7 178 läst · 95 svar
7k läst
95 svar
Moralfråga till andra elinstallatörer...
Sida 1 av 7
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag fick en dag ett samtal från en kund som höll på att installera en bergvärmepump och som undrade om jag kunde hjälpa honom att installera den. Jag lovade att titta förbi under dagen för att få en överblick på vad som behövde göras. Jag gör ett besök, noterar det material som behövs och åker sedan hem för att återkomma när värmepumpen är på plats.
Dagen efter ringer kunden och meddelar att jag inte behöver nåt material eftersom rörmokaren har satt upp både kabel och arbetsbrytare och att han dessutom ska koppla in dem också. Jag får prata med rörmokaren som talar om att han har behörighet att dra och koppla alla kablar. Däremot har han inte behörighet för att få göra själva anslutningen i elcentralen och det är där han behöver min hjälp.
Två dagar senare ringer jag kunden för att boka en tid som passar honom då jag kan komma och göra den omtalade anslutningen i centralen. Jag får då till svar att rörmokaren även gjort inkopplingen i centralen (för att kunna testköra) och att det räcker att jag "kommer förbi och kollar så att allt ser bra ut"
Lite nyfiken på hur ni andra elinstallatörer skulle göra i en sådan situation?
Dagen efter ringer kunden och meddelar att jag inte behöver nåt material eftersom rörmokaren har satt upp både kabel och arbetsbrytare och att han dessutom ska koppla in dem också. Jag får prata med rörmokaren som talar om att han har behörighet att dra och koppla alla kablar. Däremot har han inte behörighet för att få göra själva anslutningen i elcentralen och det är där han behöver min hjälp.
Två dagar senare ringer jag kunden för att boka en tid som passar honom då jag kan komma och göra den omtalade anslutningen i centralen. Jag får då till svar att rörmokaren även gjort inkopplingen i centralen (för att kunna testköra) och att det räcker att jag "kommer förbi och kollar så att allt ser bra ut"
Lite nyfiken på hur ni andra elinstallatörer skulle göra i en sådan situation?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 167 inlägg
Jag skulle inte har åkt förbi (efter att ha pratat med servicechefen).
Och rörmokarn kan ju omöjligen haft behörighet för att ens skruva en klammer.
En tilläggsfråga: Rörmokaren, var det en bekant till kunden eller varför ville han betala för att rörkrökarn både skulle fixa el och vatten? Då kan han väl lika gärna ha en riktig elektriker där för elen.
//Patrik
Och rörmokarn kan ju omöjligen haft behörighet för att ens skruva en klammer.
En tilläggsfråga: Rörmokaren, var det en bekant till kunden eller varför ville han betala för att rörkrökarn både skulle fixa el och vatten? Då kan han väl lika gärna ha en riktig elektriker där för elen.
//Patrik
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Undrar vad rörmockaren hade för behörighet? Med En del pumpar ska det ju dokumenteras vem som gjort elanslutning. Undrar vad han skrev där och om garantin gäller?
Jag skulle nog inte blanda mig i ett sånt jobb.
Jag skulle nog inte blanda mig i ett sånt jobb.
Det är inte ens lönt att försöka förklara får sådana personer. Om det inte är någon du känner så är det väl inget jobb man vill ta. Jag hade sagt att jag inte kan koppla in rörmockarens kablar eftersom det finns en paragraf som säger att det är olagligt och att du inte vill riskera något för firmans skull, -eller något?
Lustigt upplägg, men nyfiken som Jag är hade jag (mot betalning) säkert åkt dit för, titta.
Något ansvar för rörmokarn´s jobb skulle jag dock aldrig ta.
Undrar vilken sorts behörighet den rörmokarn hade ?
Något ansvar för rörmokarn´s jobb skulle jag dock aldrig ta.
Undrar vilken sorts behörighet den rörmokarn hade ?
Blir bara förbannad på rörisen som utsätter andra för fara. Komiskt med då han påstår att han har behörighet att göra allt utan att koppla in i centralen. Det jag kan tänka mig är BB1 men den lär knappast räcka till här *S*
Och nej, jag är inte elinstallatör utan snickare och noll chans jag gör ett enda ingrepp på elanläggningen hos en kund, det är direkt vansinne.
/Kent
Och nej, jag är inte elinstallatör utan snickare och noll chans jag gör ett enda ingrepp på elanläggningen hos en kund, det är direkt vansinne.
/Kent
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 466 inlägg
Vore jag elektriker så skulle jag åka förbi och kontrollera resultatet, både av nyfikenhet och ansvarstagande, och givetvis ta betalt för det. Det kan ju vara rörmokaren som övertalat kunden att han kunde göra installationen. Det kan ha blivit bra, farligt eller något där emellan.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 167 inlägg
Och kunden skulle blir jätteglad och betala fakturan med glad min om du åkte dit, kollade, skickade en faktura utan att godkänna installationen (oavsett om den var bra eller inte)?Bo.Siltberg skrev:
//Patrik
Dodger skrev:
Jag är elektriker och inte elinstallatör, men svarar ändå. Jag hade inte åkt dit. Det han vill är ju att jag tar på mig ansvaret för installationen, och det är inte aktuellt (eller möjligt, installationen är fortfarande olaglig!)
