar då vara att bila upp befintlig platta, men det blir ett tungt arbete med tanke på att jag måste ned ca 10 cm och därefter jämna till ytan för att sedan lägga minst 20 cm frigolit och därefter betongplatta med ingjuten värmeslinga.

Alternativ?

/KnutH
 
Tyresö
KnutH skrev:
Ja, det var lite vad jag befarade - att det skulle vara för lite. Byggarna uppger att de bygger på detta sätt med 15 cm EPS-betong hela tiden. Framförallt i källarvåningar och att företaget som levererar betongen tycker att det är helt OK. Mitt problem är att jag inte kan låta det bygga mer på höjden eftersom takhöjden då
/KnutH

Byggarna har helt rätt att den isoleringen räcker till ett källargolv. Tjälen går inte så djupt och det är inte så värst kallt i jorden på det markdjupet. Däremot är en betongplatta i marknivå rejält utsatt för kyla.

Bara så att du inte blandar ihop vilka olika isoleringskrav det är på om det ska golvisoleras på marknivå eller på källarnivå.

Det enda jag i så fall kan rekomendera är att du tar fram öronpropparna, munskyddet och bilmaskinen.
 
Tack för era synpunkter hittills. Jag får ta ett snack med byggarna och be dem se över alternativa lösningar till EPS-betongen.

/KnutH
 
Nu har jag pratat med företaget EPS-cement som anser att lösningen att lägga EPS-betong direkt på plattan är en klockren konstruktion. Inget organiskt material och de menar att 200 mm EPS-betong är tillräckiligt. Inga fuktproblem och väldigt lite värmeförslust mot plattan. De tycker att rekommenderade 300 mm cellplast är att ta i så man kräks.

Jag ställer mig dock tvekande till deras rekommendation att lägga EPS-betongen direkt mot befintlig väggkonstrukttion i trä, med endast en markduk emellan. Kan det verkligen vara bra att ha EPS-betongen med markduk emellan direkt mot en yttervägg i trä. Behövs inte ngn form av luftspalt som transporterar bort eventuell kondens?

Jag pratade även med en kille på OCAB och han tyckte att EPS-betongen är den bästa lösningen och han skulla själva ha valt den lösningen under givna förutsättningar före tex. Nivell eller Ghia-golv. Sedan höll han med om att man måste lösa eventuella kondenproblem mot yttervägg i trä på ngt bra vis.

Synpunkter på ovanstående? Är det verkligen förkastligt med 200 mm EPS som isolerande material under min elburna golvvärme som bara ska stå för komfortvärme?

/KnutH
 
Tyresö
Jag kan läsa mellan raderna att du förstår att EPS kör sitt försäljarsnack - självklart så får du golvet isolerat - men det kommer kosta en hel del att hålla rummet varmt pga undermålig isolering.

Nämnde EPS något om att EPS-betong bara har halva isoleringsvärdet, jämfört med frigolit?

Att lägga ut EPS-betong, direkt mot träväggar - med en fiberduk emellan - det är så det byggs. Sen att jag har mina personliga ifrågasättanden till det, är en annan sak - jag bara pumpar EPS-betongen in i byggnader, och är inte så insatt i det rent byggtekniska och vad som händer med regelvirket i framtiden.
Du kan troligtvis inte göra så mycket, mer än att lita på vad EPS påstår.
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
Nämnde EPS något om att EPS-betong bara har halva isoleringsvärdet, jämfört med frigolit?

Att lägga ut EPS-betong, direkt mot träväggar - med en fiberduk emellan - det är så det byggs. Sen att jag har mina personliga ifrågasättanden till det, är en annan sak - jag bara pumpar EPS-betongen in i byggnader, och är inte så insatt i det rent byggtekniska och vad som händer med regelvirket i framtiden.
Du kan troligtvis inte göra så mycket, mer än att lita på vad EPS påstår.
Ja - EPS nämnde att isoleringsfaktorn är i ca 60 % av cellplastens. Vet någon hur länge man byggt på detta vis, med EPS direkt mot träkonstruktion?

