Status
Tråden går ej att kommentera.
Tyresö skrev:
Visst är det konstigt, när jag är noga med att göra det som är rätt som företagare (passa tider), då ska jag kritiseras för det.

När jag ändrar i en faktura för att göra kunden nöjd (Fahlen-tråden), då ska jag kritiseras för det också.

.
Tyresö, om du kan pumpa ur lite betong hos mig i strängnäs till acceptabelt pris så lovar jag att du får jobbet!!!! Helt ärligt fasten jag vet att det säkert finns billigare i närområdet.
Tyvärr så tror jag det blir för dyrt eftersom jag bara behöver ett par kubikmeter....
 
Tyresö
V8dc skrev:
Tyresö, om du kan pumpa ur lite betong hos mig i strängnäs till acceptabelt pris så lovar jag att du får jobbet!!!! Helt ärligt fasten jag vet att det säkert finns billigare i närområdet.
Tyvärr så tror jag det blir för dyrt eftersom jag bara behöver ett par kubikmeter....

Jag är ledsen, jag pumpar gärna betong åt dej, men byggahusforumet får ju som bekant, inte fungera som en jobbförmedlare.
 
Är det så?
Då ber jag om ursäkt för mitt övertramp och råkar bara nämna att det går att PM:a mig.
Givetvis bara för att snacka väder och sånt :rolleyes:
 
Tyresö
V8dc skrev:
Är det så?
Då ber jag om ursäkt för mitt övertramp och råkar bara nämna att det går att PM:a mig.
Givetvis bara för att snacka väder och sånt :rolleyes:

Akta dej för att göra såna inlägg - det är såna inlägg som gör att man blir avstängd från forumet.

Tolka mej rätt, jag menar bara väl.
 
Mikael_L
Glufsglufs skrev:
Jag kan väl inte vara helt fel ute med inlägg #38.....vilket ingen kommenterat än underligt nog, det brukar ju gå snabbt att få hugg av någon ;)
I saken av att man är mer benägen att klaga än berömma tror jag precis som du.

Däremot tror jag fortfarande att hantverksbranschen dras med generella problem (dvs inte problem med alla hantverkare var och en, men i överlag).
Det är strukturella problem.
Det är attitydproblem.
Det är ibland rena kunskaps och skicklighetsproblem (men detta är troligen mindre än de andra).

Problemen är givetvis inte så stora som man får intryck av om man läser alla trådar här på byggahus, men tillräckligt stora för att det ändå ska vara allvarligt.


Jag tror att det finns såpass mycket "skit" under ytan att något måste hända, inom en inte alltför avlägsen framtid.
Jag kan bara gratulera de skickliga och kundorienterade hantverkarna, för de kommer att klara sig, men inte alla andra.
Jag har t.ex. fått en relation med en grävmaskinskille som jag aldrig ger kommer ge upp.
Han kan lägga sig på högre pris än konkurrenterna, men jag vet vad jag får. :)
 
Tyresö skrev:
Akta dej för att göra såna inlägg - det är såna inlägg som gör att man blir avstängd från forumet.

Tolka mej rätt, jag menar bara väl.
Jag förstår fullt ut!
Ändå kan jag tycka det blir lite konstigt...
Jag vill ha en hantverkare för ett jobb och hittar en på forumet som det "stämmer med".

Många trådar handlar om att man ska anlita någon med referenser och inte anlita någon man hittar på Blocket med mera....

Hur ska jag göra nu för att anlita Tyresö utan att bryta mot forumreglerna?

Sorry för att gå off topic så det stänker om det, men det har ändå en poäng?
 
Mikael_L skrev:
I saken av att man är mer benägen att klaga än berömma tror jag precis som du.

Däremot tror jag fortfarande att hantverksbranschen dras med generella problem (dvs inte problem med alla hantverkare var och en, men i överlag).
Det är strukturella problem.
Det är attitydproblem.
Det är ibland rena kunskaps och skicklighetsproblem (men detta är troligen mindre än de andra).

Problemen är givetvis inte så stora som man får intryck av om man läser alla trådar här på byggahus, men tillräckligt stora för att det ändå ska vara allvarligt.


Jag tror att det finns såpass mycket "skit" under ytan att något måste hända, inom en inte alltför avlägsen framtid.
Jag kan bara gratulera de skickliga och kundorienterade hantverkarna, för de kommer att klara sig, men inte alla andra.
Jag har t.ex. fått en relation med en grävmaskinskille som jag aldrig ger kommer ge upp.
Han kan lägga sig på högre pris än konkurrenterna, men jag vet vad jag får. :)
Du har en bra poäng där och jag kan nästan svära på min godaste whisky att det hela började/kulminerade då första svängen av ROT kom för då blev det helt plötsligt mer eller mindre 100% hantverkarens marknad. De som redan då började nyttja och/eller ta på sig mer än dom klarade och fortfarande är verksamma lever kvar i systemet att kunden ska vara glad att hantverkaren finns till över huvud taget. Nu ska jag ärligt säga att i viss mån håller jag med om det, speciellt då man hör/läser om vilka krav och tankegångar vissa "kunder" har men i det stora hela så nej, man måste som företagare tänka ett steg till, sötebrödsdagarna varar inte för evigt samt att vid denna period av ROT (som bara gäller privatpersoner denna gång) så har det dykt upp lite för många lycksökare med bra priser som kunder accepterar eller företag med goda referenser som tar på sig för mycket och inte hinner med eller anlitar underentrepenörer som är klåpare.
Hur vi än vrider och vänder på det så finns det ju kunder som inte är så roliga att ha med att göra (inte TS i det här fallet för där har det ju varit trubbel tydligen) så jag är glad att jag själv glidit över att ha merparten av mina kunder som byggföretag och inte privatkunder för hur rätt jag än gör, hur pedagogisk jag än är, hur bra jag än håller tider så finns det alltid någon som strular med något.
Men som sagt, det är inte "köparens" marknad just nu och det finns många firmor som rider på "guldvågen" som nu är och skiter i vad som händer sen så jag säger som jag sagt tidigare (till de seriösa företagens försvar) är billigast billigast i längden?
Till TS kan jag ju för de seriösa företagens vägnar bara beklaga men skithögar hittar man överallt i alla yrken men som jag skrev tidigare, det blir mer känsligt och mer tydligt när det gäller ens egen sfär och privata ägodelar.
 
