Status
Tråden går ej att kommentera.
Varför verkar alla hantverkare ha problem med att hålla överens komna tider, eller att höra av sig om de inte kan komma?? Jag bara undrar.
(När man ska tagga det här ämnet och skriver "hantverkare" kommer det upp på förslag "hantverkare slarv lura" - rent automatiskt alltså!! Säger inte DET något om denna yrkeskategori?)
 
Det måste vara att det är brist på hantverkare och att de kör med oss, för vi får ändå inte tag på någon bättre. Vi har väntat på vår rörmockare i två månader nu. Vi ringer dagligen och stundligen, men han har börjat stänga av telefonen när han ser vårt nummer. I förra veckan åkte Per hem till honom på kvällen, då kom han på morgonen efter, tittade på vad som skulle göras och försvann ...
 
Tyresö
Marlene Eskilsson skrev:
Det måste vara att det är brist på hantverkare och att de kör med oss, för vi får ändå inte tag på någon bättre. Vi har väntat på vår rörmockare i två månader nu. Vi ringer dagligen och stundligen, men han har börjat stänga av telefonen när han ser vårt nummer. I förra veckan åkte Per hem till honom på kvällen, då kom han på morgonen efter, tittade på vad som skulle göras och försvann ...

Men har den rörmokaren sån monopol på marknaden i området att han kan bete sej så där? En sån hantverkare borde inte få kalla sej hantverkare - i hantverkaryrket ingår också att man har kundengagemang och kundservice. Gör vad ni kan för att hitta någon annan - det finns hantverkare som är rädda om sitt rykte.

Sen en liten fundering....Om detta är den bästa hantverkaren....hur illa sköter sej då dom andra mot sina kunder? Jag har förståelse om rörmokaren har fullt upp, men då är det väl bara att meddela kunden när han är tillgänglig.
 
Till skillnad från de flesta andra här inne så har jag huvudsakligen god erfarenhet av hantverkare och hur de sköter att komma i tid.

En snickare som alltid kommer när han säger, ringer i god tid när han ngn. enstaka gång fått annat som behöver göras före mitt.
En elektriker som visserligen gör usla jobb (jag får övervaka så det inte blir farligt), men som håller tider bra.
En plåtfirma som var helt hopplös på att komma, höll på i evigheter, gjorde halvdåligt jobb, men som då lät bli att fakturera.
En smidesfirma som just nu bygger en ny entretrappa åt oss, den blev klar före utsatt tid, men är just nu fördröjd på en galvaniseringsfirma (inte omöjligt ännu, skulle vara klar och monterad senast idag).

Jag trodde att jag hade gått på en nit för några veckor sedan, jag behövde anlita en golvfirma för att lägga stavparkett. Hade god diskussion med en firma, litet billigare än jag trodde det skulle vara. Jag beställde jobbet, han skulle komma veckan efter. Sedan var det helt omöjligt att få ur honom vilken dag, eller när osv. Vi hade kontakt ett tiotal gånger, han alltid upptagen och skulle kontakta mig inom en timme osv. Det draggade en vecka (det fick jag ur honom). Sedan gav jag upp och började leta efter en alternativ firma. Och plötsligt ringer han och vill komma typ samma dag. Det funkade inte för mig, men dagen efter kom han och gjorde jobbet. Jag skall tillägga att det ursprunliga löftet var "nästa vecka eller möjligen i början på veckan efter". Dvs han höll sig inom den uppgjorda tidsramen. Jobbet var klart på Torsdagen i "veckan efter" Men jag hade som sagt redan gett upp hoppet när han kom.
 
Det är ju katastrof att folk kan bete sig på detta viset och jag undrar hur långlivad jag hade blivit i min bransch om jag hade hållt på på det viset...

Det finns vissa saker som jag anser sjukt viktiga !

- Passa tider.
- Ring om man blir försenad.
- Städa och håll ordning på arbetsplatsen (kundens bostad).
- Kommunicera med kunden regelbundet.
- Utför ett arbete som gör att kunden rek. vidare till vänner och bekanta.
- Fakturera det som är ök. och inget annat.

m.m

PS: Marlene har ett PM om en bra rörläggare... ;)
 
Brist på hantverkare helt enkelt. ingen som vill få skit under naglarna, lyfta tungt eller frysa.
Och då blir det "tillgång och efterfrågan" som gäller.
Det är väl därför det blir så mycket skojare inom byggsvängen också.

Antagligen försvinner problemet när vi slutar byta kök, badrum och gudvetallt efter säsong och humör.
 