Nu är det ju så att jag inte ska ha golvet som primär värmekälla i det ombyggda garaget. Tanken är att jag ska ha mitt luftburna system som huvudsaklig värmekälla och golvvärmen bara som en komfortgivande värme på klinkergolvet så att det inte känns så svinkallt att gå på.

När jag ändå bollar ut frågo - är det ngn som känner till om det finns ngn lite luft/vatten-VP som skulle kunna leverera golvvärme och tappvatten till mina 30 kvm golvyta och en familj om 4 pers?

/KnutH
 
Värmeläckaget tar inte hänsyn till vilka bevekelsegrunder du har för att värma golvet. Det är det faktumet att golvet är varmt och därmed skönt att gå på som gör att värmeläckaget ökar. Vill du hålla nere uppvärmningskostnaden så måste det vara bra isolerat och helst inte golvvärme alls. Tunnare isolering fungerar också bra, men det blir dyrare att värma upp.

När du frågar om en liten luft/vattenvärmepump kommer jag att tänka på den här: http://www.nordenberedaren.se/ . Dock vet jag inget om den.

Erik
 
F
Varför borrar du inte ett hål i befintlig garageplatta och kollar om och hur mycket isolering du har?

Nu gissar jag ganska vilt men min gissning är ända att om du skall ha komfortvärme i form av elslingor så tror jag på ett så snabbt system som möjligt utan tröghet så varför inte 15 cm EPS betong och en lagom tjock frigolitskiva S200 eller S300 och sen 20mm flytspackel med värmeslingor?
 
Men varför blanda olika isolering vore väl mera klokt med bara frigolit med flytspackel på men 20 mm håller inte då frigoliten är för mjuk, Det måste vara tjockare och då blir flytspackel dyrt. Betong är billigare.

Vore det mitt skulle jag lägga 17 cm frigolit, golvvärmeslang armering och gjuta 10 cm. Platonmatta mot väggen och för att rädda värmeekonomin markisolera runt garaget.
Lägg inte direktverkande el i golvet, lägg vattenburet och en liten elpanna tills ni får en bättre energikälla än EL.

Sedan kan man fundera hur mycket isolering finns det i en gammal garagevägg?

Protte
 
  • Gilla
nerx
  • Laddar…
prototypen skrev:
Men varför blanda olika isolering vore väl mera klokt med bara frigolit med flytspackel på men 20 mm håller inte då frigoliten är för mjuk, Det måste vara tjockare och då blir flytspackel dyrt. Betong är billigare.

Vore det mitt skulle jag lägga 17 cm frigolit, golvvärmeslang armering och gjuta 10 cm. Platonmatta mot väggen och för att rädda värmeekonomin markisolera runt garaget.
Lägg inte direktverkande el i golvet, lägg vattenburet och en liten elpanna tills ni får en bättre energikälla än EL.

Sedan kan man fundera hur mycket isolering finns det i en gammal garagevägg?

Protte
Tyvärr kommer jag nog inte byta energikälla, även om jag mer än gärna skulle ha en VP med vattenburen golvvärme. Men det går helt enkelt inte att försvara kostnaden. Vi har i dagsläget direktverkande luftburen värme med ett FTX-aggregrat och det systemet i sig är ganska effektivt. Våra 145 kvm uppvärmd yta inklusive hushållsel drar cirka 21' kwh.

Jag ska deffinitivt ta och kolla upp om det går att borra i plattan och se om det ligger eventuell isolering under.
Annars får det nog bli alternativet med frigolit i botten och sedan vanlig betong eller EPS samt överst flytspackel och värmeslingor. Kanske lite krångligt att ha olika isoleringsmaterial men EPS är ju relativt lätt stark och isolerande - finns det nackdelar med att ha olika material förutom kostnadsaspekten?

Platonmatta mot träväggen och markisolering utvändigt verkar vettigt. Tror även att jag behöver tilläggsisolera garageväggen något. Även om jag tror att det är mins 150 mm i dagsläget.

Ngn annan som hört ngt om Nordenberedaren som möjligen skulle kunna vara et alternativ så att jag får tappvatten och vattenburen golvvärme till den begränsade golvytan.

/KnutH
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.