Jag skulle säga till kunden (ganska ordagrant):
"Bara så vi är överens om villkoren innan så:..."
"Om jag kommer och tittar över det hela så måste jag självklart ta betalt för tiden, även körtiden, men det kan väl inte vara någon överraskning för dig, eller hur?"
"Sen kommer jag lite snabbt kolla av att det ser korrekt ut, men hittar jag något fel så kommer jag givetvis rätta till det, och den tiden blir det givetvis också debitering för, men nu får väl först och främst hoppas att allt ser bra ut."
"Och vill du inte att jag rättar till ev fel så vill jag inte heller komma och kika på det hela, för du måste väl hålla med om att det är rätt meningslöst att hitta fel men inte åtgärda dessa?"
"Bara så vi är överens om villkoren innan så:..."
"Om jag kommer och tittar över det hela så måste jag självklart ta betalt för tiden, även körtiden, men det kan väl inte vara någon överraskning för dig, eller hur?"
"Sen kommer jag lite snabbt kolla av att det ser korrekt ut, men hittar jag något fel så kommer jag givetvis rätta till det, och den tiden blir det givetvis också debitering för, men nu får väl först och främst hoppas att allt ser bra ut."
"Och vill du inte att jag rättar till ev fel så vill jag inte heller komma och kika på det hela, för du måste väl hålla med om att det är rätt meningslöst att hitta fel men inte åtgärda dessa?"
Nej, den där kunden har ju redan gjort klart att han inte tänker betala alls för en elektriker, när han redan har en "elektriker" på plats. Sen är det upp till ens samvete som elektriker att åka dit gratis och se så den andra "elektrikern" gjort rätt och inte gjort en livsfarlig installation.
Själv skulle jag strunta i kunden helt och hållet. Man kan inte ta ansvar för alla okända vuxna människor med dåligt omdöme.
Själv skulle jag strunta i kunden helt och hållet. Man kan inte ta ansvar för alla okända vuxna människor med dåligt omdöme.
Nejdå, där måste du ju ha fel.ybu skrev:
Installationen är ju inte på något vis olaglig om den är/blir korrekt.
Och du är inte olaglig heller, för du får ju göra sånt här.
Den ende som sitter med svarte petter är ju rörmokaren, han har ju varit olaglig vare sig du kommer och kikar på det eller ej.
Och en följdfråga:
Tar du någonsin på dig andra uppdrag än nybyggnationer då?
Om du gör det, hur försäkrar du dig om att någon aldrig aldrig någonsin har grejat med anläggningen obehörigt, med tanke på den åsikt du framförde nyss ...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 466 inlägg
Ni verkar förutsätta att kunden medvetet (av oklar anledning) valt att låta rörisen göra installationen. Det kan lika gärna vara rörisen som övertalat/lurat kunden. Kunden kanske inte har en aning om vilka behörigheter som krävs eller om installationen blev bra eller dålig.
Hur som helst, det jag ville var att installationen kontrolleras så att den är säker, inte formellt godkänna den. Det kan ju också en person utsedd av elsäkerhetsverket göra efter en anmälan, men då blir det väl ännu surare miner.
Hur som helst, det jag ville var att installationen kontrolleras så att den är säker, inte formellt godkänna den. Det kan ju också en person utsedd av elsäkerhetsverket göra efter en anmälan, men då blir det väl ännu surare miner.
Enligt 6 § i elinstallatörsförordningen (1990:806) så måste det föreligga ett anställningsförhållande mellan yrkesmannen som gör elinstallationen och den elinstallatör som har överinseendet. Skulle en elinstallatör åka dit och "godkänna" installationen så är även det ett brott mot elinstallatörsförordningen. Om anläggningen är okej eller inte spelar liksom ingen roll.
Med andra ord. Både rörmokaren och elinstallatören åker dit.
Bo Siltberg
Elsäkerhetsverket utser inga personer att göra kontroller.
Med andra ord. Både rörmokaren och elinstallatören åker dit.
Bo Siltberg
Elsäkerhetsverket utser inga personer att göra kontroller.
Den firma jag jobbar för gör en hel del installationer av just värmepumpar för ett företag.
Dom får koppla in i arbetsbrytare och värmepumpen, men inget mer. finns det ej kabel framme så kommer vi å fixar allt, då kopplar vi in hela rasket, även utegivare.
Så rörpularen i frågan har garanterat gjort mer än han får.
Vad rör ansvar m,m. så är det väl så att man kan inte ta ansvar för andras installationer, kompletterar du med nya grejer ansvarar du för det.
Den som har yttersta ansvaret för en anläggning är ägaren själv. Han ska se till att den är säker.
Dom får koppla in i arbetsbrytare och värmepumpen, men inget mer. finns det ej kabel framme så kommer vi å fixar allt, då kopplar vi in hela rasket, även utegivare.
Så rörpularen i frågan har garanterat gjort mer än han får.
Vad rör ansvar m,m. så är det väl så att man kan inte ta ansvar för andras installationer, kompletterar du med nya grejer ansvarar du för det.
Den som har yttersta ansvaret för en anläggning är ägaren själv. Han ska se till att den är säker.