Jag väntar just nu på två olika hantverkare för två helt olika sorters jobb. En har påbörjat, skulle återkomma efter att ha fått fram ett specialverktyg (typ), hör inte av sig trots påstötningar. En annan har jobb på gång hos mig för drygt 20 000, bara att sätta igång, pengarna väntar, men lyckas ändå inte få till någon tid och hör aldrig av sig (fick ligga på för att ens få en offert. ) Fattar ingenting, det är ju de som blir lidande! Därav min fråga. Kan någon stilla min nyfikenhet?
 
ricebridge skrev:
Jag väntar just nu på två olika hantverkare för två helt olika sorters jobb. En har påbörjat, skulle återkomma efter att ha fått fram ett specialverktyg (typ), hör inte av sig trots påstötningar. En annan har jobb på gång hos mig för drygt 20 000, bara att sätta igång, pengarna väntar, men lyckas ändå inte få till någon tid och hör aldrig av sig (fick ligga på för att ens få en offert. ) Fattar ingenting, det är ju de som blir lidande! Därav min fråga. Kan någon stilla min nyfikenhet?

Tyvärr är det väl så att de inte blir lidande för de redan har en massa andra jobb och så är de så korkade så de inte tänker långsiktigt genom att bygga upp ett bra rykte om att vara seriösa...
Kör alltså bara på så länge det går utan att bry sig... tyvärr... rent för vanligt ! q(;^;)p
 
Jag kan trösta er med att jag har att göra med folk som lever på att sälja både produkter och tjänster men som inte har med hantverkare att göra, det kan vara affärer på 6 siffriga summor, ibland på offerter och ibland på avtal.
Tror ni dom återkommer enl ök?? GLÖM DET!!
 
Tyresö
Jag tror det har med dålig uppfostran att inte kunna passa tiden - alla människor (nästan alla) har förståelse om någon ringer i god tid och meddelar att tidsschemat spruckit - men den sortens människa som helt enkelt skiter i om den är 15 min sen.....

Jag uppfostrade mina döttrar med att om dom sa ett klockslag när jag skulle hämta dom - då passade jag tiden - stod dom inte och väntade då, då körde jag till ett fik och satte mej och läste en tidning i 1 timme, så döttrarna kunde stå ute mitt i vintern vid närmsta busshållplats och huttra 45 min, och vänta på mej - hårt men rättvist, eftersom det var dom som meddelade klockslaget.

Nu är dom i 20-årsåldern, och dom är - sen flera år tillbaka - precis lika petiga med att passa tiden som jag. Att inte passa tider är en väldigt nochalant och ouppfostrad stil.
Det kanske låter som att jag är en gnällig pensionär, men jag är "bara" 42 år och har varit petig med tidspassning i hela mitt liv - och nu är mina döttrar det också.
 
Redigerat:
Min VVS-are besökte mig imorse och tittade på vad han behövde för jobbet han ska utföra.
Han ringde 1 timma innan och sa att han skulle bli 10 minuter sen från avtalad tid.
Det kallar jag seriöst! Han gör ett bra jobb, alltid, samt hur många skulle ringa som min VVs-are gjorde.....
Han har mitt förtroende, jag kommer aldrig anlita någon annan.

Så det finns bra hantverkare, glöm inte det.
 
Säger bara rörmokare....

"Min" rörmokare har nu varit här tre gånger på olika jobb och de är klanderfritt utförda.
Men inte får jag någon räkning och när jag får tag på honom så säger han att han ska ringa upp och säga vad jag ska betala.... :@

Nä, den rörisen är jag mycket rädd om och kommer givetvis betala samma dag han säger beloppet d^_^b
 
Tyresö skrev:
Jag tror det har med dålig uppfostran att inte kunna passa tiden - alla människor (nästan alla) har förståelse om någon ringer i god tid och meddelar att tidsschemat spruckit - men den sortens människa som helt enkelt skiter i om den är 15 min sen.....

Jag uppfostrade mina döttrar med att om dom sa ett klockslag när jag skulle hämta dom - då passade jag tiden - stod dom inte och väntade då, då körde jag till ett fik och satte mej och läste en tidning i 1 timme, så döttrarna kunde stå ute mitt i vintern vid närmsta busshållplats och huttra 45 min, och vänta på mej - hårt men rättvist, eftersom det var dom som meddelade klockslaget.

Nu är dom i 20-årsåldern, och dom är - sen flera år tillbaka - precis lika petiga med att passa tiden som jag. Att inte passa tider är en väldigt nochalant och ouppfostrad stil.
Det kanske låter som att jag är en gnällig pensionär, men jag är "bara" 42 år och har varit petig med tidspassning i hela mitt liv - och nu är mina döttrar det också.
Kan verkligen bara hålla med dig och jag är knappt ens så gammal som du är... ;)
Men jag kör samma stil... :)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Kan verkligen bara hålla med dig och jag är knappt ens så gammal som du är... ;)
Men jag kör samma stil... :)
Samma här...
 
Har vi ett gäng tidsfascister här? Lagom är bäst!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.