6 953 läst · 10 svar
7k läst
10 svar
Lösull i snedtak, hur bra är det egentligen?
Installerade idag en kamin i ett hus som byggdes för bara ett år sedan, I samband med det så tog vi hål i ett snedtak (kertobalk 400 mm, luftspaltsskiva i cellplast, sprutad lösull/stenull) för skorstenen. Genomföringen togs längst upp, där snedtaket möter en högvägg. Jag blev mycket förvånad när jag såg hur mycket lösullen i taket hade sjunkit ihop på denna korta tid (knappt ett år sedan det isolerades). Så långt jag kunde se ner i facket för genomföringen så hade isoleringen sjunkit ihop massor, det fattades nu mellan 5 och 10 cm upp till luftspaltskivan. Jag är medveten om att isolering sprutad på tex en vind sjunker ihop en del, men det ska den ju inte göra i slutna utrymmen som tex snedtak där man "överfyller" facken så att isoleringen packas, om den nu gör det...........
Jag måste säga att mitt förtroende för lösullsisolering sprutad i slutna utrymmen har sjunkit betydligt. Jag skulle aldrig välja det alternativet istället för bra monterade skivor, lagda med förskjutna skarvar. Eller kan det helt enkelt vara så att dom som sprutade isoleringen slarvade med att överfylla fackena efter ordning?
Vore intressant att höra om någon annan har öppnat ett lösullsfyllt snedtak och lagt märke till hur det såg ut där........?
Jag måste säga att mitt förtroende för lösullsisolering sprutad i slutna utrymmen har sjunkit betydligt. Jag skulle aldrig välja det alternativet istället för bra monterade skivor, lagda med förskjutna skarvar. Eller kan det helt enkelt vara så att dom som sprutade isoleringen slarvade med att överfylla fackena efter ordning?
Vore intressant att höra om någon annan har öppnat ett lösullsfyllt snedtak och lagt märke till hur det såg ut där........?
Vad var det för isolering?Jan-L skrev:Installerade idag en kamin i ett hus som byggdes för bara ett år sedan, I samband med det så tog vi hål i ett snedtak (kertobalk 400 mm, luftspaltsskiva i cellplast, sprutad lösull/stenull) för skorstenen. Genomföringen togs längst upp, där snedtaket möter en högvägg. Jag blev mycket förvånad när jag såg hur mycket lösullen i taket hade sjunkit ihop på denna korta tid (knappt ett år sedan det isolerades). Så långt jag kunde se ner i facket för genomföringen så hade isoleringen sjunkit ihop massor, det fattades nu mellan 5 och 10 cm upp till luftspaltskivan. Jag är medveten om att isolering sprutad på tex en vind sjunker ihop en del, men det ska den ju inte göra i slutna utrymmen som tex snedtak där man "överfyller" facken så att isoleringen packas, om den nu gör det...........
Jag måste säga att mitt förtroende för lösullsisolering sprutad i slutna utrymmen har sjunkit betydligt. Jag skulle aldrig välja det alternativet istället för bra monterade skivor, lagda med förskjutna skarvar. Eller kan det helt enkelt vara så att dom som sprutade isoleringen slarvade med att överfylla fackena efter ordning?
Vore intressant att höra om någon annan har öppnat ett lösullsfyllt snedtak och lagt märke till hur det såg ut där........?
Om man skall vara positiv sa ar isolerar ju en "luftspalt" lite daruppe ocksa. Men i arlighetens namn, borde man inte toppa upp fyllningen varje ar, eller iallafall ha luckor for detta? I USA dar denna losning ar mycket vanlig har man annu varre problem (finns mycket att lasa, googla pa).
Jag har ekofiber, och den har inte pyst ihop, jag tycker det låter som att den som sprutat taker inte gjort sitt jobb ordentligt.
Efter att de hade sprutat hos mig så var det rejält packat. Har även i mellan bjälklaget och här har det trycks ihop några cm, men här lades isoleringen ut i öppna fack ganska löst
Efter att de hade sprutat hos mig så var det rejält packat. Har även i mellan bjälklaget och här har det trycks ihop några cm, men här lades isoleringen ut i öppna fack ganska löst
Det finns flera anledningar till att det sjunkit ihop:
1. Installatoren kan ha felberaknat mangden isolering som behovs.
2. Det kan ha lackt ut nagon annanstans i isoleringen, tex. i en luftspalt eller springa mot en blindbotten eller vad det nu kan tankas finnas for utrymme.
3. Det sprutades inte in uppifran.
Det ar stor skillnad pa insprutad mineralull (behovs oftast toppas upp i lutande eller staende installationer) och mineralullsmattor som inte skall tryckas ihop mer an nagra centimeter per meter ens staendes.
I USA ar dom helt inne pa blast isolering eftersom dom kor nastan uteslutande med balloon frame construction. Det finns gott om videos pa YouTube som visar processen.