Tyresö skrev:
Visst är det konstigt, när jag är noga med att göra det som är rätt som företagare (passa tider), då ska jag kritiseras för det.

När jag ändrar i en faktura för att göra kunden nöjd (Fahlen-tråden), då ska jag kritiseras för det också.

Jag har svårt att förstå mej på vissa här på forumet - ni klagar för att hantverkarna missköter sej, och ni klagar även på mej som gör kunden nöjd. Ska jag tolka det som att ni bara klagar för att ni är missnöjda med ert liv, och då låter ni det gå ut över hantverkarna?

Ni kanske borde ringa till "Jourhavande medmänniska" och vräka ut ert missnöje där i stället.

Kan verkligen bara hålla med dig om att det är precis så det känns härinne i flera trådar...
...och det ligger nog en hel del i det med när sanningen kommer fram...

d^_^bd^_^b
 
Angående missnöje med livet...

Om man skall ta alvarligt på det här ämnet så tror jag att många "hantverkare" faktiskt orsakar sina kunder så stor skada att kunderna måste söka hjälp från nämda "Jourhavande medmänniska", psykolog, läkare...

Att ha hantverkare blir lätt ett psykiskt trauma där privatpersonen blir lidande...
 
Tyresö
Ugglan skrev:
Angående missnöje med livet...

Om man skall ta alvarligt på det här ämnet så tror jag att många "hantverkare" faktiskt orsakar sina kunder så stor skada att kunderna måste söka hjälp från nämda "Jourhavande medmänniska", psykolog, läkare...

Att ha hantverkare blir lätt ett psykiskt trauma där privatpersonen blir lidande...

......Och därför kan man då också kompencera genom att även meddela här på forumet, när man är nöjd med en hantverkare.....
 
Tyresö skrev:
......Och därför kan man då också kompencera genom att även meddela här på forumet, när man är nöjd med en hantverkare.....

d^_^bd^_^bd^_^b

Vilket är synd att det inte sker oftare... :S
 
Intressant resonemang från Glufsglufs, det ligger säkert en hel i det men jag är inte säker på att jag håller med om allt. Till exempel kan man fråga sig hur stor betydelse det har om det nu finns ett strukturellt underskott på hantverkare i landet, att det öppnar för nonchalans och för lycksökare. Vad säger ni andra?
 
ricebridge skrev:
Intressant resonemang från Glufsglufs, det ligger säkert en hel i det men jag är inte säker på att jag håller med om allt. Till exempel kan man fråga sig hur stor betydelse det har om det nu finns ett strukturellt underskott på hantverkare i landet, att det öppnar för nonchalans och för lycksökare. Vad säger ni andra?
Varje markand som har öppningar för att man ska kunna etablera sig för att det finns ett överskott av kunder ger en hel del lycksökare. Jag är själv ingen lycksökare utan har både då jag var anställd och vidare som företagare fått ett gott förhållande till kunder som gärna återkommer (mest byggare) men jag hade ju inte startat mitt företag om jag inte vetat att det fanns möjlighet att införskaffa jobb och tjäna pengar på att driva eget, även om det hade gått ändå då jag "fick med mig" en del kunder från firman jag var anställd vid.

Men det är vad jag tror det.
 
Tyresö
Det är väl självklart att det öppnar väg för lycksökare och dom senaste åren har det varit extremt - jag ser ju det varje (nästan) dag när jag åker runt till byggen och pumpar betong. Jag kan bara tala för hur det ser ut i betongbranschen, och varför skulle det då inte se lika dant ut i andra branscher?

I betongbranschen finns det ett begrepp som - av betongpumpsförare - kallas för pizzabagare. Det är likadant varje vår, företag med ickesvenskar poppar upp och tror dom ska "gräva guld" i betongbranschen.

Det tar ungefär 5 min för mej att inse att deras tidigare jobb troligtvis har varit...pizzabagare, för deras betonggjutar-resultat är katastrof - men dom "är billiga" och privatkunden har fått vad han/hon har betalt för - uruselt resultat, för billiga pengar.

Så håller dom företagen på åt privatkunder hela sommaren, för att sen gå i konkurs på hösten pga alla ersättningskrav.

Så det är ju självklart att det finns lycksökare i byggbranschen - men dom blir inte långvariga.
 
En sak som jag och några kollegor pratat om enm hel del var ett tag att ombilda till AB från enskild firma men numera har vi ändrat inställning till detta då det tyvärr är så att det helt plötsligt känns seriösare med enskild firma än med AB när det borde vara tvärtom.

Allting med tanke på att de som bara går in för att leva ett kort tag för att blåsa folk på pengar och göra dåliga jobb för att få snabba pengar oftast satsar på AB så de kan kursa detta sedan och slippa från allt ansvar.

Så som det känns för tillfället lever vi alltså vidare med våra enskilda firmor då detta känns seriösare då kunderna vet att man inte lika lätt kan smita från ansvar och annat...

I detta landet är det rent för enkelt att starta ett AB och driva det ett tag för att sedan gå upp i rök...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.