Mineralull som blases in ar ju lattare an cellulosa fiber sa om du vill toppa upp pa egen hand skall du forsoka se till att anvanda samma material. Man brukar rakna pa att varje oisolerad centimeter drar ned isoleringsformagan med 5%. Sa om du har forlorat en decimeter dar uppe sa kan du i vartsa fall ha 50% mindre isoleringsformaga an vad man kan vanta sig. Men det beror ju pa konstruktionen, saklart.
Det ska vara rejalt tryck i maskinen, i USA dar man brukar blasa in fran utsidan brukar man ha en gubbe inomhus som kollar sa att inte vaggen spricker upp inomhus, da blir det himla jobbigt att stada upp efterrat. Men du hor sjalv pa maskinen nar det ar bra tryck: nar maskinen byter ljud och det later som att den far jobba hart for att blas in material ar det tillrackligt.
1. Installatoren kan ha felberaknat mangden isolering som behovs.
2. Det kan ha lackt ut nagon annanstans i isoleringen, tex. i en luftspalt eller springa mot en blindbotten eller vad det nu kan tankas finnas for utrymme.
3. Det sprutades inte in uppifran.
Det ar stor skillnad pa insprutad mineralull (behovs oftast toppas upp i lutande eller staende installationer) och mineralullsmattor som inte skall tryckas ihop mer an nagra centimeter per meter ens staendes.
I USA ar dom helt inne pa blast isolering eftersom dom kor nastan uteslutande med balloon frame construction. Det finns gott om videos pa YouTube som visar processen.
Mineralull som blases in ar ju lattare an cellulosa fiber sa om du vill toppa upp pa egen hand skall du forsoka se till att anvanda samma material. Man brukar rakna pa att varje oisolerad centimeter drar ned isoleringsformagan med 5%. Sa om du har forlorat en decimeter dar uppe sa kan du i vartsa fall ha 50% mindre isoleringsformaga an vad man kan vanta sig. Men det beror ju pa konstruktionen, saklart.
Det ska vara rejalt tryck i maskinen, i USA dar man brukar blasa in fran utsidan brukar man ha en gubbe inomhus som kollar sa att inte vaggen spricker upp inomhus, da blir det himla jobbigt att stada upp efterrat. Men du hor sjalv pa maskinen nar det ar bra tryck: nar maskinen byter ljud och det later som att den far jobba hart for att blas in material ar det tillrackligt.
Medlem
· Stockholms län
· 65 inlägg
Varför brukar man räkna så? Skulle 20cm ta bort 100% av isoleringsförmågan på en isolationstjocklek som är okänd? Det låter helgalet i mina öron såvida man inte har 20cm isolering. =)Tokyoboy skrev:Mineralull som blases in ar ju lattare an cellulosa fiber sa om du vill toppa upp pa egen hand skall du forsoka se till att anvanda samma material. Man brukar rakna pa att varje oisolerad centimeter drar ned isoleringsformagan med 5%. Sa om du har forlorat en decimeter dar uppe sa kan du i vartsa fall ha 50% mindre isoleringsformaga an vad man kan vanta sig. Men det beror ju pa konstruktionen, saklart.
.
Håller med om att det beror på konstruktionen, eller snarare, det beror helt och hållet på konstruktionen.
Jo, man får hoppas att det beror på slarv, så att inte fler har dåligt isolerade snedtak/väggar bara för att det är utfört med lösull.pbengtsson skrev:Jag har ekofiber, och den har inte pyst ihop, jag tycker det låter som att den som sprutat taker inte gjort sitt jobb ordentligt.
Efter att de hade sprutat hos mig så var det rejält packat. Har även i mellan bjälklaget och här har det trycks ihop några cm, men här lades isoleringen ut i öppna fack ganska löst
Jag vet att isoleringskillarna var väldigt stressade när dom blåste detta huset, men det är t-mig-fn ingen ursäkt, jobbet skall ju göras ordentligt iaf.
haha... jag fick det nog fel, det skall vara 1% av utrymmet ger 5% minskad isoleringsformaga, dvs, 20cm av 100cm ger noll. Fraga mig inte varfor, det ar siffror jag fatt fran en Amerikansk facktidskrift. Jag ar absolut ingen ingenjor sa jag har ingen aning om den bakomliggande modellen for den utrakningen eller hur korrekt den ar.Daniel_o_Sandra skrev:
I TS fall kan det ju vara sa att dom oversta 10cm av isoleringsmaterialet inte hade nagon praktisk effekt och da ar en ev. komprimering inte nagot problem alls.
JanL: Om du kan skulle det nog vara en bra ide att be dom komma over och toppa up isoleringen inom ngn snar framtid. Det borde dom ju kunna stalla upp pa utan att det blir gnall eller pappersexceris av det.
Det är inte mitt hus, vi skulle bara installera en braskamin där.........och vi öppnade ju bara ett fack i snedtaket för skorstensgenomföringen, resten av taket är intakt, färdigt med takess-skivor. Finns ingen möjlighet att toppa på isolering där utan att riva taket antingen innifrån eller utifrån..............Tokyoboy skrev: